  • 1. Data: 2002-11-23 09:36:56
    Temat: przedawnienie
    Od: "mefka" <m...@p...gazeta.pl>

    Witam i pytam,

    Przedawnienie roszczen ze sprzedazy miedzy przedsiebiorcami - 2 lata. Czy ze
    sprzedazy uslug to tez 2 lata?

    --
    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2002-11-23 10:45:49
    Temat: Re: przedawnienie
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    mefka napisa_(a):

    > Witam i pytam,
    >
    > Przedawnienie roszczen ze sprzedazy miedzy przedsiebiorcami - 2 lata. Czy ze
    > sprzedazy uslug to tez 2 lata?

    to zależy jakich usług

    KG

  • 3. Data: 2002-11-23 10:55:11
    Od: "mefka" <m...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > mefka napisa_(a):

    Czy ze

    > to zależy jakich usług

    internetowych - abonament za konto na serwerze
    wystawiona 23 listopada 2000, wymagana 30 listopada

    no to 2 czy 3 lata?

  • 4. Data: 2002-11-23 12:26:41
    Od: "Grupy dyskusyjne" <d...@d...pl>

    Ogólny termin przedawnienia roszczeń wg prawa cywilnego to 10lat, natomiast
    dla wierzytelności gospodarczych ogólny termin to 3 lata natomiast dla
    usług,towarów potwierdzonych fakturą VAT - 2 lata, wyjątkiem są np. usługi
    transportowe, których termin przedawnienia wynosi 1 rok.
    Pozdrawiam
    Dawid

    dla pełnego odzwierciedlenia podaję fragment KC

    PRZEDAWNIENIE ROSZCZEN
    Art. 117. ~ 1. Z zastrzezeniem wyjatków w ustawie przewidzianych,
    roszczenia majatkowe ulegaja przedawnieniu.
    ~ 2. Po uplywie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysluguje
    roszczenie, moze uchylic sie od jego zaspokojenia, chyba ze zrzeka sie
    korzystania z zarzutu przedawnienia. Jednakze zrzeczenie sie zarzutu
    przedawnienia przed uplywem terminu jest niewazne.
    ~ 3. (skreslony).
    Art. 118. Jezeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin
    przedawnienia wynosi lat dziesiec, a dla roszczen o swiadczenia okresowe
    oraz roszczen zwiazanych z prowadzeniem dzialalnosci gospodarczej - trzy
    lata.
    Art. 119. Terminy przedawnienia nie moga byc skracane ani przedluzane przez
    czynnosc prawna.
    Art. 120. ~ 1. Bieg przedawnienia rozpoczyna sie od dnia, w którym
    roszczenie stalo sie wymagalne. Jezeli wymagalnosc roszczenia zalezy od
    podjecia okreslonej czynnosci przez uprawnionego, bieg terminu rozpoczyna
    sie od dnia, w którym roszczenie staloby sie wymagalne, gdyby uprawniony
    podjal czynnosc w najwczesniej mozliwym terminie.
    ~ 2. Bieg przedawnienia roszczen o zaniechanie rozpoczyna sie od dnia, w
    którym ten, przeciwko komu roszczenie przysluguje, nie zastosowal sie do
    tresci roszczenia.
    Art. 121. Bieg przedawnienia nie rozpoczyna sie, a rozpoczety ulega
    zawieszeniu:
    1) co do roszczen, które przysluguja dzieciom przeciwko rodzicom - przez
    czas trwania wladzy rodzicielskiej;
    2) co do roszczen, które przysluguja osobom nie majacym pelnej zdolnosci do
    czynnosci prawnych przeciwko osobom sprawujacym opieke lub kuratele - przez
    czas sprawowania przez te osoby opieki lub kurateli;
    3) co do roszczen, które przysluguja jednemu z malzonków przeciwko
    drugiemu - przez czas trwania malzenstwa;
    4) co do wszelkich roszczen, gdy z powodu sily wyzszej uprawniony nie moze
    ich dochodzic przed sadem lub innym organem powolanym do rozpoznawania spraw
    danego rodzaju - przez czas trwania przeszkody.
    Art. 122. ~ 1. Przedawnienie wzgledem osoby, która nie ma pelnej zdolnosci
    do czynnosci prawnych, nie moze skonczyc sie wczesniej niz z uplywem lat
    dwóch od ustanowienia dla niej przedstawiciela ustawowego albo od ustania
    przyczyny jego ustanowienia.
    ~ 2. Jezeli termin przedawnienia jest krótszy niz dwa lata, jego bieg liczy
    sie od dnia ustanowienia przedstawiciela ustawowego albo od dnia, w którym
    ustala przyczyna jego ustanowienia.
    ~ 3. Przepisy powyzsze stosuje sie odpowiednio do biegu przedawnienia
    przeciwko osobie, co do której istnieje podstawa do jej calkowitego
    ubezwlasnowolnienia.
    Art. 123. ~ 1. Bieg przedawnienia przerywa sie:
    1) przez kazda czynnosc przed sadem lub innym organem powolanym do
    rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczen danego rodzaju albo przed
    sadem polubownym, przedsiewzieta bezposrednio w celu dochodzenia lub
    ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia;
    2) przez uznanie roszczenia przez osobe, przeciwko której roszczenie
    przysluguje.
    ~ 2. (skreslony).
    Art. 124. ~ 1. Po kazdym przerwaniu przedawnienia biegnie ono na nowo.
    ~ 2. Jednakze w razie przerwania przedawnienia przez czynnosc w
    postepowaniu przed sadem lub innym organem powolanym do rozpoznawania spraw
    lub egzekwowania roszczen danego rodzaju albo przed sadem polubownym
    przedawnienie nie biegnie na nowo, dopóki postepowanie nie zostanie
    zakonczone.
    Art. 125. ~ 1. Roszczenie stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sadu lub
    innego organu powolanego do rozpoznawania spraw danego rodzaju albo
    orzeczeniem sadu polubownego, jak równiez roszczenie stwierdzone ugoda
    zawarta przed sadem albo przed sadem polubownym przedawnia sie z uplywem lat
    dziesieciu, chociazby termin przedawnienia roszczen tego rodzaju byl
    krótszy. Jezeli stwierdzone w ten sposób roszczenie obejmuje swiadczenia
    okresowe, roszczenie o swiadczenia okresowe nalezne w przyszlosci ulega
    przedawnieniu trzyletniemu.
    ~ 2. (skreslony).

  • 5. Data: 2002-11-23 15:37:26
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Grupy dyskusyjne napisa_(a):
    > natomiast dla usług,towarów potwierdzonych fakturą VAT - 2 lata

    Na jakiej podstawie (szczególnie to drugie)?

    KG

  • 6. Data: 2002-11-23 15:37:47
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    mefka napisa_(a):
    > Czy ze

    > internetowych - abonament za konto na serwerze
    > wystawiona 23 listopada 2000, wymagana 30 listopada
    >
    > no to 2 czy 3 lata?

    No to stawiam pytanie czy taką umowę, można uznać za umowę o świadczenie
    usług? Wtedy, o ile nie jest regulowana innymi przepisami, obowiązuje
    dwuletni termin przedawnienia z art.751 kc.
    Wg mnie nie jest i należałoby przyjąć ogólny 3 letni termin
    przedawnienia (czy to z racji okresowego świadczenia, czy związku z
    prowadzeniem działalności gospodarczej).

    KG