  • 1. Data: 2002-01-31 22:34:25
    Temat: studia i wojsko - dla PRAWNIKA
    Od: "indi" <a...@d...pl>

    ...bo właśnie fachowa porada a nie klepanie po ramieniu mi jest potrebne.
    Jestem studentem. W tym roku mam robić dyplom, i absolutorium. Chcę się
    ożenić - mam z kim, i prowadzić dalej dostatnie i szczęśliwe życie. Niestety
    upomniało się po mnie wojsko i muszę iść bronić kraju. Uważam, że zamiast
    ginąc w tak zwanym samobójstwie lub też zabijając innych mogę się lepiej
    przysłużyc Polsce pracując dla jej dobra i swojego utrzymania, zwiększając
    ilość osób z wyższym wykształceniem zamiast ze świadectwem zgonu. W marcu
    kończę 28 lat w związku z czym nie przysługuje mi odroczenie. Czy aż tak
    bardzo brakuje nam żółnierzy w tej walce (chyba państwa z narodem), że i ja
    muszę zginąć? zamiast skończyć studia? Skoczyłbym je do września, miałbym
    dyplom mgr. inż. ... Czy ktoś może mi pomóc powiedzieć jakie przepisy mogą
    mi pozwolić żyć, co mam robić? Pomocy!!!!!!
    "Indianiec"
    p.s. jeżeli ktoś uważa, żę piszę jak wariat to sorry, ale to nie nieprawda.
    mam kategorię A. A to niestety tego nie dowodzi:(.
    Bye, czekam na jakieś sensowne odpowiedzi, tyle, że niedługo...

    literatura:
    art 104 kodeksu postpowania administracyjnego Dz.U.1980 Nr 9poz. 26 z
    późniejszymi zmianami oraz art 42 i art 39 ust 1 pkt 4 Ustawy o powszechnym
    obowiążku obrony RP, Dz. U. z 1992r. Nr 4 poz 16 z późniejszymi zmianami)

    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!POMOCY!!!!!!!!!!!!!!

  • 2. Data: 2002-01-31 23:12:37
    Temat: Re: studia i wojsko - dla PRAWNIKA
    Od: MaXxX <m...@r...pl>

    Dnia Thu, 31 Jan 2002 23:34:25 +0100, indi (a...@d...pl) pisze na
    pl.soc.prawo:

    http://www.zniescpobor.most.org.pl/

    --
    MaXxX
    - znudziło mnie pisanie idiotyzmów,

  • 3. Data: 2002-02-01 13:48:32
    Od: <j...@p...onet.pl>

    Panie Indi
    Odpowiem Panu co zrobić, aby ukończyć studia, ale na początku - przyszłemu
    reprezentantowi inteligencji polskiej, posiadającemu dyplom uczelni wyższej -
    doleję oleju świadomości i odpowiedzialności.
    Musi Pan zrozumieć, że w każdej grupie ludzkiej, społeczności, narodzie i
    państwie, a nawet między państwami, są ustalone tzw. "zasady gier". Z tych
    zasad wynikają prawa i obowiązki poszczególnych obywateli, którzy chcą czy też
    nie, muszą je przestrzegać. Jeżeli tego nie będzie - dojdzie do anarchii, albo
    też dana osoba musi poszukać takiego miejsca na świecie, które pozwoliłoby
    realizować mu jego widzimisie. Musi jednak pamiętać o innych, z którymi chce
    lub już się związał.
    Przedstawiciele narodu polskiego, wybrani w wolnych i demokratycznych wyborach
    parlamentarnych, uchwalili Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej, która jest
    prawem podstawowym dla państwa polskiego. W rozdziale "Obowiązki" zawarowano
    podstawowe obowiązki obywateli, które musimy przestrzegać i realizować.

    Obowiązki
    Art. 82.
    Obowiązkiem obywatela polskiego jest wierność Rzeczypospolitej Polskiej oraz
    troska o dobro wspólne.
    Art. 83.
    Każdy ma obowiązek przestrzegania prawa Rzeczypospolitej Polskiej.
    Art. 84.
    Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym
    podatków, określonych w ustawie.
    Art. 85.
    1. Obowiązkiem obywatela polskiego jest obrona Ojczyzny.
    2. Zakres obowiązku służby wojskowej określa ustawa.
    3. Obywatel, któremu przekonania religijne lub wyznawane zasady moralne nie
    pozwalają na odbywanie służby wojskowej, może być obowiązany do służby
    zastępczej na zasadach określonych w ustawie.
    Art. 86.
    Każdy jest obowiązany do dbałości o stan środowiska i ponosi odpowiedzialność
    za spowodowane przez siebie jego pogorszenie. Zasady tej odpowiedzialności
    określa ustawa.

    Jak Pan widzi - nie ma tych obowiązków dużo, a jednym z nich jest obrona
    Ojczyzny. I proszę mi nie mówić, że dla jej obrony może Pan zrobić wiele innych
    rzeczy, aniżeli odbywać służbę wojskową. Inne rzeczy nie są określone w
    ustawie, a odbywanie służby - TAK - w ustawie o powszechnym obowiązku obrony RP.

