  • 1. Data: 2004-02-18 08:36:40
    Temat: rekojmia - czy w danej sytuacji obowiazuje ?
    Od: "Rocky" <r...@o...pl>

    witam

    mam pytanie odnosnie mojej odpowiedzialnosci za sprzedany towar.

    otoz sprzedalem pewna elektroniczna rzecz prywatnie (bez faktur,
    dzialalnosci gospodarczej itp).
    kupujacym byl znajomy, wzial towar prawie miesiac temu (dokladnie minelo 26
    dni kalendarzowych, 18 roboczych).
    przy sprzedazy nie sprawdzil dzialania urzadzenia (nie bylo technicznych
    mozliwosci).
    w momencie sprzedazy urzadzenia bylo ono sprawne (korzystalem z niego
    wczesniej).
    po 26 dniach dostalem info ze zakupione urzadzenie nie dziala.

    mam pytanie czy obowiazuje mnie po takim czasie jakas rekojmia, czy
    zobowiazanie do zwrotu pieniedzy?
    gdzie szukac regulacji prawnych w tym zakresie ?

    P.S.
    oczywiscie ze znajomym sprawe ureguluje, ale interesuje mnie jak to wyglada
    z prawnego punktu widzenia :)

    ---
    Rocky

  • 2. Data: 2004-02-18 20:57:33
    Temat: Re: rekojmia - czy w danej sytuacji obowiazuje ?
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Rocky wrote:
    > mam pytanie czy obowiazuje mnie po takim czasie jakas rekojmia, czy
    > zobowiazanie do zwrotu pieniedzy?

    jeśli nie została w umowie wyłączona (rękojmia) - tak
    ale rękojmia to odpowiedzialność za wady, które istniały przed wydaniem
    rzeczy lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy

    > gdzie szukac regulacji prawnych w tym zakresie ?

    kodeks cywilny, art.556 -576

    KG

  • 3. Data: 2004-02-18 21:06:13
    Od: "freni " <f...@g...pl>

    kam <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał(a):

    > jeśli nie została w umowie wyłączona (rękojmia) - tak
    > ale rękojmia to odpowiedzialność za wady, które istniały przed wydaniem
    > rzeczy lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy

    > kodeks cywilny, art.556 -576

    ale przecież przepisy te zostały uchylone. Od 1 stycznia 2003 nie ma już
    rękojmi. Przepisy o rękojmi miałyby zastosowanie, gdybyś sprzedał rzecz przed
    wejsciem w zycie nowych uregulowań

    freni

  • 4. Data: 2004-02-18 21:58:28
    Od: "Jacek Placek" <j...@g...pl>

    freni <f...@g...pl> napisał(a):
    > ale przecież przepisy te zostały uchylone. Od 1 stycznia 2003 nie ma już
    > rękojmi. Przepisy o rękojmi miałyby zastosowanie, gdybyś sprzedał rzecz
    przed
    > wejsciem w zycie nowych uregulowań

    Czy mozesz podac podstawe tej nowelizacji??

  • 5. Data: 2004-02-18 22:10:37
    Od: "freni " <f...@g...pl>

    Jacek Placek <j...@g...pl> napisał(a):

    > przed
    >

    > Czy mozesz podac podstawe tej nowelizacji??

    1 stycznia 2003 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu cywilnego z dnia 27
    lipca 2002r. Zmieniły się w ten sposób podstawy odpowiedzialności sprzedawcy
    względem konsumentów. W przypadku umów konsumenckich zanikło pojęcie rękojmi,
    a pojawiły się nowe zasady odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru
    konsumpcyjnego z umową. Zmiany prawne spowodowały jednak zamieszanie w
    przepisach, ponieważ w myśl zasady, że "prawo nie działa wstecz", w przypadku
    umów sprzedaży zawartych przed 1 stycznia 2003 roku obowiązują stare
    przepisy.

    I tak w przypadku umów:

    zawartych przed 1 lipca 2002r. są to Kodeks cywilny i Rozporządzenie Rady
    Ministrów z dnia 30 maja 1995,

    do umów sprzedaży zawartych pomiędzy 1 lipca a 31 grudnia 2002r. stosuje się
    Kodeks cywilny i Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r.

    do umów zawartych po 31 grudnia 2002 stosuje się nowe przepisy.

    W ten sposób do końca 2003 r. reklamacje klientów będą rozpatrywane (w
    zależności od daty sprzedaży) .

    freni

  • 6. Data: 2004-02-18 22:39:25
    Od: "Jacek Placek" <j...@g...pl>

    Jest jeden istotny szczegol:

    Roxy napisal:
    "otoz sprzedalem pewna elektroniczna rzecz prywatnie (bez faktur,
    dzialalnosci gospodarczej itp)."

    Podana przez Ciebie ustawa dotyczy wylacznie sprzedazy konsumenckiej, a
    zatem zgodnie z jej art. 1 "dokonywanej w zakresie dzialalnosci
    przedsiebiorstwa sprzedazy rzeczy ruchomej osobie fizycznej, ktora nabywa te
    rzecz w celu niezwiazanym z dzialalnoscia zawodowa lub gospodarcza".
    W pozostalym zakresie przepisy o rekojmi z k.c. znajduja zastosowanie.

    JP

  • 7. Data: 2004-02-18 22:58:34
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <c10nst$oqm$1@inews.gazeta.pl>, freni wrote:

> [...]
    > względem konsumentów. W przypadku umów konsumenckich zanikło pojęcie rękojmi,

    A przeczytaj pierwszy art tej ustawy. Dotyczy on umow pomiedzy konsumentem
    a przedsiebiorca, a tu osoba prywatna sprzedala osobie prywatnej.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2004-02-18 22:59:33
    Od: "freni" <f...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek Placek" <j...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:c10pit$1qo$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > rzecz w celu niezwiazanym z dzialalnoscia zawodowa lub gospodarcza".
    > W pozostalym zakresie przepisy o rekojmi z k.c. znajduja zastosowanie.

    w tym względzie masz rację. Nie przeczytałam uważnie postu Rox`iego - tego
    co w nawiasie.

    freni

  • 9. Data: 2004-02-18 23:14:09
    Od: "freni" <f...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w wiadomości

    > A przeczytaj pierwszy art tej ustawy. Dotyczy on umow pomiedzy konsumentem
    > a przedsiebiorca, a tu osoba prywatna sprzedala osobie prywatnej.

    Tej, nie ucz mnie. Przeczytaj sobie mój poprzedni post.

    freni

  • 10. Data: 2004-02-18 23:25:37
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <c10rap$n8v$1@atlantis.news.tpi.pl>, freni wrote:
    > Tej, nie ucz mnie. Przeczytaj sobie mój poprzedni post.

    Aj, przepraszam ze sie osmielilem. Juz sie nie powtorzy.

    --
    Marcin