  • 1. Data: 2004-02-28 14:47:26
    Temat: umowa przedwstępna na nieruchomość
    Od: "Andrzej" <p...@w...pl>

    czy taka umowa musi być potwierdzona notarialnie ?

    Układ jest taki:

    Umawiam się ze zbywcą na podstawie umowy pomiędzy nami iż ja mu sprzedaje
    mieszkania na raty. Po spłaceniu całej należności mieszkanie owo przechodzi
    na jego własność. Obecnie osoba ta płaci mi raty miesięczne i zgodziła się
    na taki układ (bliski przyjaciel rodziny mojej).

    1.Wobec tego czy potrzeba tutaj notariusza fazie takiej umowy wstępnej.
    2. Czy po spisaniu takiej umowy wstępnej, nabywca włada nieruchomością ?
    3. Czy jeśli popełniam błąd w rozumowaniu to jaki i jak zrobić, aby taka
    umowa była wiążąca prawie. Bo między nami jest wszystko w porządku, on nie
    obawia się, że go oszukam.
    4. Kupujący mieszka tam już 5 lat i niedługo kończy się spłacanie rat.
    5. Jak to wygląda jeśli chodzi o własność i władanie nieruchomością.

    Pozdrawiam

    Andrzej

  • 2. Data: 2004-02-28 23:31:24
    Temat: Re: umowa przedwstępna na nieruchomość
    Od: Dan <l...@p...fm>

    In article <c1q9ph$r2u$1@nemesis.news.tpi.pl>, p...@w...pl says...
    > czy taka umowa musi by? potwierdzona notarialnie ?
    >
    > Uk?ad jest taki:
    >
    > Umawiam si? ze zbywc? na podstawie umowy pomi?dzy nami i? ja mu sprzedaje
    > mieszkania na raty. Po sp?aceniu ca?ej nale?no?ci mieszkanie owo przechodzi
    > na jego w?asno??. Obecnie osoba ta p?aci mi raty miesi?czne i zgodzi?a si?
    > na taki uk?ad (bliski przyjaciel rodziny mojej).

    Taki uklad jest dopuszczalny ale nie w formie "sprzedazy na raty"

    Musicie zawrzec umowe przedwstepna sprzedazy mieszkania w ktorej kupujacy
    zobowiazuje sie dokonywac wplaty zaliczki na poczet ceny w okreslonych
    odstepach czasu, sprzedajacy zobowiazuje sie do zawarcia umowy
    przyrzeczonej w okreslonym terminie i zaliczenia wplat na poczet ceny
    nabycia. Umowa przedwstepna musi wskazywac termin w ktorym zawarta
    zostanie umowa przyzeczona i cene mieszkania.

    > 1.Wobec tego czy potrzeba tutaj notariusza fazie takiej umowy wst?pnej.

    Nie. Ale jesli umowa zostanie zaqwarta w formie pisemnej to w razie gdyby
    ktorakolwiek ze stron odmowila zawarcia umowy przyzeczonej, to drugiej
    stroni sluzy wylacznie mozliwosc dochodzenia odszkodowania. Gdyby umowe
    przedwstepna zawarto w formie aktu notarialnego, to druga strona moglaby
    sie domogac wyroku zobowiazujacego do zawarcia umowy przyzeczonej.

    > 2. Czy po spisaniu takiej umowy wst?pnej, nabywca w?ada nieruchomo?ci?

    Tylko jesli strony tak postanowia. W przeciwnym razie nie.

    > 3. Czy je?li pope?niam b??d w rozumowaniu to jaki i jak zrobi?, aby taka
    > umowa by?a wi???ca prawie. Bo mi?dzy nami jest wszystko w porz?dku, on nie
    > obawia si?, ?e go oszukam.

    j.w.

    > 4. Kupuj?cy mieszka tam ju? 5 lat i nied?ugo ko?czy si? sp?acanie rat.
    > 5. Jak to wygl?da je?li chodzi o w?asno?? i w?adanie nieruchomo?ci?.

    Wlasnosc przejdzie na kupujacego z chwila zawarcia umowy przyzeczonej.

    Dan.

  • 3. Data: 2004-02-29 07:59:26
    Temat: Re: umowa przedwste^pna na nieruchomo??
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Dan wrote:
    > Umowa przedwstepna musi wskazywac termin w ktorym zawarta
    > zostanie umowa przyzeczona

    chyba już nie musi...

    KG

  • 4. Data: 2004-02-29 15:38:07
    Od: "Andrzej" <p...@w...pl>

    Dzieki za odpowiedz.

