  • 11. Data: 2003-10-10 15:11:28
    Temat: Re: wyrok w sprawie parafii
    Od: "Jaroslaw Matejczuk" <j...@j...net>

    O co ten halas,
    a czy to pierwszy kosciól sprzedany
    zakladajac, ze ktos go kupi - w kraju ?

    Toz to zwykla nieruchomosc i tyle.

    Mozna obciazac hipoteka,
    mozna rozbudowywac,
    mozna sprzedawac,
    mozna zajmowac - do czego doszlo,
    mozna licytowac i tyle.

    Po co te emocje czerwono-zielono czarne ?
    Czy cmantarzy w kraju nie sprzedawano ?
    Czy to taki ewenement ?
    No moze o tyle, ze napisane w gazecie wysokonakladowej.

    Poza tym wszystko w granicach normy.

    JarekM

  • 12. Data: 2003-10-10 18:42:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Z punktu widzenia prawa nie ma wiekszego znaczenia, czy wlascicielem
    obiektu jest parafia, czy tez osoba fizyczna. Generalnie by uzyskac
    odszkodowanie trzeba udowodnic wine zobowiazanego. W tym wypadku, z tego
    co wiem, to wina parafii polegala na tym, ze zlekcewazyla
    niebezpieczenstwo. W zyciu jest wiele takich wypadków, gdy ktos odpowiada
    po prostu za zaniechanie. Na przyklad wlasciciel domu odpowiada za szkody
    wywolane przez spadajacy z dachu snieg - a przeciez sniegu tam nie
    nasypal. Wasnienie podobnej zasadzie skazano parafie.

  • 13. Data: 2003-10-10 20:05:12
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Uzytkownik "CC" <o...@i...pl> napisal w wiadomosci
    > Wczorajsze informacje o wyroku przeciwko ludzkiej parafii to kolejne
    > potwierdzenie o chorobie polskiego panstwa.
    >
    > Parafie skazano za to ze na cmentarzu parafii w czasie wichury drzewo
    > przygniotlo 8 letnia dziewczynke ktora zostala powaznie ranna i do tej
    > pory jest niepelnosprawna.

    Jednego "za Boga" ;-) nie rozumiem: jak mozna skazac parafie? !!!

    Owszem, w sredniowieczu skazywano np dzwon ktory nie
    ostrzegl mieszkancow przed pozarem na publiczne potluczenie na kawalki
    ale w XXI wieku to chyba niemozliwe...

  • 14. Data: 2003-10-11 03:00:14
    Od: poreba <d...@p...com>

    "NoMAD" <l...@o...pl> niebacznie popelnil

    > Jednego "za Boga" ;-) nie rozumiem: jak mozna skazac parafie?
    > !!!
    W ramach ćwiczeń do rozważenia masz jeszcze:
    jak mozna skazac szpital - toż te łóżka niewinne!
    jak mozna skazac kolej - głupota! żeby w XXI wieku skazywać tory
    jak mozna skazac spółdzielnię - ...

    A tak BTW do innych: parafie mają osobowość prawną?
    Coś mi się kołacze o poziomie kurii, konkordat coś pozmieniał?

    --
    pozdro
    poreba

  • 15. Data: 2003-10-11 05:23:44
    Temat: OT: wyrok w sprawie parafii
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Oct 2003, NoMAD wrote:

> [...]
    >+
    >+ Owszem, w sredniowieczu skazywano np dzwon ktory nie

    Czy dobrze rozumiem, że w ramach rozróżniania odpowiedzialności
    cywilnej od karnej "skazać" chcesz rozumieć jako "wydać wyrok
    karny" na osobę prawną ? I że "niemożliwe" ?

    Jeśli tak - no to (abstrahując od omawianego przypadku, którego
    opisu zresztą [jeszcze] nie czytałem :)) w GP widziałem projekty
    (?) przepisów przwidujących właśnie *karną* odpowiedzialność
    osób prawnych, równoczesną z odpowiedzialnością osób fizycznych
    które przestępczym działaniem spowodowały szkodę z której
    osoba prawna wyniosła pożytek a jej organy się nie sprzeciwiały
    (mimo że oprócz ukaranej osoby odpowiedzialnej nie można
    wskazać odpowiedzialności innych osób fizycznych).

    Przykładowo - przykład nie pochodzi z owego artykułu, już
    szczegółów nie pamiętam, więc jak pokręcę to obtentegować
    (lub splonkować ;)) - jeśli księgowa "zachachmęci" kosztami
    tak że *firma* wskutek tego "zaoszczędzi" podatku, to sąd
    mógłby orzec karę grzywny *dla firmy* (również, niezależnie
    od księgowej).

    Cóż, zastaw na nieruchomości, środek karny do osoby prawnej,
    leasing.... ciekawe co by starożytny Rzymianin powiedział
    na cytat że u nas się stosuje "zasady prawa Rzymskiego" ;) !

    >+ ostrzegl mieszkancow przed pozarem na publiczne potluczenie na kawalki
    >+ ale w XXI wieku to chyba niemozliwe...

    ...ale za to są możliwe *inne* nieprzewidziane poprzednio
    "wynalazki prawne" ;) OIMW, oczywiście :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 16. Data: 2003-10-11 07:44:49
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "poreba" napisał:

    | A tak BTW do innych: parafie mają osobowość prawną?

    Oczywiście. Erygowana parafia jest kościelną osobą prawną.
    Dlatego właśnie w tej sprawie pozwana została parafia.

  • 17. Data: 2003-10-11 09:52:37
    Od: dgdfg <d...@f...pl>

    Sprawa jest prosta. Gdyby zerwał się wiatr i złamał konar, to parafia nie
    poniasła by odpowiedzialności.

    Ale konar był uszkodzony wczesniej i ksiądz zignorował ten fakt. Teraz
    ponosi konsekwencje.

  • 18. Data: 2003-10-11 10:01:57
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dgdfg" napisał:

    | Ale konar był uszkodzony wczesniej i ksiądz zignorował ten fakt.
    | Teraz ponosi konsekwencje.

    Nie ksiądz (osoba fizyczna) tylko parafia (osoba prawna).

  • 19. Data: 2003-10-11 18:37:51
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

> [...]
    > (mimo że oprócz ukaranej osoby odpowiedzialnej nie można
    > wskazać odpowiedzialności innych osób fizycznych).

    Ale to projekt. A mi chodzi o fakt. Jak dotychczas slowa "skazac"
    uzywa sie tylko do wyrokow w post karnym a nie cywilnym.

  • 20. Data: 2003-10-11 18:38:46
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    > W ramach ćwiczeń do rozważenia masz jeszcze:
    > jak mozna skazac szpital - toż te łóżka niewinne!
    > jak mozna skazac kolej - głupota! żeby w XXI wieku skazywać tory
    > jak mozna skazac spółdzielnię - ...

    Ty sie nabijasz.... ?? Bo nie zrozumialem...