  • 31. Data: 2004-12-10 23:37:56
    Temat: Re: zaginela paczka itd..
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Fri, 10 Dec 2004 17:38:33 +0100, Andrzej Lawa naskrobał(a):

    > Jeśli jeszcze nie zapłacił - nie nie ma obowiązku zapłacić.
    >
    > Ale jeśli zapłacił z góry, a towar z formalnego punktu widzenia został
    > mu wydany i zgodnie z ustawą wszelkie problemy z towarem są
    > jegoproblemami - na jakiej podstawie może żądać zwrotu kasy, hmm?

    nie mam pojęcia - spytam sie w federacji może ktoś to przerabiał. Ja
    generalnie stoje na twardo na stanowisku że niespełnienie par 2 z art 544
    powoduje niespełnienie art 1 i tym samym towar nie jest mu wydany z tą
    chwią (bo faktycznie nie jest w jego posiadaniu).

    > Jak stwierdzisz wady czegoś, czego nie ma? ;)

    Czyli uważasz że nieotrzymanie towaru nie jest istotną wadą fizyczna? :)

    > To ja poproszę o cytat z jakichś komentarzy albo podparcie się
    > prawomocnymi wyrokami.

    nie posadam w tym temacie jak bede miał to rzuce na grupe bo sam jestem
    ciekaw - chyba sam przyznasz że konstrukcja wyślij i zapomnij z punktu
    widzenia kupującego jest zupełnie abstrakcyjna ( brak sposobu dochodzenia
    roszczeń przed pocztą, brak możliwości sprawdzenia jaki towar został
    faktycznie wysłany a nawet brak możliwości egzekwowania ubezpieczneia
    przesyłki itd).

    > Tak na marginesie: jak wygląda w świetle 544 par.2 odmowa przez pocztę
    > umożliwienia skontrolowania stanu zawartości paczki _przed_ zapłaceniem
    > poczcie kwoty pobrania (przesyłka za pobraniem), hmm?

    Nie wiem czy ustawa to dopuszcza - z tego co wiem to się nie da, aczkolwiek
    obiło mi się o uszy komisyjne otwarcie z towarzystwie kierownika placówki.
    Ustawy oPP nie przerabiałem.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 32. Data: 2004-12-11 08:00:54
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Sebol wrote:
    > Czyli uważasz że nieotrzymanie towaru nie jest istotną wadą fizyczna? :)

    nie jest
    braki ilościowe w towarze też nie są...

    KG

  • 33. Data: 2004-12-11 11:06:51
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Sat, 11 Dec 2004 09:00:54 +0100, kam <X#k...@w...pl#X> napisał:

    > nie jest
    > braki ilościowe w towarze też nie są...

    ..chyba, że chodzi o to, że w zamkniętych opakowaniach jest mniej towaru
    niz wynika z oznaczeń, czyli jeżeli ktoś kupuje 10 jednokilogramowych
    worków cukru, w których jest tylko 0,9 kg.

    --
    Falkenstein
    skazania.

  • 34. Data: 2004-12-11 18:20:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Rodrig Falkenstein wrote:

    > ..chyba, że chodzi o to, że w zamkniętych opakowaniach jest mniej
    > towaru niz wynika z oznaczeń, czyli jeżeli ktoś kupuje 10
    > jednokilogramowych worków cukru, w których jest tylko 0,9 kg.

    Widać lokalnie na skutek promieniowania zmieniła się zawartość cukru w
    cukrze ;)

    BP,NMSP ;)

  • 35. Data: 2004-12-11 18:47:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Sebol wrote:

> [...]
    > powoduje niespełnienie art 1 i tym samym towar nie jest mu wydany z tą
    > chwią (bo faktycznie nie jest w jego posiadaniu).

    Paragraf 2 mówi tylko o opłacie. Chwilę wydania określa paragraf 1.

    Zasadniczo ja to (tzn. 544 i 548) rozumiem w ten sposób: jeśli człowiek
    zapłacił z góry, to on jego strata. Nie miał takiego obowiązku, ale
    umówił się inaczej ze sprzedającym i wszelkie problemy związane z
    zagubieniem przesyłki przez pocztę spadły na niego.

    Z drugiej strony jeśli jeszcze nie zapłacił, to (544 par2) płacić nie
    musi i strata jest sprzedającego.

    Ale to tylko moja interpretacja i nie twierdzę, że jestem nieomylny ;)

  • 36. Data: 2004-12-11 20:06:00
    Od: "marik" <k...@p...com>

    Użytkownik "dick" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam mam taka sprawe czysto teoretyczna
    > kupilem towar na allegro powiedzmy za 800zl zaplacilem na konto
    > towar zostal wyslany paczka priorytet za 6zl bez ubezpieczenia itd
    > i teraz paczka zginela sprzedajacy zglasza to na poczte otrzymuje jakies tam
    > odszkodaowanie
    > chyba 60zl itd teraz czy nalezy mi sie zwrot pieniedzy (800zl) lub takiego
    > samego towaru od
    > sprzedawcy czy nie ?jakie na to sa przepisy?