    Czy jednak taka umowa przedwstepna, w której zawarlem wszystko to co powinno
    byc, dodalem iz od chwili zawarcia tej umowy przyszly nabywca wlada
    nieruchomoscia, itp. , to jezeli nabywca wplaca zaliczki na poczet
    okreslonej w umowie naleznosci i w tym czasie wlasciciel nieruchomosci
    dowiaduje sie iz jest prowadzone postepowanie egzekucyjne przez komornika i
    prawdopodobne jest to iz dla zaspokojenia wierzyciela komornik chce zajac
    nieruchomosc to co dalej z z moim nabywca ? czy taka umowa ma jakas wartosc
    wtedy ? czy na jej podstawie mozna "zablokowac" egzekucje z nieruchomosci ?

    Pozdrawiam

    Andrzej

    Uzytkownik "Dan" <l...@p...fm> napisal w wiadomosci

  • 5. Data: 2004-02-29 18:59:31
    Od: "Monika" <n...@w...pl>

    Umowa przedwstępna jest umową poprzedzającą fakt przeniesienia własności
    lokalu mieszkalnego i jest zazwyczaj podpisywana bez zachowania formy aktu
    notarialnego. Powinno się ją jednak zawierać w formie notarialnej, gdyż
    zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego "umowa zobowiązująca do przeniesienia
    własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To
    samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu
    wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności
    nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione."
    Spotkałam się z opinią, iz niezachowanie formy notarialnej dla umowy
    przenoszącej własność, a więc również umów przedwstępnych dotyczących
    nieruchomości (lokalowych, budynkowych, gruntowych), pociąga za sobą
    nieważność umowy z mocy prawa. Umowa zawarta bez zachowania tej formy może
    być jednak prawnie skuteczna, ale tylko jako umowa przedwstępna i jeżeli
    zawiera istotne elementy umowy finalnej, a brak formy notarialnej wyłącza
    jedynie możliwość dochodzenia do umowy przyrzeczonej. Nie zmienia to jednak
    faktu, iż umowa przedwstępna, która nie została podpisana u notariusza, nie
    pozwala na dochodzenie w trybie sądowym zawarcia umowy finalnej, czyli
    mówiąc wprost - podpisania aktu notarialnego przenoszącego własność
    nieruchomości.
    Ja osobiście udałabym się do Notariusza. Na początku nawet z bliskimi
    znajomymi jest niby ok a jak przychodzi do poważnych transakcji zawsze ktoś
    na tym traci :-)

    Monika

  • 6. Data: 2004-03-01 09:19:07
    Od: "Beata " <b...@g...pl>

    Monika <n...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności
    > nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione."

    Umowa przedwstępna nie jest umową zobowiazujacą do przeniesienia własności,
    ale umową zobowiazujacą strony do zawarcia w przyszłosci umowy
    zobowiązującej do przeniesienia własności. To jeszcze nie ten etap.

    > Ja osobiście udałabym się do Notariusza. Na początku nawet z bliskimi
    > znajomymi jest niby ok a jak przychodzi do poważnych transakcji zawsze ktoś
    > na tym traci :-)

    Co racja, to racja.
    Zachowanie formy aktu notarialnego dla umowy przedwstępnej będzie miało
    tutaj ten skutek, że zainteresowany może dochodzić zawarcia umowy
    ostatecznej, a nie tylko odszkodowania.
    B.

  • 7. Data: 2004-03-01 09:28:58
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Monika wrote:
> [...]
    > zawiera istotne elementy umowy finalnej, a brak formy notarialnej wyłącza
    > jedynie możliwość dochodzenia do umowy przyrzeczonej.

    Zaplątałaś się :)

    KG

  • 8. Data: 2004-03-01 18:26:50
    Temat: Re: przedwste^pna na nieruchomo??
    Od: Dan <l...@p...fm>

    In article <c1s5lm$fbr$2@inews.gazeta.pl>, X#k...@p...onet.pl.#X
    says...

    > chyba ju? nie musi...

    No chyba masz racje:) Od wrzesnia 2003 juz nie musi.

    Dan.

  • 9. Data: 2004-03-01 18:30:42
    Od: Dan <l...@p...fm>

    In article <c1t11h$iao$1@atlantis.news.tpi.pl>, p...@w...pl says...

> [...]
    > nieruchomosc to co dalej z z moim nabywca ? czy taka umowa ma jakas wartosc

    Oczywiscie, ze ma wartosc.

    > czy na jej podstawie mozna "zablokowac" egzekucje z nieruchomosci ?

    Nie mozna. A jak nieruchomosc zostanie sprzedana w trybie licytacji
    publicznej lub przejeta na wlasnosc przez wierzyciela, to mozesz poniesc
    odpowiedzialnosc odszkodowawcza wobec strony ktorej zobowiazales sie
    sprzedac nieruchomosc. Wowczas to z twojej winy nie dochodzi do zawarcia
    umowy przyzeczonej

    Dan.