  • 1. Data: 2004-02-18 07:54:41
    Temat: pliki jako dowód
    Od: "Jacek" <j...@o...pl>

    Jaka jest wartość plików, maili, form przekazu elektronicznego jako
    materiału dowodowego. Jak należy zabezpieczyć np. pocztę żeby miała wartość
    jako taki dowód?

  • 2. Data: 2004-02-18 08:19:22
    Temat: Re: pliki jako dowód
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Jacek" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Jaka jest wartość plików, maili, form przekazu elektronicznego jako
    > materiału dowodowego. Jak należy zabezpieczyć np. pocztę żeby miała
    wartość
    > jako taki dowód?
    Jak najszybciej zarejestrować na CD i zdeponować np. u notariusza, ew.
    wysłać dobrze opakowany na swój adres pocztą poleconą z potwierdzeniem
    odbioru i nie otwierać (metoda Sherlocka Holmesa).
    Przy zapisie, w programie do nagrywania sprawdzić zakładkę daty - aby
    pozostała oryginalną datą pliku i nie została zamieniona na datę nagrania.
    Czy taki CD będzie uznanym dowodem - nie wiem, ale zawsze bardziej
    wiarygodnym niż czytanie plików bezpośrednio z dysku, gdzie każda
    interwencja fałszująca plik jest stale możliwa.
    To taka moja propozycja.
    WSm

    ---

  • 3. Data: 2004-02-18 11:35:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Jaka jest wartość plików, maili, form przekazu elektronicznego jako
    > materiału dowodowego. Jak należy zabezpieczyć np. pocztę żeby miała

    Zapisać pliki na jakimś bezpiecznym nośniku, by przez przypadek nie
    zostały utracone. Do materiałów dołącza się wydruk maila oraz wydruk tzw.
    źródła (w OE jest taka zakładka i przez schowek możesz to wrzucić do
    notatnika choćby nawet). W wypadku plików tekstowych wydruk tych plików.
    inne pliki, to tylko na nośniku, ale wówczas sąd czy organ śledczy będzie
    powoływał biegłych, bo sędzia nie będzie osobiście na laptopie tego
    przeglądał podczas rozprawy. Niekoniecznie musi to być depozyt u
    notariusza czy płyta CD, jak pisze WSm, bo przecież i tak nie ma to
    przeważnie sensu. W sumie mogłeś to poprzerabiać przed zapisem. Złożenie u
    notariusza będzie dowodem na to, że nie sfałszowałeś ewentualnie później,
    co i tak nie ma z reguły znaczenia. Ważne jest, by to nie było
    przerabiane.

    Przedstawiony przez Ciebie mail czy plik ma taką samą moc dowodową mniej
    więcej, jak Twoje zeznanie. Trochę większą nawet, bo przy zeznaniu bierze
    się pod uwagę, że mogłeś sobie coś zapomnieć. W tym wypadku ten aspekt
    odpada.

    Jeśli chciał byś, by te maile były niezależnym od Ciebie dowodem, to
    należało by zabezpieczyć logi systemowe u operatorów. W wypadku sprawy
    karnej zrobi to organ procesowy. W wypadku sprawy cywilnej teoretyczne
    jest to możliwe, ale w praktyce bez chęci dobrowolnego współdziałania ze
    strony administratorów serwera bardzo skomplikowane i nie podejmuję się
    wyłuszczenia dokładnej procedury. Wówczas tak zabezpieczone dane będą
    miały znów moc analogiczną do zeznania operatora serwera.