    From: "Monika" <n...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa przedwstępna na nieruchomość
    Date: Sun, 29 Feb 2004 19:59:31 +0100

    Umowa przedwstępna jest umową poprzedzającą fakt przeniesienia własności
    lokalu mieszkalnego i jest zazwyczaj podpisywana bez zachowania formy aktu
    notarialnego. Powinno się ją jednak zawierać w formie notarialnej, gdyż
    zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego "umowa zobowiązująca do przeniesienia
    własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To
    samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu
    wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności
    nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione."
    Spotkałam się z opinią, iz niezachowanie formy notarialnej dla umowy
    przenoszącej własność, a więc również umów przedwstępnych dotyczących
    nieruchomości (lokalowych, budynkowych, gruntowych), pociąga za sobą
    nieważność umowy z mocy prawa. Umowa zawarta bez zachowania tej formy może
    być jednak prawnie skuteczna, ale tylko jako umowa przedwstępna i jeżeli
    zawiera istotne elementy umowy finalnej, a brak formy notarialnej wyłącza
    jedynie możliwość dochodzenia do umowy przyrzeczonej. Nie zmienia to jednak
    faktu, iż umowa przedwstępna, która nie została podpisana u notariusza, nie
    pozwala na dochodzenie w trybie sądowym zawarcia umowy finalnej, czyli
    mówiąc wprost - podpisania aktu notarialnego przenoszącego własność
    nieruchomości.
    Ja osobiście udałabym się do Notariusza. Na początku nawet z bliskimi
    znajomymi jest niby ok a jak przychodzi do poważnych transakcji zawsze ktoś
    na tym traci :-)

    Monika