  • 1. Data: 2004-12-10 01:43:20
    Temat: zaginela paczka itd..
    Od: "dick" <d...@o...pl>

    Witam mam taka sprawe czysto teoretyczna
    kupilem towar na allegro powiedzmy za 800zl zaplacilem na konto
    towar zostal wyslany paczka priorytet za 6zl bez ubezpieczenia itd
    i teraz paczka zginela sprzedajacy zglasza to na poczte otrzymuje jakies tam
    odszkodaowanie
    chyba 60zl itd teraz czy nalezy mi sie zwrot pieniedzy (800zl) lub takiego
    samego towaru od
    sprzedawcy czy nie ?jakie na to sa przepisy?

    Pozd.

  • 2. Data: 2004-12-10 06:06:02
    Temat: Re: zaginela paczka itd..
    Od: "Andrzej_K" <n...@n...spam.pl>

    User "dick" <d...@o...pl> napisał(a)
    w news'ie: news:cpav3q$6fj$1@nemesis.news.tpi.pl

> [...]
    > takiego samego towaru od
    > sprzedawcy czy nie ?jakie na to sa przepisy?

    Jeśli w opisie aukcji była opcja wysyłki paczką
    wartościową, a na Twoje życzenie towar
    został wysłany zwykłą paczką to nie możesz
    mieć pretensji. Jeśli zaś nie było takiej opcji
    to jest to błąd sprzedającego, Ty powinieneś
    otrzymać zakupiony towar lub zwrot pieniędzy.

    --
    Pozdrawiam - Andrzej_K.
    "Jeżeli nie wiesz co czynisz, rób to w sposób elegancki."

  • 3. Data: 2004-12-10 06:14:53
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Andrzej_K wrote:

    > mieć pretensji. Jeśli zaś nie było takiej opcji
    > to jest to błąd sprzedającego, Ty powinieneś
    > otrzymać zakupiony towar lub zwrot pieniędzy.

    Dziwnie kombinujesz... Jakaś podstawa prawna?

    Co innego, gdyby paczka miała iść wartościowa, a poszła zwykła.

    Albo miała iśc kurierem, a poszła zwykłą pocztą.

    Ale jeśli jest tylko napisane, że 'przesyłka pocztą polską' to bez
    dodatkowych informacji IMHO rozsądnie jest założyć, że chodzi o
    najtańszą opcję.

  • 4. Data: 2004-12-10 07:03:14
    Od: "Sir_Robak" <s...@o...pl>

> [...]
    > towar zostal wyslany paczka priorytet za 6zl bez ubezpieczenia itd
    > i teraz paczka zginela sprzedajacy zglasza to na poczte otrzymuje jakies

    [ciach]

    Polecam dorzucnie kilku "zł" dosłownie kilku i będzie to paczka ubezpieczona
    chyba 1 zł za kazde 50 zł kwoty wartości
    sprawdziłem łączna wartość paczki do 1kg na 800 zł to 22zł priorytet.
    robert

  • 5. Data: 2004-12-10 07:09:57
    Od: "Schwester" <j...@c...com>

    wiadomości news:cpbest$1jqr$1@news2.ipartners.pl...

> [...]
    >
    > Ale jeśli jest tylko napisane, że 'przesyłka pocztą polską' to bez
    > dodatkowych informacji IMHO rozsądnie jest założyć, że chodzi o

    Kupujący wylicytował towar i za niego zapłacił. Sprzedający go nie
    dostaczył. Poczta nie wywiązała się z usługi zawartej ze sprzedającym (bo to
    on wysłał paczkę) a nie z kupującym.
    Sprzedający określił koszty dostarczenia towaru a kupujący je pokrył. To
    sprzedawca powinien zadbać o to, żeby wysłać wartościową paczkę i koszt
    takiej paczki podać w aukcji.

    Wyjątkiem może być sytuacja, kiedy kupujący chcąc obniżyc koszty po
    ustaleniu ze sprzedawcą bierze na siebie ryzyka zaginięcia przesyłki bez
    możliwości uzyskania odszkodawania (np. zwykły list zamiast poleconego lub
    paczka bez podanej wartości).

    pozdrawiam
    Schwester

  • 6. Data: 2004-12-10 07:23:32
    Od: "Maciek" <j...@K...wp.pl>

    witam
    z drugiej strony panowie, z jakiej racji mamy cokolwiek ubezpieczac? idac na
    poczte wysylajac cokolwiek, placac za to, wierze, ufam, ze to dojdzie. W
    koncu w jakims tam sposob zawieram umowe z poczta na dostarczenie towaru. Z
    jakiej racji mialbym go jeszcze ubezpieczac?? W jakim my kraju zyjemy??? To
    co moze powinienem go ubezpieczyc, a dodatkowo jeszcze powinienem wykupic
    ubezpieczenie od ubezpieczenia. I tak dalej...
    To tak samo jak pojdziesz do kiosku kupic prezerwatywe. Pani ma do wyboru
    dwie. Jedne tansze drugie drozsze. Oczywiscie obie tej samej firmy. Tyle ze
    te drozsze sa z ubezpieczeniem, tzn producent pokryje koszta wychowania
    dziecka jesli dojdzie do zaplodnienia :) .... paranoja
    Place za cos to wymagam. Dla mnie jest to jedno wielkie nieporozumienie...
    pozdrawiam