    Jeżeli Pan nie może zrozumieć tych podstawowych - nie nadaje się Pan do
    reprezentacji inteligencji polskiej.

    Przepraszam, jeżeli Pana uraziłem, ale człowiek winien być świadom swej
    odpowiedzialności.

    Przechodzę teraz do Pańskiej sytuacji. Nie jest ona trudna, aczkolwiek nie
    najlepsza. Jak się domyślam, odroczenie na studia upłynęło z końcem września
    2001 roku, chociaż pozostał Pan jeszcze ostatni rok. W takiej sytuacji może Pan
    złożyć wniosek do wojskowego komendanta uzupełnień o udzielenie odroczenia w
    trybie art. 39 ust. 3 ustawy o powszechnym obowiązku obrony, ze względu na
    ważne sprawy osobiste związane z dokończeniem rozpoczętych studiów. W związku z
    tym, że to odroczenie udziela się tylko jednorazowo na okres od trzech do
    dwunastu miesięcy i jest ono tzw. fakultatywnym - komendant może, ale nie musi
    Panu udzielić. W związku z tym należy we wniosku napisać, że udzielenie tego
    odroczenia pozwoli Pan na ukończenie studiów, zdobycie wyższego wykształcenia,
    a następnie na spełnienie ustawowego obowiązku odbycia służby wojskowej w
    ramach długotrwałego przeszkolenia wojskowego (tylko 6 miesięcy), ponieważ na
    to przeszkolenie powołuje się w przeciągu 18 miesięcy od ukończenia studiów,
    bez względu na wiek.

    Winien Pan też napisać, że jeżeli nie ukończy Pan studiów (ja tego nie
    dopuszczam do wiadomości i Panu absolutnie nie życzę) - komendant będzie miał
    możliwość powołać Pana do odbycia zasadniczej służby wojskowej (12 miesięcznej)
    w drugiej połowie 2002 roku, ponieważ zgodnie z art. 46 ustawy - można
    powoływać do 30 grudnia roku kalendarzowego, w którym poborowy kończy 28 lat
    życia.

    Na tak napisany wniosek wojskowy komendant uzupełnień musi wydać decyzję
    administracyjną, w której:

    1) udzieli Panu odroczenia i będzie to właściwe załatwienie sprawy, albo

    2) odmówi udzielenia odroczenia.

    W tym drugim przypadku będzie miał Pan prawo wniesienia odwołania do szefa
    wojewódzkiego sztabu wojskowego, który:

    1) udzieli Panu odroczenia i będzie to właściwe załatwienie sprawy, albo

    2) uchyli decyzję i przekaże sprawę do ponownego rozpatrzenia komendantowi
    (zacznie się wszystko od nowa), albo

    3) utrzyma w mocy decyzję komendanta.

    W tym ostatnim przypadku będzie miał Pan prawo wnieść skargę do Naczelnego Sądu
    Administracyjnego gdzie, jeżeli napisze Pan to co ja Panu napisałem - SPRAWĘ
    WYGRA.

    Jupraw
    [urzędnik obywatelowi]

  • 4. Data: 2002-02-02 19:34:56
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "indi" <a...@d...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Niestety
    > upomniało się po mnie wojsko i muszę iść bronić kraju. Uważam, że zamiast

    Nie bardzo rozumiem - jesteś w trakcie studiów i cię w trakcie powołali???

    Odroczenie ci nie przysługuje gdybyś zaczynał nowe studia - póki
    kontynuujesz stare studia odroczenie powinieneś mieć ręki przedłużone po
    pokazaniu trepom z WKU, że jesteś w trakcie nauki.

    Przynajmniej tak było do czasu, kiedy mnie to interesowało (teraz
    przestało - dzięki temu ostatniemu rozporządzeniu o przeniesieniu do
    rezerwy).

    ATSD to dlaczego nasi kochani rządzący - niezależnie od rzekomo wyznawanej
    przez nich orientacji politycznej - cały czas popierają taki debilizm jak
    "zaszczany obowiązek"??? Przecież ZSW w takiej formie, jaka istnieje w
    Polsce, jest kompletnie bezsensowna z ekonomicznego punktu widzenia i godna
    najwyższego potępienia z moralnego punktu widzenia!

    Kto widzi sens w organizowaniu de facto łapanek (a to kosztuje!) na ludzi,
    oderwanie ich od ich życia i kariery (dodatkowa strata - utrata dochodów
    państwa z tytułu podatków od danego obywatela), szkolenie (koszta! - sprzęt,
    wyżywienie, utrzymanie itede itpepe) które praktycznie nic nie daje - jest
    za krótkie, a armia niekiedy ma tak mało kasy, że nawet na amunicję wydaje
    się po 3 sztuki na jedno szkolenie; poborowi nie mają ani motywacji ani
    predyspozycji, a po zakończeniu szkolenia i tak nawet jeśli się czegoś
    nauczyli (poza chlaniem, falą i innymi demoralizującymi i degenerującymi
    patologiami) to i tak szybko zapomną (w każdym zawodzie trzeba cały czas się
    doskonalić, cały czas praktykować!).

