  • 1. Data: 2007-03-14 13:22:09
    Temat: wyłączenie niektórych postanowień Kodeksu pracy
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Witam,

    Czy można zawrzeć z pracownikiem (przyszłym :) taką umowę o pracę, aby
    wyraźnie w niej zmienić postanowienia KP? Np. zmniejszyć liczbę dni
    urlopu na żądanie, albo znieść górny limit kary finansowej dla
    pracownika. Marchewką mogłoby być np. większe wynagrodzenie.

    Albo inaczej - czy art. 18 KP jest zgodny z zasadą swobody umów?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 2. Data: 2007-03-14 13:28:34
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>

> [...]
    > urlopu na żądanie, albo znieść górny limit kary finansowej dla
    > pracownika. Marchewką mogłoby być np. większe wynagrodzenie.

    Nie można.

    > Albo inaczej - czy art. 18 KP jest zgodny z zasadą swobody umów?

    Zasada swobody umów jest zasadą prawa cywilnego, a nie prawa pracy.

    Marcin.

    --
    www.radca.krakow.pl

  • 3. Data: 2007-03-14 13:35:24
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl> naskrobał/a w

    > Zasada swobody umów jest zasadą prawa cywilnego, a nie prawa pracy.

    Właśnie zniknąłeś możliwość (na przykład) zawierania umowy o pracę z kim się chce.
    :)

    Ja bym mu raczej wskazał art. 58 KC.

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153

  • 4. Data: 2007-03-14 14:44:02
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:et8su5$jvi$1@inews.gazeta.pl Piotr Kubiak

    > Czy można zawrzeć z pracownikiem (przyszłym :) taką umowę o pracę, aby
    > wyraźnie w niej zmienić postanowienia KP?
    Można. Byleby postanowienia umowy były dla pracownika korzystniejsze niż te
    zawarte w KP. Jak będą mniej korzystne, to też można, tylko że wówczas te
    zapisy będą z mocy samego prawa nieważne, jednak z twojego postu nie wynika
    jednoznacznie, że mogłby ci to przeszkadzać.

    > Albo inaczej - czy art. 18 KP jest zgodny z zasadą swobody umów?
    A cóż on ma wspólnego z tą zasadą?

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2007-03-14 14:44:29
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Marcin Krzemiński wrote:

    > Nie można.

    Dziwne, no ale przyjmuję że jednak tak jest.

  • 6. Data: 2007-03-14 14:44:38
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Goomich wrote:
> [...]
    >
    > Właśnie zniknąłeś możliwość (na przykład) zawierania umowy o pracę z kim się chce.

    Ale to chyba nie dotyczy wszystkich ustaw, tylko ustawy - Kodeks cywilny.

  • 7. Data: 2007-03-14 17:20:05
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Jotte wrote:
> [...]
    > wówczas te zapisy będą z mocy samego prawa nieważne, jednak z twojego
    > postu nie wynika jednoznacznie, że mogłby ci to przeszkadzać.

    To inaczej - czy umowa cywilna pomiędzy pracodawcą a pracownikiem,
    skonstruowana mniej więcej tak, że pracownik zobowiązuje się zapłacić
    100 000 zł ,,opłaty'' w przypadku nałożenia na niego kary finansowej
    zgodnie z KP będzie ważna? Bo art. 18 mówi tylko o umowach o pracę i
    innych umowach na podstawie których *powstaje* stosunek pracy.

    > A cóż on ma wspólnego z tą zasadą?

    Toż właśnie o to pytam.

  • 8. Data: 2007-03-14 17:30:27
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:et9as8$fb2$1@inews.gazeta.pl Piotr Kubiak

> [...]
    > skonstruowana mniej więcej tak, że pracownik zobowiązuje się zapłacić
    > 100 000 zł ,,opłaty'' w przypadku nałożenia na niego kary finansowej
    Uważam, że tak.
    KP nic nie ma do umów cywilno-prawnych, on się zajmuje umowami o pracę,
    umowami skutkującymi powstaniem stosunku pracy.
    Istnieje jednak możliwość, że zasadnicze zapisy tej umowy będą wskazywały na
    faktyczne nawiązanie stosunku pracy (nie ma tu znaczenia jak nazwiesz tę
    umowę, lecz na co wskazują jej postanowienia). Wówczas będa do niej miały
    zastosowanie reguły zawarte w KP i wspomniany przez ciebie zapis o opłacie
    może być zwyczajnie nieważny z mocy prawa.

    > Toż właśnie o to pytam.
    No to odpowiadam - nic.

    --
    Jotte

  • 9. Data: 2007-03-14 19:13:02
    Od: "p09v" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Piotr Kubiak" napisał

    > Ale to chyba nie dotyczy wszystkich ustaw, tylko ustawy - Kodeks cywilny.

    Przeczytaj art. 300 KP. Prawo pracy jest działem prawa cywilnego.

    --
    p09v

  • 10. Data: 2007-03-14 20:14:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Kubiak" <p...@m...liamg> napisał w wiadomości

> [...]
    > urlopu na żądanie, albo znieść górny limit kary finansowej dla
    > pracownika. Marchewką mogłoby być np. większe wynagrodzenie.

    Można, oczywiście, ze można. Tyle, że w wyniku tego pracownik dostanie
    marchewkę, a pracodawca nic nie zyska, bo w miejsce mniej korzystnych niż oprawo
    pracy rozwiązań wejdą unormowania prawne z kodeksu.