  • 7. Data: 2004-12-10 07:29:20
    Od: "Sir_Robak" <s...@o...pl>

> [...]
    > dziecka jesli dojdzie do zaplodnienia :) .... paranoja
    > Place za cos to wymagam. Dla mnie jest to jedno wielkie nieporozumienie...

    hehe no dużo prawdy w tym co piszesz .... ale człowiek "ułomny " jest i
    grzeszny! co gorsza ;)
    więc wszystko jasne

    zdrawiam Robert

  • 8. Data: 2004-12-10 07:40:23
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Schwester wrote:

    > Kupujący wylicytował towar i za niego zapłacił.

    Owszem.

    > Sprzedający go nie dostaczył.

    Dostarczył. Z chwilą powierzenia paczki poczcie

    > Poczta nie wywiązała się z usługi zawartej ze sprzedającym (bo to
    > on wysłał paczkę) a nie z kupującym.

    Jakby się nie wywiązała z usługi, to by nie zostało dostarczone, ale
    towar byłby do odebrania w miejscu nadania. Tutaj mamy do czynienia z
    utratą powierzonego mienia przez pocztę.

    Patrz: Art. 544 KC
    § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do
    miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w
    razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu
    dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją
    przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.

    Czyli towar zostaje uznany za wydany przez sprzedającego w momencie
    uzyskania na poczccie dowodu nadania.

    > Sprzedający określił koszty dostarczenia towaru a kupujący je pokrył. To
    > sprzedawca powinien zadbać o to, żeby wysłać wartościową paczkę i koszt
    > takiej paczki podać w aukcji.

    Podstawę prawną poproszę.

    Sprzedający nie ma obowiązku informować kupującego o różnych rodzajach
    usług pocztowych i kurierskich. Oferuje to, co oferuje, proponuje dany
    sposób dostarczenia. Jeśli kupującemu nie odpowiada - może zaproponować
    inny (i ponieść ewentualne wyższe koszta).

> [...]
    > możliwości uzyskania odszkodawania (np. zwykły list zamiast poleconego lub

    Bzdura. Ubezpieczenie przesyłki jest usługą dodatkową. Jeśli ktoś sobie
    tego życzy - powinien o tym powiedzieć.

    Jeśli nie - niech się awanturuje z pocztą, bo działa 544 KC.

    A dodatkowo dobiję cię Art. 548. KC:
    § 1. Z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego
    korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej
    utraty lub uszkodzenia rzeczy.
    § 2. Jeżeli strony zastrzegły inną chwilą przejścia korzyści i ciężarów,
    poczytuje się w razie wątpliwości, że niebezpieczeństwo przypadkowej
    utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z tą samą chwilą.

    A przypominam, że zgodnie z 544KC "chwila wydania" to chwila, w której
    sprzedający powierza przesyłkę przewoźnikowi (np. Poczcie Polskiej).

  • 9. Data: 2004-12-10 07:45:11
    Od: Janusz <j...@a...net.pl>

    On Fri, 10 Dec 2004 07:06:02 +0100, Andrzej_K wrote:
> [...]
    > mieć pretensji. Jeśli zaś nie było takiej opcji
    > to jest to błąd sprzedającego, Ty powinieneś
    > otrzymać zakupiony towar lub zwrot pieniędzy.

    Pozwole sie nie zgodzic. Za przesylke i tak placi w 99% kupujacy.
    Dlatego od kupujacego zalezy jak towar bedzie przeslany. O ile
    kupujacy nie zastrzeze inacej, to sprzedawca moze wyslac go
    w dowolny sposob (zazwyczaj po prostu standardowy).
    Powszechnie wiadomo, ze kupujacy chcac zminimalizowac koszta
    chce to poslac jak najtaniej.

    Mozna miec pretensje, jak sprzedawca wysle paczke zle zabezpieczona,
    wtedy to jego wina jak z paczka sie cos stanie.

    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 10. Data: 2004-12-10 07:49:19
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Janusz wrote:

    > Mozna miec pretensje, jak sprzedawca wysle paczke zle zabezpieczona,
    > wtedy to jego wina jak z paczka sie cos stanie.

    Ano. Art. 545 par. 1 KC.

    Dodatkowo Art. 547 par. 2 KC wyraźnie mówi, że ewentualne koszta
    ubezpieczenia ponosi kupujący - z czego IMHO wynika, że powinien
    zadeklarować, czy sobie tego życzy (bo inaczej to tak, jakby sprzedający
    'wmuszał' mu dodatkową płatną usługę).