  • 11. Data: 2004-07-08 18:45:32
    Temat: Re: prawa autorskie - fotografia
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    8 Jul 2004 18:04:19 +0200, na pl.soc.prawo, l...@b...ru napisal(a):

    > kiedy wpadł mi w ręce ten folder sam miałem ochote przejechać się i załatwić
    > sprawe za pomocą narzędzi tępych
    > ale to taka pierwsza myśl :)

    A czemu nie sprobowac najprosciej - wezwac ich do zaplaty faktury w zwiazku
    z wykorzystaniem zdjec, wyznaczyc termin i zagrozic skierowaniem na droge
    sadowa.
    Wszystko na pismie i poleconym lub za potwierdzeniem odbioru.
    Dopiero jak to nie poskutkuje - pozostnie sad.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 12. Data: 2004-07-08 19:44:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "lukasz" <l...@b...ru> napisał w wiadomości

    Ja bym pisemnie zwrócił się do nich o zapłatę za zdjęcia podnosząc, że
    korzystają z nich a nie zapłacili i grożąc złożeniem zawiadomienia do
    organów ścigania. Spokojnie można przyjąć, że zdjęcia im przekazano do
    oceny. Skoro nie zaakceptowali, to nie kupili, więc używać prawa nie mają.
    Najpewniej to pomoże, bo być może w związku ze zmianami kadrowymi ktoś
    zapomniał o tym, że nie zapłacono.

    Jeśli nie pomoże, to zawiadamiasz organa ścigania. Teraz jest nacisk na
    ściganie naruszeń praw autorskich.

  • 13. Data: 2004-07-09 00:41:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <ccjqej$l9h$1@nemesis.news.tpi.pl>, Jaroslaw Soja wrote:
    > Użytkownik "lukasz" <l...@b...ru> napisał w wiadomości
    > Sad cywilny. Wnosisz sprawe i tyle. Mozesz wynajac prawnika, polecam pojsc
    > do kancelarii i przedstawic sprawe. Ty masz prawa do zdjec.

    Po co od razu w ten sposób? Najpierw im uświadomić (jak radzi gdzieindziej
    Robert) w co się wpakowali, a pewnie sami zapłacą. Przeciez to co zrobili
    to przestępstwo a nie wyłącznie sprawa na gruncie cywilnym.

    > Masz e-mail, w ktorym dostales odp., ze zdjecia sie nie nadaja? Przyda sie.
    > Generalnie musisz udowodnic fakt, ze zawarta byla umowa.

    Posługują się jego pracami. Jedyne co musi udowodnić, to to że jest ich
    autorem.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2004-07-09 09:31:31
    Od: "lukasz" <l...@b...ru>

    > Posługują się jego pracami. Jedyne co musi udowodnić, to to że jest ich
    > autorem.

    W przypadku gdy zdjęcia robi sie na negatywach sparwa wydaje się prosta,
    jednak te zdjęcia były robione aparatem cyfrowym.
    Jak wtedy dowodzi się autorstwa? Czy np. data utworzenia pliku może być
    dowodem? a może świadkowie?

  • 15. Data: 2004-07-09 10:21:55
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    9 Jul 2004 11:31:31 +0200, na pl.soc.prawo, lukasz napisal(a):

> [...]
    > jednak te zdjęcia były robione aparatem cyfrowym.
    > Jak wtedy dowodzi się autorstwa? Czy np. data utworzenia pliku może być

    A moze to oni powinni udowodnic, ze zrobili sami lub ktos inny?
    Z drugiej strony masz chyba kopie plyty/pliki na dysku tych zdjec ktore im
    przekazales.

    Wydaje mi sie jednak, ze jak ich wezwiesz do zaplaty z postraszeniem
    zgloszenia przestepstwa to sie dogadacie. Mieliby zbyt duzo problemow gdyby
    doszlo do formalnego dochodzenia.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 16. Data: 2004-07-09 23:28:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <0...@n...onet.pl>, lukasz wrote:
    > W przypadku gdy zdjęcia robi sie na negatywach sparwa wydaje się prosta,
    > jednak te zdjęcia były robione aparatem cyfrowym.
    > Jak wtedy dowodzi się autorstwa? Czy np. data utworzenia pliku może być

    Data utworzenia pliku raczej nie - zbyt łatwo zmienić.

    > dowodem? a może świadkowie?

    Świadkowie na pewno mogą pomóc, a zdjęcia cyfrowe, o ile są zapisane
    oryginalnie, czyli przez aparat i bez jakiejś koszmarnej kompresji, też MZ
    powinny umożliwiać ich przyporządkowanie do tego konkretnie aparatu. W grę
    wchodzą właściwości i wady samej matrycy (np. rozmieszczenie martwych,
    "słabszych", "silniejszych" pikseli), optyki, a pośrednio format pliku i
    algorytm zapisu. Nie wiem jednak jak to wygląda w praktyce.

    Na wszelki wypadek nie informuj firmy, jakim aparatem to robiłeś (o ile
    już to się nie stało). Sądy mają listy biegłych sądowych - spróbuj zdobyć
    adres biegłego, który czymś takim się zajmuje, skontaktuj się i zadaj mu
    pytanie czy się da. Ale najpierw zrób jak radził Robert i wezwij ich do
    zapłaty, pod groźbą powiadomienia prokuratury. Jeśli dojdzie do ugody, to
    zwyczajnie wystarczy twoja pisemna deklaracja, że jesteś autorem.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2004-07-10 14:18:35
    Od: "Kicek" <b...@o...pl>

    Użytkownik "lukasz" <l...@b...ru> napisał w wiadomości
    > Witam,

    według mnie, masz duże szanse na odzyskanie dużo wiekszych pieniedzy niz sądzisz,
    prawo autorskie podlega szczególnej ochronie, możesz teraz wystąpić
    - o ile potrafisz udowodnic że to twoje prace- o wielokrotnosc tego co chciałeś na
    pocztku,
    i jeszcze innych wypłat za szkody wyrzadone tobie,
    proponuję ci udać się do dobrego radcy który specjalizuje się w prawie autorskim-
    to naprawde warto zrobić. Do wyrwania masz więcej niz pewnie sądzisz :))
    pozdrawiam.
    J.

  • 18. Data: 2004-07-20 06:40:25
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "lukasz" <l...@b...ru> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Mam problem z odzyskaniem pieniędzy od pewnej firmy za prawa autorskie.
    [...]
    polecam:
    http://www.zpaf.pl/biuro_pr_aut.htm
    skuteczne.