  • 1. Data: 2005-01-08 00:41:23
    Temat: sprzedaż programu z funkcjami trojana - legalna ?
    Od: Krzysztof Wachnik <c...@u...skarzysko.pl>

    Witam.
    Czy może zostać uznana za niezgodną z prawem sprzedaż programu
    posiadającego m.in. funkcje: keylogera, zrzuty ekranu, listy procesów itp.
    Ma to mnóstwo legalnych zastosowań ... i pewnie drugie tyle nielegalnych.
    Co jest łamaniem prawa - produkcja czy dopiero użycie.
    I kto za ewentualne nadużycia może ponieść konsekwencje ? Osoba
    używająca narzędzia niezgodnie z prawem - wiadomo.
    Ale czy osoba która takie narzędzie udostępnia, nawet jeśli robi to w
    innych celach ?

    Nie słyszałem żeby ktoś uznał za niezgodne z prawem rozpowszechnianie
    wszelakich skanerów sieciowych, analizatorów ruchu w sieci z możliwością
    podglądu zawartości ramek tcp itp.
    Ale czy istnieje jakakikolwiek przepis na podstawie którego można uznać
    odpowiedzialność producenta za niezgodne z prawem działania użytkownika,
    dlatego że bez tego programu użytkownik być może nie byłby w stanie
    takich działań podjąć?

    --
    Krzysztof 'Asmodeusz' Wachnik
    GG: 2418919

  • 2. Data: 2005-01-08 00:55:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Wachnik" <c...@u...skarzysko.pl> napisał w wiadomości

    O ile klient będzie poinformowany o tych funkcjach, to nie widzę problemu.

  • 3. Data: 2005-01-08 01:31:15
    Od: Asmodeusz <c...@n...prv.pl>

    Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "Krzysztof Wachnik" <c...@u...skarzysko.pl> napisał w wiadomości
    >
    > O ile klient będzie poinformowany o tych funkcjach, to nie widzę problemu.

    Oczywiście że tak. Za nie m.in. właśnie płaci.
    Zastanawiam się tylko co będzie gdy klient zainstaluje to u kogoś innego
    bez jego wiedzy i zgody, po czym wykorzysta zdobyte informacje.

  • 4. Data: 2005-01-08 02:16:27
    Od: pixel <g...@g...com>

    On Sat, 08 Jan 2005 02:31:15 +0100, Asmodeusz wrote:

    > Oczywiście że tak. Za nie m.in. właśnie płaci.
    > Zastanawiam się tylko co będzie gdy klient zainstaluje to u kogoś innego
    > bez jego wiedzy i zgody, po czym wykorzysta zdobyte informacje.

    Wydaje mi się, że to chyba jest tak jak z nożami. Osoba które je stworzyła
    nie powinna odpowiadać za to, że jej klient użył noża do zabójstwa.

    --
    Informacja jak skonfigurować czytniki, aby pokazywały poprawnie UTF-8:
    http://athantor.kgb.pl/utf/utf8.html

  • 5. Data: 2005-01-08 02:52:29
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Asmodeusz <c...@n...prv.pl> wrote:

    > Oczywiście że tak. Za nie m.in. właśnie płaci.
    > Zastanawiam się tylko co będzie gdy klient zainstaluje to u kogoś innego
    > bez jego wiedzy i zgody, po czym wykorzysta zdobyte informacje.

    Pozwól, że sięgnę do kanonicznego exampla: czy sprzedaż noży kuchennych
    jest karalna?

    P.

  • 6. Data: 2005-01-08 02:56:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Asmodeusz wrote:

    > Oczywiście że tak. Za nie m.in. właśnie płaci.
    > Zastanawiam się tylko co będzie gdy klient zainstaluje to u kogoś innego
    > bez jego wiedzy i zgody, po czym wykorzysta zdobyte informacje.

    Wyobraź sobie taką sytuację: sprzedajesz komuś sprzęt z potencjalną
    możliwością wykorzystania jako narzędzie zbrodni (np. nóż). Ten ktoś
    kogoś innego zabija.

    Czy jesteś w jakiś sposób odpowiedzialny za to, co zrobiło
    sprzedane/wyprodukowane przez Ciebie narzędzie?

  • 7. Data: 2005-01-08 03:15:51
    Od: "olaf" <w...@g...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    > kogoś innego zabija.
    >
    > Czy jesteś w jakiś sposób odpowiedzialny za to, co zrobiło
    > sprzedane/wyprodukowane przez Ciebie narzędzie?

    chlopek roztropek :-)

    pewne narzedzia w pewnych jurysdykcjach moga byc nielegalne -
    tak jest np. z progsem clone cd w niemczech, ktory jesli dobrze
    pamietam zostal sprzedany do usa i tam jest dalej rozwijany ...

    to oczywiscie nie oznacza, ze tak jest w PL bo trudno znalezc
    jakas podstawe prawna, ktora zabranialaby tworzenia lub sprzedazy
    narzedzia tego typu ...

  • 8. Data: 2005-01-08 06:21:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    olaf wrote:

    > chlopek roztropek :-)

    Uważaj na słowa, chłopcze.

    > pewne narzedzia w pewnych jurysdykcjach moga byc nielegalne -
    > tak jest np. z progsem clone cd w niemczech, ktory jesli dobrze
    > pamietam zostal sprzedany do usa i tam jest dalej rozwijany ...

    Tutaj jest Polska, a nie Niemcy czy USA.

    > to oczywiscie nie oznacza, ze tak jest w PL bo trudno znalezc
    > jakas podstawe prawna, ktora zabranialaby tworzenia lub sprzedazy
    > narzedzia tego typu ...

    Ponieważ nie ma szczegółowych przepisów zabraniających
    tworzenia/sprzedaży tego typu narzędzi, więc działa ogólna zasada 'co
    nie jest zabronione - jest dozwolone'. A autor narzędzia nie jest
    odpowiedzialny za sposób jego wykorzystania - zwłaszcza, że tego typu
    narzędzia mogą być używane także do całkowicie legalnych fukncji
    (właśnie kontrola bezpieczeństwa, zdalny dostęp, zdalna pomoc użytkownikom).

    Autor zapytania sam to zauważył, więc nie wchodziłem w te szczegóły -
    ale tobie trzeba wszystko wszystko po kawałeczku wytłumaczyć...

  • 9. Data: 2005-01-08 07:25:26
    Od: pixel <g...@g...com>

    On Sat, 8 Jan 2005 04:15:51 +0100, olaf wrote:

> [...]
    > tak jest np. z progsem clone cd w niemczech, ktory jesli dobrze
    > pamietam zostal sprzedany do usa i tam jest dalej rozwijany ...

    AFAIK nie było na odwrót? Dlatego, że w USA obowiązuje DMCA, program
    blokuje niektóre funkcje.