    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 25 Sep 2014 10:39:03 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: testament
    <Pine.WNT.4.64.1409241819190.5304@quad>
    <2...@t...pl>

    On Thu, 25 Sep 2014, szerszen wrote:

    > Przecież na rozprawie spadkowej spokojnie mogą zgłosić testament,
    > jednogłośnie go zanegować i wnieść o dziedziczenie ustawowe.

    Napisz, że żartujesz, bo nie uwierzę.
    "zanegować"... niby czym?

    > Nie znam
    > się, ale myślę, że jesli sędzia będzie kumaty, a wszyscy spadkobiory
    > pełnoletni, obecni i jednogłośnie zgadzający się na takie rozwiązanie,
    > to powinno dać się to klepnąć na jednej rozprawie.

    Ale w takim przypadku sędzia NIE MA PRAWA do zignorowania testamentu!

    Zważ - rozstrzygnięcie spadkowe tak naprawdę "rozstrzyga wstecz",
    na moment śmierci, ale w tym momencie majątek NIE BYŁ własnością
    spadkobierców, był własnością spadkodawcy, i to *ON* jest podmiotem
    wydającym decyzje. Spadkobiercy nie mogą rozporządzać "nie swoim"!
    Sąd może np. uchylić wydziedziczenie - ale potrzebuje do tego przepisu,
    przepis jest, dający szerokie pole do popisu.
    Ale do uchylenia testamentu TEŻ potrzebny jest przepis.
    I nie ma przepisu pozwalającego uchylić testament "bo tak".
    AFAIK oczywiście! :)
    "Zanegować" testamet możesz podnosząc:
    - wady formalne (nie napisany własnoręcznie), sąd zdaje się powinien
    takie rzeczy wyłapać "z urzędu"
    - oszustwo
    - istnienie nowszego testamentu (włącznie z takim: "uchylam poprzednie
    rozporządzenia testamentowe, spadek nalezy podzielić wg ustawy")
    I to chyba tyle.
    Nawet sprzeczne postanowienia testamentu go nie uchylają (należy
    szukać optymalnego sposobu na wykonanie woli spadkobiercy).

    pzdr, Gotfryd