  • 1. Data: 2009-10-23 18:09:40
    Temat: wykup działki pod drogę miejską
    Od: "bhg" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Mam dużą działke budowlaną z której w planie zagospodarowania przestrzennego
    z 2001 wydzielono pas z przeznaczeniem na droge. W sumie jest tego jakieś
    2000 m.kw. Zamierzam właśnie podzielić grunt na działki budowlane i zacząć
    je sprzedawać. Droga planowana przebiega wzdłuż boku działki, muszę więc i
    tak wyznaczyć drogi konieczne a droga planowana przez gminę do niczego sie w
    przyszłości ani mnie ani przyszłym właścicielom działek nie przyda. I teraz
    mam taki dylemat: jak długo mam czekać aż gmina zdecyduje się wykupic ode
    mnie ten grunt pod drogę i czy jest jakaś prawna możliwość zmuszenia ich do
    wydania takiej decyzji? I druga sprawa, poważniejsza: co jeśli za xx lat
    gmina się rozmyśli, zmieni plan zagospodarowania i drogi jednak nie
    wybuduje? Zostanę wtedy z pasem ziemi sporej (teoretycznie) wartości,
    praktycznie nic nie wartym bo za wąskim by coś tam budować. Co mam robić
    żeby na tym nie stracić?

  • 2. Data: 2009-10-23 19:30:51
    Temat: Re: wykup działki pod drogęmiejską
    Od: "pjk" <p...@p...fm>

> [...]
    > wybuduje? Zostanę wtedy z pasem ziemi sporej (teoretycznie) wartości,
    > praktycznie nic nie wartym bo za wąskim by coś tam budować. Co mam robić

    Wystąp do gminy z propozycją sprzedaży gruntu - po cenie rynkowej /plus minus
    10%/. Sposobu na przymuszenie ich do zawarcia umowy /ew. wywłaszczenia/ nie widzę.

  • 3. Data: 2009-10-24 07:31:05
    Od: "bhg" <b...@N...gazeta.pl>

    pjk <p...@p...fm> napisał(a):

> [...]
    minus
    > 10%/. Sposobu na przymuszenie ich do zawarcia umowy /ew. wywłaszczenia/

    Wystąpiłam i gmina odpowiedziała odmownie. Zastanawiam się, czy mogę powołać
    się na to:

    "W art. 36 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym przewidziano, że
    jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą,
    korzystanie z nieruchomości lub jej części w dotychczasowy sposób lub zgodny
    z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie
    ograniczone, właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości może żądać
    od gminy:
    1) odszkodowania za poniesioną rzeczywistą szkodę albo
    2) wykupienia nieruchomości lub jej części."

    Najbardziej jednak obawiam się wariantu w którym ja zostawiam sobie ten
    niewykupiony pas ziemi a oni po iluś tam latach zmieniają MPZP rezygnując z
    drogi (która tak prawdę mówiąc, nikomu w tym miejscu potrzebna już wtedy nie
    będzie bo domy będą miały dojazd od drugiej strony). Może przynajmniej wtedy
    (jeśli już nie teraz, choć dlaczego nie teraz...) możnaby się powołać na ten
    36 art.?

    Przy okazji, gdzieś w necie trafiłam na dziwny artykuł z prasy codziennej w
    którym napisano, że żądając ceny za grunt pod drogi publiczne, nie można
    powoływać się na to ile ten teren byłby wart gdyby można było na nim
    wybudować dom, gdyż skoro nie mozna wybudować to cena musi być parokrotnie
    niższa... Zmroziło mnie jak to przeczytałam, bo stosując taki wybieg gmina
    po przekwalifikowaniu mogłaby kupic każdy teren prywatny za bezcen. Czy to
    możliwe czy dziennikarz coś palnął?

  • 4. Data: 2009-10-24 14:36:43
    Od: "pjk" <p...@p...fm>

> [...]
    > po przekwalifikowaniu mogłaby kupic każdy teren prywatny za bezcen. Czy to

    Podtrzymuję to co napisałem - sposobu żeby zmusić gminę do nabycia nie widzę.
    Ale sposób na osiągniecie celu - wyzbycia się niechcianego kawałka nieruchomości
    - owszem. TYlko pytanie czy to pani pasuje.
    Oprócz art. 36 ust. 1 jest też ust. 2, który brzmi. Realizacja roszczeń, o
    których mowa w ust. 1, może nastąpić również w drodze zaoferowania przez gminę
    właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu nieruchomości zamiennej. Z dniem
    zawarcia umowy zamiany roszczenia wygasają.
    Także jeśli gmina nie chce kupić, nie kupi, zaoferuje coś w zamian - tylko
    pytanie co?

    Na chwilę obecną może pani jeszcze raz próbować - tym razem powołując sie na
    art. 36 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, nadmieniając jednocześnie, że w przypadku
    odmowy wystąpi pani ze stosownym powództwem przeciwko gminie /art. 36 ust. 1 pkt
    1/. I trzeba poczekać na odpowiedź.

    Tylko tak jak pisałem, mogą próbować Pani wcisnąć podobny kawałek gruntu.. Ale
    to już sprawa do walki przed sądem.