    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wylegitymowanie przez kontrolera
    Date: Wed, 01 Jun 2005 18:43:31 -0500

    Przemek R... wrote:
    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w wiadomości

    > pomajam takie sytuacje,
    > zdarza sie ze blokuja(w sensie lapia Cie zanim podejdziesz) kasownik odrazu
    > po wejsicu, (nie ma mozliwosciskasowania biletu)
    > czy wmawiaja co 10 osobie ze jej legotymacja jest podrobiona, czy bilet
    > pogiety, itd itd, zakladam ze sa takie przypadki,
    > i teraz czy taka osoba ma prawo zrobic to o czym jest powyzej?

    Nie.
    Ma prawo złożyć skargę na zachowanie kontrolera.
    Tak samo jak nie podskakujesz policjantowi jak ewidentnie nie ma racji.
    Czemu w konfrontacji z policjantem wszyscy hojracy siedzą cicho.

    Już o tym kiedyś pisałem.
    Sytuacja z kontrolerami wygląda u nas tak fatalnie, bo kontrolerzy nie
    mają żadnych uprawnień i muszą uciekać się do ekwilibrystycznych
    sztuczek, aby wykonwyać swoją pracę.
    Ten sam powód, jest efektem tego, że do takiej pracy przyjmowani są
    tylko "gruboszyjni" bo tylko tacy do takiej pracy się zgłaszają i wcale
    się nie dziwię. Też bym tam nie poszedł.
    Bywałem trochę po świecie, w różnych miejscach i sytuacji takiej jak w
    Polsce nie spotkałem nigdzie.
    Kontroler biletów ma uprawnienia policjanta i w wielu przypadkach za
    brak biletu w autobusie wychodzi się po prostu w kajdankach.
    Podskoczenie do kontrolera kończy się dokładnie w ten sam sposób.
    Takie uprawnienia bardzo szybko zrobiłyby u nas porządek.
    Szczególnie po stronie kontrolerów, gdzie do pracy przyszliby zupełnie
    inni ludzie, a gruboszyjni zostaliby dawno odstawieni w bok, bo osoba
    wykonująca pracę wiedziałaby, że może w tej pracy czuć się bezpiecznie.
    Zobaczcie kto tak naprawdę jeździ bez biletów. W większości są to młode
    osoby, które wypróbowują na ile sobie mogą pozwolić.
    Wcale się kontrolerom nie dziwię, że po pewnym czasie nabierają dziwnych
    ruchów obronnych, w stylu łapania za kasownik, jeszcze "przed
    wejściem" do autobusu. Jest to karygodne, ale prawo właśnie taką
    sytuację coraz bardziej pogłebiającej się wojny stworzyło.
    Dyskutować to my sobie możemy, ale bez zmiany obowiązującego prawa nie
    jesteśmy w stanie nic w tej materii zmienić.
    I to by było na tyle.