    From: Dan <l...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa przedwstępna na nieruchomość
    Date: Sun, 29 Feb 2004 00:31:24 +0100

    In article <c1q9ph$r2u$1@nemesis.news.tpi.pl>, p...@w...pl says...
    > czy taka umowa musi by? potwierdzona notarialnie ?
    >
    > Uk?ad jest taki:
    >
    > Umawiam si? ze zbywc? na podstawie umowy pomi?dzy nami i? ja mu sprzedaje
    > mieszkania na raty. Po sp?aceniu ca?ej nale?no?ci mieszkanie owo przechodzi
    > na jego w?asno??. Obecnie osoba ta p?aci mi raty miesi?czne i zgodzi?a si?
    > na taki uk?ad (bliski przyjaciel rodziny mojej).

    Taki uklad jest dopuszczalny ale nie w formie "sprzedazy na raty"

    Musicie zawrzec umowe przedwstepna sprzedazy mieszkania w ktorej kupujacy
    zobowiazuje sie dokonywac wplaty zaliczki na poczet ceny w okreslonych
    odstepach czasu, sprzedajacy zobowiazuje sie do zawarcia umowy
    przyrzeczonej w okreslonym terminie i zaliczenia wplat na poczet ceny
    nabycia. Umowa przedwstepna musi wskazywac termin w ktorym zawarta
    zostanie umowa przyzeczona i cene mieszkania.

    > 1.Wobec tego czy potrzeba tutaj notariusza fazie takiej umowy wst?pnej.

    Nie. Ale jesli umowa zostanie zaqwarta w formie pisemnej to w razie gdyby
    ktorakolwiek ze stron odmowila zawarcia umowy przyzeczonej, to drugiej
    stroni sluzy wylacznie mozliwosc dochodzenia odszkodowania. Gdyby umowe
    przedwstepna zawarto w formie aktu notarialnego, to druga strona moglaby
    sie domogac wyroku zobowiazujacego do zawarcia umowy przyzeczonej.

    > 2. Czy po spisaniu takiej umowy wst?pnej, nabywca w?ada nieruchomo?ci?

    Tylko jesli strony tak postanowia. W przeciwnym razie nie.

    > 3. Czy je?li pope?niam b??d w rozumowaniu to jaki i jak zrobi?, aby taka
    > umowa by?a wi???ca prawie. Bo mi?dzy nami jest wszystko w porz?dku, on nie
    > obawia si?, ?e go oszukam.

    j.w.

    > 4. Kupuj?cy mieszka tam ju? 5 lat i nied?ugo ko?czy si? sp?acanie rat.
    > 5. Jak to wygl?da je?li chodzi o w?asno?? i w?adanie nieruchomo?ci?.

    Wlasnosc przejdzie na kupujacego z chwila zawarcia umowy przyzeczonej.

    Dan.