  • 1. Data: 2002-02-01 02:07:59
    Temat: Skanowanie portów
    Od: szadok <s...@N...terramail.pl>

    Witam,
    mam zainstalowanego softwerowego firewalla i ostatnio wypisał mi 44 skany
    portów z jednego IP.

    Pytanie zatem jest takie:
    czy skanowanie portów jest jakimś wykroczeniem przeciw obowiązującemu w Pl
    prawu? Czy można traktować to jako próbę włamania (udaremnioną przez ww
    firewalla), czy dopiero stwierdzenie włamania do mojego komputera jest
    występkiem (jakim? jak ściganym)?

    pozdrawiam,
    szadok
    --
    usuń NIESPAMUJ przy odpowiedzi na priv
    "A wtedy wyciągniesz świętyt granat ręczny

  • 2. Data: 2002-02-01 10:33:07
    Temat: Re: Skanowanie portów
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 1 Feb 2002 02:07:59 +0000 (UTC), szadok
    <s...@N...terramail.pl> wklepał(-a):

> [...]
    >prawu? Czy można traktować to jako próbę włamania (udaremnioną przez ww
    >firewalla), czy dopiero stwierdzenie włamania do mojego komputera jest

    IMHO tzw. skanowanie portów jest niczym innym, jak sprawdzeniem możliwości
    skorzystania z danej usługi. Np. skanowanie portu 80 jest sprawdzeniem, czy dany
    serwer udostępnia usługę WWW.

    Karate Klub NATAN http://www.karate.iq.pl/

  • 3. Data: 2002-02-01 10:41:41
    Od: "Ako" <a...@i...pl>

    Użytkownik "szadok" <s...@N...terramail.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > mam zainstalowanego softwerowego firewalla i ostatnio wypisał mi 44 skany
    > portów z jednego IP.
    [...ciach...]

    Włam do kompa jest przestępstwem z Art. 267 KK. Przygotowanie
    do przestępstwa (skanowanie portów) też jest przestępstwem, ale
    sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary lub jej nie
    wyznaczyć jeżeli osoba odstapiła od wykonania przestepstwa.

    I tak wszystko jest bardzo trudno udowodnic, a wiec nie sadze zeby sie
    udalo.

    Ako

  • 4. Data: 2002-02-01 12:10:26
    Od: Tomasz Śląski <t...@p...pl>

> [...]

    > prawu? Czy można traktować to jako próbę włamania (udaremnioną przez ww
    > firewalla), czy dopiero stwierdzenie włamania do mojego komputera jest

    Było juz niejednokrotnie wałkowane.

    Samo skanowanie IMO nie jest przestepstwem - wbrew powszechnej opinii.
    Skanowanie słuzy równiez jako narzedzie diagnostyczne.
    Równie dobrze mozna by sie przyczepic do pingowania maszyny.

    Jesli natomiast stwierdzisz skan w logach a pozniej znajdziesz z tego samego
    IP próby odpalania exploitów, testowanie na obecnosc dziur, itd. to co
    innego - wtedy to już jest usiłowanie włamania i masz prawo wystapic z
    wnioskiem o sciganie.

    --
    TOM
    GSM +48 607 81 83 30 GG 139980 TS635-RIPE

  • 5. Data: 2002-02-01 16:58:39
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

    Użytkownik "szadok" <s...@N...terramail.pl> napisał w wiadomości
    > Pytanie zatem jest takie:
    > czy skanowanie portów jest jakimś wykroczeniem przeciw obowiązującemu w Pl

    moim zdaniem nie jest przestepstwem, dyskusja na ten temat odbyla sie juz
    nie wiem tylko czy na pl.soc.prawo czy na pl.internet.polip, jednakowoz
    proponuje przeszukac archiwa.

    Piotr VaGla Waglowski | v...@v...pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl

  • 6. Data: 2002-02-01 18:01:43
    Od: "Cezar" <c...@b...pl>

> [...]
    > usuń NIESPAMUJ przy odpowiedzi na priv
    > "A wtedy wyciągniesz świętyt granat ręczny
    > A wróg Twój kitę odwali" na podst. Monty Python i Święty Gral

    Witam. Sprawa moim skromnym zdaniem wyglada w uproszczeniu tak:

    Scanowanie portow - moze byc (chociaz to zalezalo by zdecydowanie od
    okolicznosci konkretnego przypadku) zakwalifikowane jako usilowanie
    dokonania czynu zabronionego (13/1 i n. kk). Ja osobiscie mocno bym sie nad
    taka kwalifikacja zastanawial. Poza tym zostaja jeszcze problemy dowodowe.

    Samo wlamanie sie do komputera nie jest przestepstwem gdyz konieczne jest
    jeszcze spelnienie innych warukow okreslonych np w art 267 kk (tu trzeba
    jeszcz np bez uprawnienia uzyskac informacje dla wlamywacza nie
    przeznaczone), art 268 kk ( np zmiana lub zniszczenie zapisu instotnej
    informacji), podobnie art 269 kk, mozliwy (a w kazdym razie mozna go tez
    rozwazyc) jest ciekawy przypadek oparty na art 285 kk, mozna zbudowac tez
    stan hipotetyczny odpowiadajacy zakresowi normy z art 288 kk (tj
    zniszczenia, uszkodzenia cudzej rzeczy lub uczynienia jej nizdatnym do
    uzytku - np facet wlamuje sie do kompa i uszkadza w jakis sposob BIOS np
    przez odpowiednie "rozflashowanie"); dalej mozna podawac inne przypadki
    odpowiednio wymyslone dla naszego przykladu np z art 235 kk tj tworzenie
    falszywych dowodow w celu skierowania przeciwko jakies osobie postepowania
    np karngo - przyklad facet wlamuje sie na kompa od kolegi i z tego kompa
    rozpowszechnia pornografie dziecienca aby kolesia wrobic w takie gowno).

    Przydatnosc poszczegolnych przypadkow zalezy od okolicznosci konkretnego
    zdarzenia. Wylicznie jest przykladowe. Mozliwa jest odpowiedzialnosc takze
    za wykroczenia (np art 81/1 i przypadek zdalnego wlaczenia np instalacji
    alarmowej co spowoduje np akcje ratunkowa; tutaj samo wlamanie do komputera
    jest drugoplanowe ale zawsze zwizane z ta sytuacja)

    W tym temacie w przyszlosci mozna spodziewac sie ciekawych przypadkow z
    podpisem elektronicznym( np zwizane z art 47 ustawy).

    Na koniec jeszcze cos z praktyki: w Polsce skuteczne sciganie hackerow w
    zasdzie nie ma miejsca; nawet jesli goscia sie namierzy (ale on zwykle
    korzysta kafejki interentowej :-)) to trzeba mu udowodnic jeszcze ze poza
    wlamaniem do kompa jeszcze cos tam namieszal (patrz to co wyzej), a hacker i
    tak zwykle twierdzi ze sie w prawdzie wlamal ale on tylko "ogladal co tam
    jest" - a za to siedziec nie bedzie bo nie ma na to przyslowiowego
    "paragrafu"

    Cezar

  • 7. Data: 2002-02-02 02:29:18
    Od: szadok <s...@N...terramail.pl>

    Użyszkodnik Sławomir Szyszło zeznaje:

    > IMHO tzw. skanowanie portów jest niczym innym, jak sprawdzeniem
    > możliwości skorzystania z danej usługi. Np. skanowanie portu 80 jest
    > sprawdzeniem, czy dany serwer udostępnia usługę WWW.

    Niby tak, ale jak nazwać skan portów od numeru 4541 do 4585?
    I do tego próba zalogowania się na lokalny serwer news jako root?

    pozdrawiam,
    szadok

  • 8. Data: 2002-02-02 02:29:20
    Od: szadok <s...@N...terramail.pl>

    Użyszkodnik Ako zeznaje:

> [...]
    > wyznaczyć jeżeli osoba odstapiła od wykonania przestepstwa.
    >
    > I tak wszystko jest bardzo trudno udowodnic, a wiec nie sadze zeby sie

    ok, dzięki.

    A czy ktoś może wiesz, jak abuse tpsa traktuje takie rzeczy?

    pozdrawiam,
    szadok

  • 9. Data: 2002-02-02 02:29:30
    Od: szadok <s...@N...terramail.pl>

    Dzięki wszystkim za odpowiedzi

    pozdrawiam,
    szadok
    --
    usuń NIESPAMUJ przy odpowiedzi na priv
    "Przed wojną nas okradali i teraz też nas okradają

  • 10. Data: 2002-02-02 09:10:50
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Feb 2002 02:29:18 +0000 (UTC), szadok
    <s...@N...terramail.pl> wklepał(-a):

    >Niby tak, ale jak nazwać skan portów od numeru 4541 do 4585?

    Sprawdzeniem dostępności usługi. Co będzie się działo później, to już inna
    sprawa.

    >I do tego próba zalogowania się na lokalny serwer news jako root?

    Nic nie znaczy. Jeśli u ciebie użytkownik root na serwerze news = root w
    systemie, to tylko złożyć kondolencje.

    Karate Klub NATAN http://www.karate.iq.pl/