    III CZP 18/97 OSNC 1997/9/119

    Czy w świetle art. 544 k.c. w związku z art. 548 k.c. ryzyko,
    o którym mówi ten ostatni przepis polega na tym,
    że kupujący zobowiązany jest do zapłaty ceny
    w razie wydania przesyłki przez sprzedawcę przewoźnikowi
    również wówczas, gdy przesyłki nie otrzymał?

    SN stwierdził, iż:

    W pojęciu niebezpieczeństwa, o jakim mowa w art. 548 § 1 k.c.,
    mieści się obowiązek zapłaty przez kupującego ceny za rzecz,
    powierzoną przez sprzedawcę przewoźnikowi,
    choćby przewoźnik kupującemu-odbiorcy przesyłki nie wydał.

    ---

    Zatem przysługują ci tylko wszelkie roszczenia jakie miał sprzedawca
    wobec poczty polskiej związane z niewywiązaniem sie
    z usługi dostrczenia tejże paczki - czyli 60zł jest twoje.

    I po bólu, przez 3 dni okładać lodem.

    marik

  • 37. Data: 2004-12-12 09:44:14
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 10 gru o godzinie 09:20, na pl.soc.prawo, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Dokładnie. Możesz ewentualnie użerać się z pocztą, zawiadamiać o
    > kradzieży na poczcie,

    Na podstawie czego _odbiorca_ ma się zwrócić do poczty?
    Oświadczenia? Przecież on nie jest w chwili obecnej strona dla PPPP.

    > ale szanse IMHO mizerne.

    Czyli sugerujesz że PPPP to w zasadzie każdą przesyłkę list, cokolwiek co
    jest nieubezpieczone na wysoką kwotę - może *wchłonąć*??
    Wysyłający ma "czyste" sumienie, odbierający nie ma podstaw by czegokolwiek
    dochodzić od poczty, czyli poczta jest bezkarna.

    Można teraz przy powyższym założeniu /teoretycznym/ uznać że na tej
    podstawie może działać całkiem sprawna grupa przestępcza:
    - "wysyłający" ma znajomego na poczcie, sprzedaje np. drogie urządzenia,
    pakuje na poczcie papier, kartofle do "paczki" - znajomy z poczty wystawia
    "kwit" że paczka została wysłana - i ..... odbiorca jest w plecy, nie
    będzie mógł i tak dochodzić swoich praw.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 38. Data: 2004-12-12 13:13:15
    Od: Kamil Jonca <k...@g...pl>

    Dnia Sun, 12 Dec 2004 10:44:14 +0100,
    osoba podpisana: Artur Ch. <s...@r...pbz>
    napisała:
    [...]
    > Czyli sugerujesz że PPPP to w zasadzie każdą przesyłkę list, cokolwiek co
    > jest nieubezpieczone na wysoką kwotę - może *wchłonąć*??
    Dlatego jest taka usługa jak listy/paczki z podaną wartością.

    KJ

    EMACS = Each Manual's Audience is Completely Stupified

  • 39. Data: 2004-12-12 16:41:31
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 12 gru o godzinie 14:13, na pl.soc.prawo, Kamil Jonca napisał(a):

    > Dlatego jest taka usługa jak listy/paczki z podaną wartością.

    Spokojnie Kamilu ;)
    To że istnieje wcale nie oznacza że podstawowa usługa ma być nie świadczona
    zgodnie z założeniami, bądź tez wcale nie zrealizowana.
    W analogiczny sposób mogłaby podejść do sprawy każda inna firma - np.
    telefonii komórkowej, która w tanich abonamentach wcale by nie musiała
    zrealizować połączenia - tylko w droższych abonamentach by to było
    obligatoryjne.
    Mam nadzieje że zrozumiałeś do czego zmierzam? ;)

    PPPP - bez względu jaka to przesyłka ma obowiązek wykonać ją z należyta
    starannością - to usługa powszechna jakby nie patrzeć.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 40. Data: 2004-12-12 17:44:05
    Od: Kamil Jonca <k...@g...pl>

    Dnia Sun, 12 Dec 2004 17:41:31 +0100,
    osoba podpisana: Artur Ch. <s...@r...pbz>
    napisała:
    [...]

    > PPPP - bez względu jaka to przesyłka ma obowiązek wykonać ją z należyta
    > starannością - to usługa powszechna jakby nie patrzeć.

    I pewnie wykonujei (choć po wyczynach mojego UP mam co do tego pewne
    wątpliwości, niestety) . Ale nie ma np. gwarnacji, że samochód z przesyłkami
    nie ulegnie wypadkowi.

    KJ

    Math is like love -- a simple idea but it can get complicated.
    -- R. Drabek