eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.praworeklamacja niezgodnosci towaru z umowa - sklep dyktuje warunki › Re: reklamacja niezgodnosci towaru z umowa - sklep dyktuje warunki
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 28 Sep 2013 21:53:26 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: reklamacja niezgodnosci towaru z umowa - sklep dyktuje warunki

    On Sat, 28 Sep 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "ww" <w...@o...pl> napisał

    > Może, z tym, że jeśli nie odmówi uznania reklamacji w terminie 15 dni, to
    > raczej żaden sąd nie będzie interesowało to, że akurat była wypisana
    > niewłaściwym kolorem atramentu.

    Trzeba by podzielić pytania "ww" na trzy kategorie:

    1. Próby narzucenia przez sklep "własnego formularza" itp.

    Oczywiście wtedy stosuje się wersję którą opisujesz :),
    ale z jednym zastrzeżeniem - i to może być trochę
    trudne do przejścia: trzeba mieć dowód złożenia
    reklamacji. Co najmniej świadków.
    Bo sklep zastosuje metodę "jak nie na naszym formularzu
    to nie przyjmujemy". Obstawiam >90% takiej wersji.
    A wtedy jest problem, bo tylko wobec urzędnika działa (ta...
    "działa", lepiej napisać "powinien działać") przepis karny
    za odmowę wykonania czynności, przez co można wyrządzić
    krzywdę lub szkodę.
    W postępowaniu cywilnym brakuje takiego "przymusu prawnego".
    Udowodnienie faktu złożenia reklamacji jest w gestii klienta.

    2. Termin odpowiedzi.
    Przecież to jest jasne, że to sklep określa ten termin!
    Nie ma możliwości żeby im powiedzieć "odpowiedź ma być
    za trzy dni, bo piątego dnia jadę na miesiąc na wczasy".
    Nic ich to nie obchodzi.
    Oczywiście nie można narzucić sklepowi również formy
    odpowiedzi: odpowiadają "przyślemy odpowiedź pocztą"
    i do widzenia.
    Podkreślam, bo pytanie "ww" można rozumieć tak: "ja
    im powiem że przyjadę za tydzień i czy oni mi muszą
    ustnie odpowiedzieć, bo im powiedziałem że będę".
    Nie, nie muszą. Ani za tydzień (jedynie mają ustawowy
    limit powodujący skutki jak niżej, ale nic więcej) ani
    ustnie (bo mogą uznać że "tylko szef odpowiada listownie,
    my sprzedawcy nie mamy uprawnień").

    3. Uwaga która już jest poruszona wyżej, ale dla podkreślenia:
    są elementy ktorych nie może wybrać ani sprzedawca,
    ani nabywca, bo wynikają z ustawy.
    Broszką sklepu jest JEDYNIE zmieszczenie się w ustawowym
    terminie, jak nie - to uznali reklamację z mocy przepisu.
    Ale nie jest to ani wola sprzedawcy ani klienta.
    Limit dni stanowi kryterium ustawowe, które jeśli
    ktoś narzucił, to sejm do spóły z senatem i prezydentem.
    I klient może w tej kwestii naskoczyć sprzedawcy równie
    wysoko, jak sprzedawca klientowi ;)

    pzdr, Gotfryd