  • 1. Data: 2003-10-10 08:55:24
    Temat: ZWROT VEKSLA
    Od: jadwad<j...@o...pl>

    Miałam podpisaną umowę o współpracy .Zbezpieczeniem tej umowy
    był veksel in Blanco wraz z deklaracją vekslową.Umowa została
    rozwiązana w miesiącu marzec 2003. Po trzech miesiącach poprosiłam
    o zwrot podpisanego veksla. Otrzymałam odpowiedz ,że veksel został
    po zakończeniu umowy zniszczony.Zaznaczam ,że w umowie nic na
    temat zwrotu veksla nie ma. Ja chcę otrzymac veksel ,który
    podpisałam. Proszę o odpowiedz ,czy firma ponosi jakies
    konsekwencje z tego tytułu ,na czym mogę sie opierać, i czy mam
    prawo żądac zwrotu veksla, ponieważ słyszałam , ze veksle można
    sprzedawać, i póżniej mogą być problemy. Proszę o podanie art.
    KC ,który reguluje takie sytuacje Za odpowiedz bardzo dziękuję
    Monika

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-10-10 09:16:20
    Temat: Re: ZWROT VEKSLA
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > po zakończeniu umowy zniszczony.Zaznaczam ,że w umowie nic na

    Może został, a może nie? nie wiadomo, powiedz, że powinien być zniszczony
    przy Tobie, a Ty teraz nie musisz wierzyć, że został zniszczony.
    IMHO kręcą coś.
    Jacek

  • 3. Data: 2003-10-10 09:28:54
    Od: "Przemo P" <p...@o...pl>

    > po zakończeniu umowy zniszczony.Zaznaczam ,że w umowie nic na
    > temat zwrotu veksla nie ma. Ja chcę otrzymac veksel ,który

    weksel powinien zostać zniszczony przy Tobie,
    teraz to chyba tylko musieli by Ci podpisać papierek iż zniszczyli ten
    weksel
    - gorzej jak nie będą chcieli -
    Pozdr
    Przemo

  • 4. Data: 2003-10-10 12:51:06
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > sprzedawać, i póżniej mogą być problemy. Proszę o podanie art.
    > KC ,który reguluje takie sytuacje Za odpowiedz bardzo dziękuję

    Najlepiej wnieść do sądu wniosek o umorzenie weksla. Sąd przeprowadzi
    rozprawę, wezwie pracodawcę i spyta się jak to z tym wekslem było. Jeśli
    wszytko pójdzie dobrze - weksel zostanie umorzony. Po prawomocnym wyroku nawet
    jeśli ktoś weksel by znalazł, nie mógł by dochodzić na jego podstawie żadnych
    roszczeń.

    Dodam jeszcze, że można umarzać również weksle in blanco, jednak umorzenie
    takie nie daje podstaw do późniejszego uzupełnienia weksla (czyli
    po 'zgubieniu' weksla in blanco można go umorzyć, ale nie ma już możliwości
    dochodzenia na podstawie takiego wyroku jakiejś należności, tak jakby się
    weksel wypełniło).

    Kwestię tę reguluje prawo wekslowe. Pochodzi ono z 1936r., dlatego niektóre
    oznaczenia sądów mogą już być nieaktualne:

    Art. 96. Ten, komu weksel zaginął, może żądać od sądu grodzkiego miejsca
    płatności wekslu uznania go za umorzony.

    We wniosku należy podać istotną treść wekslu oraz uprawdopodobnić jego utratę,
    jak również interes prawny, który uzasadnia żądanie umorzenia:

    Sąd przez ogłoszenie w Monitorze Polskim wezwie posiadacza zaginionego wekslu
    do zgłoszenia się w ciągu sześćdziesięciu dni i do okazania wekslu sadowi.

    Termin ten biegnie od dnia płatności wekslu, a gdyby wniosek zgłoszono po
    terminie płatności lub gdyby termin płatności wekslu nie był oznaczony - od
    dnia ogłoszenia. Końcowy dzień terminu powinien być oznaczony w ogłoszeniu
    według daty kalendarza.

    Jeżeli w ciągu terminu, oznaczonego w wezwaniu, nikt nie zgłosi się z wekslem,
    sąd wyda orzeczenie, uznające weksel za umorzony.

    Jeżeli natomiast posiadacz wekslu zgłosi się przed wydaniem orzeczenia, sad
    umorzy dalsze postępowanie po przesłuchaniu interesowanycb i po okazaniu wekslu
    żądającemu umorzenia.

    Zarówno o wszczęciu postępowania, jako też o jego wyniku sąd zawiadomi trasata
    i wszystkich dłużników wekslowych, wskazanych przez żądającego umorzenia wekslu.

    Art. 97. Dłużnik wekslowy i trasat, który po otrzymaniu zawiadomienia o
    wszczęciu postępowania płaci weksel, czyni to na własne niebezpieczeństwo;
    wolno mu jednak sumę wekslową złożyć do depozytu sadowego miejsca płatności i
    zwolnić się przez to z zobowiązania.

    Art. 98. Po ogłoszeniu wezwania o okazanie wekslu i po terminie jego płatności,
    żądający umorzenia może domagać się od akceptanta złożenia sumy wekslowej da
    depozytu sądowego albo zapłaty za zabezpieczeniem; prawo wyboru służy
    dłużnikowi. Złożenie do depozytu zwalnia i w tym przypadku z zobowiązania.

