    From: "bhg" <b...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wykup działki pod drogęmiejską
    Date: Sat, 24 Oct 2009 07:31:05 +0000 (UTC)

    pjk <p...@p...fm> napisał(a):

    > Wystąp do gminy z propozycją sprzedaży gruntu - po cenie rynkowej /plus
    minus
    > 10%/. Sposobu na przymuszenie ich do zawarcia umowy /ew. wywłaszczenia/
    nie wid
    > zę.

    Wystąpiłam i gmina odpowiedziała odmownie. Zastanawiam się, czy mogę powołać
    się na to:

    "W art. 36 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym przewidziano, że
    jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą,
    korzystanie z nieruchomości lub jej części w dotychczasowy sposób lub zgodny
    z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie
    ograniczone, właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości może żądać
    od gminy:
    1) odszkodowania za poniesioną rzeczywistą szkodę albo
    2) wykupienia nieruchomości lub jej części."

    Najbardziej jednak obawiam się wariantu w którym ja zostawiam sobie ten
    niewykupiony pas ziemi a oni po iluś tam latach zmieniają MPZP rezygnując z
    drogi (która tak prawdę mówiąc, nikomu w tym miejscu potrzebna już wtedy nie
    będzie bo domy będą miały dojazd od drugiej strony). Może przynajmniej wtedy
    (jeśli już nie teraz, choć dlaczego nie teraz...) możnaby się powołać na ten
    36 art.?

    Przy okazji, gdzieś w necie trafiłam na dziwny artykuł z prasy codziennej w
    którym napisano, że żądając ceny za grunt pod drogi publiczne, nie można
    powoływać się na to ile ten teren byłby wart gdyby można było na nim
    wybudować dom, gdyż skoro nie mozna wybudować to cena musi być parokrotnie
    niższa... Zmroziło mnie jak to przeczytałam, bo stosując taki wybieg gmina
    po przekwalifikowaniu mogłaby kupic każdy teren prywatny za bezcen. Czy to
    możliwe czy dziennikarz coś palnął?