  • 5. Data: 2002-02-04 16:43:08
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

    > kończę 28 lat w związku z czym

    Ten rocznik z tego co wiem został przeniesiony do rezerwy więc w takim
    układzie pobor chyba ci nie grozi.

  • 6. Data: 2002-02-04 16:53:29
    Od: "Krzyś" <w...@p...onet.pl>

    Rada twoja ma jeszcze jedną cechę w tym toku postępowania to wyrok NSA moze
    paść nawet we wrześniu i już pytający ukończy studia choć od wojska go to
    nie minie ale zawsze

  • 7. Data: 2002-02-05 22:38:29
    Od: "indi" <a...@d...pl>

> [...]
    Sądu
    > Administracyjnego gdzie, jeżeli napisze Pan to co ja Panu napisałem -

    Z tego co się dowiedziałem to mogą mnie powołać zanim rozpatrzą odwołanie:(.
    Art.42 p.3 znanej panu Ustawy)
    Czy mógłby Pan to skomentować?
    Dziękuję Panu za czas jaki mi Pan poświęca odpowiadając i za zaangażowanie
    i podziwiam fachowość. Nie poczułem się urażony ani nie czuję się
    nieodpowiedzialny, niemniej jednak kwestię patriotyzmu i czym on jest a czym
    nie można by dyskutować. Polskę kocham i szanuję i uważam się za patriotę.
    Fragment Konstytucji zacytowany mi przez Pana uważam za dobry, ładny i
    sprawiedliwy - zgadzam się z panem, że należałoby go przestrzegać i
    osobiście od tych paru prostych obowiązków się nie uchylam. Co do ochrony
    środowiska to właśnie taki jest kierunek moich studiów. Była to druga opcja
    po tym jak zrezygnowałem z próby zdawania na psychologię nie chcąc ryzykować
    przerwy w nauce jaką zgotowałoby mi wojsko gdybym na ten popularny bardzo
    kierunek się nie dostał. Nie wiem dlaczego uwzieli się na mnie i chcą
    wykończyć - żadna ze znanych mi osób nie ma takich problemów z wojskiem jak
    ja - są zdrowsi ode mnie a dostają D, lub młodsi ode mnie a są przenoszeni
    do rezerwy...

  • 8. Data: 2002-02-05 23:05:59
    Od: "indi" <a...@d...pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Przynajmniej tak było do czasu, kiedy mnie to interesowało (teraz
    > przestało - dzięki temu ostatniemu rozporządzeniu o przeniesieniu do

    O jakim rozporządzeniu mówisz? Zauważyłem, że wszystkich przenoszą do
    rezerwy tylko nie mnie! Czy chodzi o konsekwentną eliminację jednostek
    słabych, lub wolnomyślicieli?

> [...]
    godna
    > najwyższego potępienia z moralnego punktu widzenia!

    Większośc działań rządu czyli państwa ma takie cele.

> [...]
    > nauczyli (poza chlaniem, falą i innymi demoralizującymi i degenerującymi
    > patologiami) to i tak szybko zapomną (w każdym zawodzie trzeba cały czas

    Żeby daleko nie szukać: Oglądałeś "Brave Heart"?

  • 9. Data: 2002-02-06 16:17:09
    Od: <j...@p...onet.pl>

    Panie Indi
    Tak jak pisałem w pierwszym e-mailu, sprawa nie jest trudna, ale też nie jest
    najlepsza Pańska sytuacja. Prawdą jest to, że odwołanie od decyzji komendanta
    nie wstrzymuje powołania do odbycia służby wojskowej. Jeżeli jednak nie
    skorzysta Pan z opisanej drogi postępowania - całkowicie przegra.

    jupraw

  • 10. Data: 2002-02-07 09:46:07
    Od: <g...@p...onet.pl>

    Jesli zrozumialem dobrze to chodzi Ci o to aby przetrwac do wrzesnia i nie dac
    zlapac sie na 12 m-cy sluzby zasadniczej, Jest duzo sposobow grania na czas,
    nie wiem co prawda czy uda Ci sie to robic az do wrzesnia.
    Nie polecam po prostu uchylania sie i uciekania przed wojskiem, zawsze lepiej
    wyczerpac proste i uczciwe sposoby ;-)
    A przede wszystkim komisje lekarska. Jesli pojdziesz do WKU to zawsze mozesz
    skladac podanie o komisje. Nie moga Cie zbyc, oczywiscie pod warunkiem ze masz
    jakies papiery. A liste schorzen dajacych okreslone kategorie mozna znalezc bez
    problemu na internecie.
    Jesli komisja sie zbierze i stwierdzi ze jednak nie jestes chory, to mozesz sie
    z nimi nie zgodzic i w terminie 2 tygodni zlozyc odwolanie.
    To samo mozna zrobic z nastepna komisja. Dopiero decyzja trzeciej jest koncowa.

    G.