    Art. 99. W toku postępowania o umorzenie wekslu można wykonywać zwrotne
    poszukiwanie przeciw wystawcy oraz indosantom, jeżeli akceptant, a w braku
    przyjęcia trasat, pomimo wezwania nie złoży sumy wekslowej do depozytu
    sadowego, ani nie dokona zapłaty za zabezpieczeniem. Odmowę należy stwierdzić
    protestem na podstawie odpisu wekslu. Do zwrotnego poszukiwania stosuje się
    przepisy artykułu poprzedzającego.

    Art. 100. Na podstawie orzeczenia. uznającego weksel za umorzony można
    wykonywać wszystkie prawa z wekslu.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    l...@i...pl
    0-693 5 29 28 1

  • 5. Data: 2003-10-10 13:22:51
    Od: jadwad<j...@o...pl>

    Do Liwiusza .Dziękuje za odpowiedz,lecz nie bardzo rozumiem.Ja
    podpisałam umowę o współpracy dotyczącą pośrednictwa
    finansowego.Wobec Firmy nie miałam i nie mam żadnych
    zobowiązan,zrezygnowałam tylko ze wspolpracy z tą Firmą . A skoro
    podpisałam veksel to po zakonczeniu umowy powinien zostac
    zwrocony,poniewaz on juz nie ma co zabezpieczac.Mam pytanie ,czy
    Firma której podpisuje sie veksel,nie ma obowiązku zwracania go po
    zakonczeniu umowy.Pozdrawiam

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2003-10-10 13:54:37
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > zwrocony,poniewaz on juz nie ma co zabezpieczac.Mam pytanie ,czy
    > Firma której podpisuje sie veksel,nie ma obowiązku zwracania go po

    Firma powinna weksel zwrócić. Opisałem właśnie co należy zrobić, żeby weksel
    unieważnić. Firma twierdzi, że weksel zniszczyła, ale to nie zabezpiecza Cię
    przed tym, że ktoś go znajdzie i wykorzysta (jeśli w rzeczywistości nie został
    zniszczony). Jedynym zabezpieczeniem jest umorzenie weksla w sądzie.

    Istotą weksla jest to, że najpierw za niego trzeba zapłacić, a potem
    ewentualnie kłócić się w sądzie. To, że nie jesteś obecnie nic winien tej
    firmie nie zabezpiecza Cię przed tym, że za miesiąc, rok, trzy lata (lub do
    końca życia, jeśli weksel nie miał podanej daty płatności) ktoś zupełnie obcy
    przyjdzie po zapłatę. Jedynie umorzenie weksla w sądzie daje pewność, że nikt
    nie będzie mógł z niego skorzystać. Każdy weksel, który nie powrócił do
    właściciela, a był wystawiony jako kaucja, powinien być umarzany.

    Jakby co, to pisz na priva lub dzwoń.

    l...@i...pl
    0-693 5 29 28 1

  • 7. Data: 2003-10-10 14:44:43
    Od: jadwad<j...@o...pl>

    Do Lewiusza-Jeszcze jedno pytanie.Co to znaczy, że najpierw trzeba za
    niego zapłacić i ile trzeba zapłacic, jeśli był wystawiony in blanco i jakie
    są koszty sądowe.Za odpowiedz dziękuje .

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 8. Data: 2003-10-11 05:28:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Oct 2003, jadwad wrote:

    >+ Do Lewiusza-Jeszcze jedno pytanie.Co to znaczy, że najpierw trzeba za
    >+ niego zapłacić i ile trzeba zapłacic, jeśli był wystawiony in blanco

    *Jeśliby* nie został fizycznie zniszczony, ktoś go znalazł/ukradł/
    cokolwiek - to trzeba zapłacić taką kwotę jaka będzie figurowała
    na wekslu. Jeśli "zupełne in blanco" - to tyle ile posiadacz tam
    wpisze, a pewnie wpisze tyle na ile oszacuje że cię stać :>
    Oczywiście *może* skończyć się różnie - włącznie z posadzeniem
    owego "posiadacza" na krótki odpoczynek na koszt podatników...
    Ale najpierw możesz zostać zmuszona do zapłaty :(

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-10-12 11:11:43
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Do Lewiusza-Jeszcze jedno pytanie.Co to znaczy, że najpierw trzeba za
    > niego zapłacić i ile trzeba zapłacic, jeśli był wystawiony in blanco i jakie
    > są koszty sądowe.Za odpowiedz dziękuje .

    Nakaz zapłaty staje się prawomocny nawet jeśli wniesie się zarzuty. Co prawda
    sąd _może_ (tylko na _wniosek_ pozwanego) wstrzymać nadanie klauzuli
    wykonalności, ale:

    1. Zależy to tylko od uznania sądu
    2. Pozwany musi o to poprosić przy wnoszeniu zarzutów, a wiele osób o tym
    zapomina a potem jest wielce zdziwiona...

    Poza tym mimo wstrzymania nadania klauzuli wykonalności nakaz zapłaty jest
    tytułem zabezpieczającym - oznacza to, że od momentu otrzymania go przez
    wierzyciela może on (bez czekania nawet dwóch tygodni) dokonać przez komornika
    zajęcia majątku dłużnika w celu zabezpieczenia należności (komornik nie zabiera
    ruchomości czy pieniędzy, tylko je blokuje w celu późniejszego zajęcia) -
    podobnie jak w postępowaniu zabezpieczającym.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl