  • 1. Data: 2002-09-23 16:12:10
    Temat: sprzedaz telefonu i simlock
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Oto pytanie:

    Jak to jest ze sprzedaza telefonu komorkowego w czasie obowiazywania umowy z
    operatorem.
    Czy abonent moze to uczynic? No chyba nie, co?
    Ale czesto sprzedaja.
    Czy nabywca przejmuje obowiazek wobec operatora sieci? - no chyba oczywiscie
    nie, bo przeciez
    nie z nim zawiera umowe kupna sprzedazy.
    Czy nabywca moze legalnie zdjac sim-lock?

    Bylbym niezmiernie wdzieczny za wywod poruszajacy, najchetniej dosc szeroko
    temat sprzedazy miedzy abonentem a osoba 3 telefonu kupionego w promocji z
    niewygasla umowa
    i simlockiem.

    pozdrawiam serdecznie

    M Dr

  • 2. Data: 2002-09-23 16:40:42
    Temat: Re: sprzedaz telefonu i simlock
    Od: "[ piotr sut ]" <w...@t...pl>

    'Mateusz Dr' wyklawiaturzył/a w niusie
    news:amnemr$lpu$1@news.onet.pl taką oto treść:

    | Czy abonent moze to uczynic? No chyba nie, co?

    Moze sprzedac, ale sam aparat, bo umowa o swiadczenie uslug jest
    zawierana z reguly na czas okreslony (1-2 lata), i tam w jednym z
    punktow tejze umowy jest postanowienie, ze w miejsce nabywcy w ciagu
    12-24 mies nie moze wstapic osoba trzecia. Po 1-2 latach umowa
    automatycznie staje sie umowa na czas nieokreslony i mozna ja
    wypowiedziec lub zcedowac prawo na inna osobe. Ale nigdy przed uplywem
    "cyrografu".

    | Czy nabywca przejmuje obowiazek wobec operatora sieci? - no chyba
    | oczywiscie nie, bo przeciez
    | nie z nim zawiera umowe kupna sprzedazy.

    Jesli nabywca kupi sam aparat to wstepuje normalnie w prawa, ktore
    posiadal pierwszy wlasciciel. Mam na mysli prawo do gwarancji.

    | Czy nabywca moze legalnie zdjac sim-lock?

    IMO jak najbardziej. Nie ma "prawnych" przeciwskazan. Ale trzeba sie
    liczyc z utrata gwarancji przy niektorych modelach.

    | Bylbym niezmiernie wdzieczny za wywod poruszajacy, najchetniej dosc
    | szeroko temat sprzedazy miedzy abonentem a osoba 3 telefonu kupionego
    | w promocji z niewygasla umowa
    | i simlockiem.

    W ciagu "cyrografu" nie da sie sprzedac uslugi. Mozna sprzedac sam
    aparat.

    ->piotr

  • 3. Data: 2002-09-23 17:39:06
    Od: "Daniel/Dan/Sniegon" <[nospam]dan@pf.pl>

    > IMO jak najbardziej. Nie ma "prawnych" przeciwskazan. Ale trzeba sie
    > liczyc z utrata gwarancji przy niektorych modelach.

    Nie - "legalnie" to robi sie w salonie za kupe kasy. "legalnie" inaczej
    robi sie na gieldzie i w takiej sytaucji tracisz automatycznie
    gwarancje gdyz zdjecie sim-locka zostalo zrobione przez
    nie autoryzowany salon (jest w gwarancji taka zmianka)

  • 4. Data: 2002-09-23 17:44:12
    Od: "[ piotr sut ]" <w...@t...pl>

    'Daniel/Dan/Sniegon' wyklawiaturzył/a w niusie
    news:amnjdv$2f1$1@absinth.dialog.net.pl taką oto treść:

> [...]
    | gwarancje gdyz zdjecie sim-locka zostalo zrobione przez
    | nie autoryzowany salon (jest w gwarancji taka zmianka)

    A w siemensie S/ME 45 po logu?
    Wydaje mi sie, ze zaden slad po takim czyms nie pozostaje.

    ->piotr

  • 5. Data: 2002-09-23 18:37:35
    Od: "Daniel/Dan/Sniegon" <[nospam]dan@pf.pl>

    > A w siemensie S/ME 45 po logu?
    > Wydaje mi sie, ze zaden slad po takim czyms nie pozostaje.

    Kwestia tego - czy serwis sie do tego przyczepi czy nie. Po zdjeciu
    sim-locka tez nie pozostanie slad przeciez - bo to zmiana
    kilku bajtow w programie.
    Ale zawsze w takiej sytuacji serwis w koncu moze powiedziec
    "Sorry ale ten telefon byl rozkodowywany przez nieautoryzowany
    salon"
    Chociaz - nie slyszalem o tym, zeby serwis sie do tego przyczepial
    ale ......

    Pozdrawiam
    Dan

  • 6. Data: 2002-09-23 20:29:06
    Temat: Odp: sprzedaz telefonu i simlock
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    No dobrze ale prosto :

    Jakie konsekwencje niesie dla nabywcy kupno telefonu objetego promocja i
    umowa, z simlockiem. ?

    Pominawszy ewentualna utrate gwarancji....

    pozdrawiam
    mateusz

  • 7. Data: 2002-09-23 20:45:56
    Od: "[ piotr sut ]" <w...@t...pl>

    'Mateusz Dr' wyklawiaturzył/a w niusie
    news:amntol$j0$1@news.onet.pl taką oto treść:

    | No dobrze ale prosto :

    Prosciej nie mozna.

    | Jakie konsekwencje niesie dla nabywcy kupno telefonu objetego
    | promocja i umowa, z simlockiem. ?

    Kupujesz tel. w promocji - musisz rozroznic 2 stosunki. Jeden to
    kupno-sprzedaz aparatu i drugi to umowa o swiadczenie uslug. Jesli wiec
    ta umowa o swiadczenie uslug (zwana cyrografem) trwa, to NIE MOZESZ
    zcedowac (przepisac) jej na kogos innego, tylko musisz sie z niej
    wywiazac (przynajmniej poprzez comiesieczne placenie abonamentu przez 2
    lata).
    Jesli zas chodzi o sluchawke (tj. aparat), to mozesz go swobodnie
    sprzedac osobie trzeciej chocby za 5 min. po wyjsciu z salonu. Ten ktory
    nabedzie od ciebie aparat moze korzystac z gwarancji (choc czesto
    producenci zastrzegaja, ze oprocz dokumentu gwarancji potrzebny jest
    dowod zakupu).
    Jesli "mieszasz" w telefonie (sciaganie simlocka), z reguly tracisz
    gwarancje (choc zdazaja sie telefony, gdzie nie mozna poznac, ze sie
    sciagalo smoka - wtedy mowisz e serwisie, ze nie bylo od poczatku - to
    sie zdaza wbrew pozorom).

    ->piotr

    ps. zaraz FUTa ustawie na pl.misc.telefonia.gsm:-)

  • 8. Data: 2002-09-23 22:54:41
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Mon, 23 Sep 2002 18:12:10 +0200), "Mateusz Dr"
    <n...@w...pl> był(a) napisał(a):

    >Jak to jest ze sprzedaza telefonu komorkowego w czasie obowiazywania umowy z
    >operatorem.
    >Czy abonent moze to uczynic? No chyba nie, co?

    A dlaczego nie? Kupił aparat i ma do niego prawo. A że kupil go za 1zł
    w zamian za podpisanie cyrografu, to już całkiem inne uwarunkowania.

    >Ale czesto sprzedaja.

    Ich prawo.

    >Czy nabywca przejmuje obowiazek wobec operatora sieci? - no chyba oczywiscie
    >nie, bo przeciez nie z nim zawiera umowe kupna sprzedazy.

    Moment! Mówisz o aparacie czy o koncie (numerze)? Jeśli o koncie, to
    np. w Plusie można dokonać cesji numeru również w czasie trwania umowy
    promocyjnej i wtedy przejmujący musi zgodzić się na przejęcie również
    warunków umowy promocyjnej.

    >Czy nabywca moze legalnie zdjac sim-lock?

    Może, jednak jak każda ingerencja, nawet jeśli tylko programowa, w
    aparat niesie za sobą ryzyko utraty gwarancji.

    >Bylbym niezmiernie wdzieczny za wywod poruszajacy, najchetniej dosc szeroko
    >temat sprzedazy miedzy abonentem a osoba 3 telefonu kupionego w promocji z
    >niewygasla umowa i simlockiem.

    A więc podsumowując:
    -- aparat możesz sprzedać w każdej chwili, do ręki
    -- numer możesz przekazać innemu właścicielowi tylko na podstawie
    cesji i tu warunki operatora oraz umowy z nim są wiążące.
    -- Simlocka możesz ściągnąć w każej chwili, płacąc operatorowi za
    ściągnięcie lub tracąc gwarancję na aparat
    -- Niektórzy operatorzy ściągają simlocka za darmo po zakończeniu
    umowy promocyjnej, co jednak nie jest obowiązkiem

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny Tristan ZU(tm) hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 9. Data: 2002-09-23 22:55:48
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Mon, 23 Sep 2002 18:40:42 +0200), "[ piotr sut
    ]" <w...@t...pl> był(a) napisał(a):

> [...]
    >punktow tejze umowy jest postanowienie, ze w miejsce nabywcy w ciagu
    >12-24 mies nie moze wstapic osoba trzecia.

    W Plusie może, o ile przejmie zobowiązania umowy zamiast poprzedniego
    właściciela.

    >Po 1-2 latach umowa
    >automatycznie staje sie umowa na czas nieokreslony i mozna ja
    >wypowiedziec lub zcedowac prawo na inna osobe. Ale nigdy przed uplywem
    >"cyrografu".

    Nigdy nie mów nigdy :-)

    >W ciagu "cyrografu" nie da sie sprzedac uslugi. Mozna sprzedac sam
    >aparat.

    A jednak da się...

  • 10. Data: 2002-09-24 09:21:12
    Od: "Mateusz Dr praca" <n...@w...pl>

    Dziekuje wszystkim za odpowiedzi.

    Mam jeszcze jedno pytanie. Kupuje uzywany aparat z niepodsteplowana
    gwarancja.
    Jak wiadomo gwarancja to umowa miedzy nabywca a gwarantem.
    Czy w przypadku telefonow komorkowych dokument gwar. jest zwykle na
    okaziciela?
    Czy z taka niepodsteplowana gwarancja mozna udac sie do ktoregokolwiek z
    punktow gwaranta
    i "ja podbic" rozpoczynajac tym samym bieg terminu gwarancyjnego?
    Czy niepodobita gwarancja jest niewazna ?
    Czy sa tu jakies terminy, np. co do jej podbicia po zakupie telefonu?
    Kodeks cywilny nie odpowiada mi na to pytanie.
    Sytuacja kiedy z zepsutym telefonem mozna udacsie do punktu gwarncyjnego i
    dopiero wtedy
    podbic gwarancje i zlozyc telefon do naprawy gwarancyjnej, godzilaby chyba w
    interesy gwaranta.

    pozdrawiam
    M Dr