  • 11. Data: 2014-04-03 16:46:59
    Temat: Re: srodki na koncie bankowym po smierci klienta
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    W dniu 2014-04-03 16:31, news pisze:
    > no wlasnie, ale pelnomocnictwo chyba nie daje mozliwosci dysponowania
    > srodkami jak wlasnymi ? czy tak ? wspolwlasnosc m.z. daje - czy tak ?

    dobra chyba znalazlem rozwiazanie moich watpliwosci:

    jeżeli jest tak (przepisy banku):

    ###
    Prawa i obowiązki współwłaściciela rachunku

    Rachunek prowadzony dla współwłaścicieli nazywa się wspólnym. Cechą
    takiego rachunku jest to, iż jego posiadacze na równi - solidarnie
    odpowiadają za wszystkie czynności, dokonywane w jego ramach. Każdy ze
    współposiadaczy upoważniony jest do samodzielnego dysponowania
    rachunkiem oraz dostępnymi środkami (z wyjątkiem złożenia dyspozycji
    skutkującej zmianą treści umowy, która dla swej ważności wymaga zgodnego
    oświadczenia woli współposiadaczy). Mogą więc oni bez ograniczeń wpłacać
    i wypłacać pieniądze, składać wnioski o limit zadłużenia, o wydanie
    kart, o blokadę środków itp.
    ###

    oraz tak (interpretacja US):

    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/poka
    z/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzow
    y_/16-przepisy-ogolne/46-przedmiot-opodatkowania/195
    -zwolnienia/159010-pieniadze-podatek-od-spadkow-i-da
    rowizn-darowizna-zwolnienie-nieodplatne-nabycie.html

    to oznacza, że najlepszym rozwiązaniem imho jest jednak ustanowienie
    współwłasności (a nie pełnomocnictwa) a w momencie kiedy zemrę lub stanę
    się warzywem, a syn zechce (lub będzie musiał) rozdysponować zgromadzone
    moje (już wspólne) pieniądze, składa do us darowiznę w celu uzyskania
    zwolnienia podatkowego. CZY DOBRZE ROZUMUJE ?

  • 12. Data: 2014-04-03 19:03:15
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-04-03, news <color1@{wytnij.to}interia.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > moje (już wspólne) pieniądze, składa do us darowiznę w celu uzyskania
    > zwolnienia podatkowego. CZY DOBRZE ROZUMUJE ?

    Jak mu darujesz te pieniądze (za życia/zdrowia), to ma 6 miesięcy na złożenie
    takego zwolnienia. Ale to nie ma nic wspólnego z "kontem wspólnym". Fizycznie
    pieniądze są Twoje.

    IMHO, prawidłowy sposób postępowania:

    1/ na wypadek choroby, znaleźć ubezpieczenie, które pokryje koszty i/lub zapewni
    utrzymanie,
    np. http://www.prosperity.pl/pl-PL/text/ubezpieczenia/dz
    ienne_swiadczenie_szpitalne
    (wygooglałem, nie polecam specjalnie, po prostu podałem przykład)

    2/ w razie śmierci, sprawa spadkowa u notariusza i/lub dyspozycja na wypadek śmierci.
    Z mojej praktyki - w takiej prostej syturacji do załatwienia "w tydzień", tylko
    trzeba mieć komplet wymaganych dokumentów. Uprawomocnia się to "dzień po" wpisie
    do bazy notarialnej.

    Ew. jeszcze ubezpieczenie na życie do pkt. 2/

    Co ważne, w przypadku dysp. na wypadek śmierci składa się osobny papier SD-Z2.
    Inne kombinacje które stosujesz IMHO nie są "czyste" prawnie.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 13. Data: 2014-04-04 01:05:04
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    > Jak mu darujesz te pieniądze (za życia/zdrowia), to ma 6 miesięcy na złożenie
    > takego zwolnienia. Ale to nie ma nic wspólnego z "kontem wspólnym". Fizycznie
    > pieniądze są Twoje.

    sek w tym ze nie chce mu nic darowac, a raczej zrobic odpowiednie zapisy
    "na ewentualnosc", inne niz postepowanie spadkowe.

    > IMHO, prawidłowy sposób postępowania:
    >
    > 1/ na wypadek choroby, znaleźć ubezpieczenie, które pokryje koszty i/lub zapewni
    utrzymanie,

    nie o to mi chodzi

> [...]
    > trzeba mieć komplet wymaganych dokumentów. Uprawomocnia się to "dzień po"

    niby tak, ale...

    > Co ważne, w przypadku dysp. na wypadek śmierci składa się osobny papier SD-Z2.
    > Inne kombinacje które stosujesz IMHO nie są "czyste" prawnie.

    no jak to ? wspolwlasnosc jest jak najbardziej czysta, dysponowanie tz o
    ile dopelni formalnosci z us w takich okolicznosciach (podjecie srodkow
    lub dysponowanie nimi)

  • 14. Data: 2014-04-04 10:50:30
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-04-03, news <color1@{wytnij.to}interia.pl> wrote:

    > sek w tym ze nie chce mu nic darowac, a raczej zrobic odpowiednie zapisy
    > "na ewentualnosc", inne niz postepowanie spadkowe.

    Jakie zapisy? Jak ustanowisz konto wspólne, to syn będzie dysponentem.
    Od razu.

    > nie o to mi chodzi

    > niby tak, ale...

    To jest najszybsza droga.

    > no jak to ? wspolwlasnosc jest jak najbardziej czysta, dysponowanie tz o
    > ile dopelni formalnosci z us w takich okolicznosciach (podjecie srodkow
    > lub dysponowanie nimi)

    Podjęcie środków _które do niego nie należą_ "za życia" może nastąpić, albo:
    a/ na mocy KRIO, jeśli jest na Twoim utrzymaniu (i tu papierów nie trzeba)
    b/ w drodze darowizny

    Darowizny dokonuje się (zgodnie z prawem) inaczej.

    Podjęcie środków po śmierci posiadacza wymaga sprawy spadkowej, w innym
    wypadku syn nie będzie w stanie wytłumaczyć się skąd takie środki posiada.

    "Wspólnego konta" się nie zgłasza do US, a formalnej darowizny dokonuje się
    inaczej niż przez "wyjęcie z bankomatu".

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl