  • 1. Data: 2007-11-09 21:23:05
    Temat: posiadanie NIPu a praca
    Od: "bartekE320" <k...@g...com>

    Witam! Czy pracodawca jako jedno z "wymagan" przed przyjeciem do pracy
    (umowa zlecenie) moze podac posiadanie numeru NIP? W tej chwili jestem na
    etapie wyrabiania go - inny pracodawca (umowa zlecenie) wyslal wniosek do US
    o nadanie. Czy tamtem pracodawca ma prawo odmowic przyjecia tylko dlatego,
    ze nie mam jeszcze NIPu?

  • 2. Data: 2007-11-09 21:28:47
    Temat: Re: posiadanie NIPu a praca
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    bartekE320 napisał(a):
> [...]
    > do US
    > o nadanie. Czy tamtem pracodawca ma prawo odmowic przyjecia tylko dlatego,

    NIP może uzyskać tylko podatnik. Jak ktoś nie pracował nigdy, to w
    niektórych urzędach nawet NIPu nie wyrobi. Musi zacząć pracę lub w inny
    sposób stać się podatnikiem. Tak więc pracodawca nie może przed
    przyjęciem do pracy wymagać nipu.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-11-09 21:31:38
    Od: "bartekE320" <k...@g...com>

    "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> wrote in message
> [...]
    > sposób stać się podatnikiem. Tak więc pracodawca nie może przed przyjęciem

    Dlatego wlasnie zdziwilem sie, gdy znalazlem ogloszenie pracy gdzie bylo
    napisane
    Wymagania:
    posiadanie numeru NIP

  • 4. Data: 2007-11-09 22:16:37
    Od: KsZZysiek <kszysiek@__tlen.pl>

    > Wymagania:
    > posiadanie numeru NIP

    Idiotow omijaj z daleka ...

    --
    Krzysztof, Kraków, http://kp.oz.pl

  • 5. Data: 2007-11-09 22:46:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    bartekE320 wrote:
> [...]
    > do US
    > o nadanie. Czy tamtem pracodawca ma prawo odmowic przyjecia tylko dlatego,

    To jego obowiązkiem jest wyrobić ci NIP jeśli go nie masz. Art 8 ustawy
    o NIP.
    Tak przy okazji. Nie pracujesz tylko wykonujesz umowę zlecenie.

  • 6. Data: 2007-11-12 11:12:01
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Fri, 09 Nov 2007 16:46:23 -0600, witek napisał(a):

    > To jego obowiązkiem jest wyrobić ci NIP jeśli go nie masz. Art 8 ustawy
    > o NIP.
    > Tak przy okazji. Nie pracujesz tylko wykonujesz umowę zlecenie.

    "Zgodnie z przyjętą zasadą podatnicy dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego
    samodzielnie lub za pośrednictwem płatnika. Złożenie takiego wniosku
    wszczyna postępowanie w sprawie nadania NIP, które kończy się stosowną
    decyzją urzędu skarbowego."
    http://www.is.wroc.pl/podatki/nip/

  • 7. Data: 2007-11-12 16:11:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Herald wrote:

> [...]
    > samodzielnie lub za pośrednictwem płatnika. Złożenie takiego wniosku
    > wszczyna postępowanie w sprawie nadania NIP, które kończy się stosowną

    przeczytałeś ten art 8 czy nie?

  • 8. Data: 2007-11-12 21:55:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Nov 2007, Liwiusz wrote:

> [...]

    No nie pracodawca, jednak.

    [...]
    > NIP może uzyskać tylko podatnik. Jak ktoś nie pracował nigdy, to w
    > niektórych urzędach nawet NIPu nie wyrobi. Musi zacząć pracę lub w inny
    > sposób stać się podatnikiem.

    Ano zgoda.

    > Tak więc pracodawca nie może przed przyjęciem do
    > pracy wymagać nipu.

    Jakby to miał być pracodawca, to pracownika chroniłby zapis o zakazie
    dyskryminacji jak sądzę. A i tak pewnie nie do końca, bo domaganie
    się przez pracodawców "dopełnionego obowiązku wojskowego" było (jest?)
    całkiem nierzadkim przypadkiem, a jakoś *formalnej* różnicy między
    tym czy ktoś "zaliczył wojsko" a tym czy "zaliczył NIP" nie widzę,
    poza oczywiście skalą obowiązków, które spadną na pracodawcę (piszę
    o *pracodawcy*), jeśli pracownik "jeszcze nie ma".

    Ale to jest "swobodna umowa cywilnoprawna" - mówisz, że istnieje
    przepis nie pozwalający uwarunkować zawarcia umowy od posiadania
    NIP? Który? :)
    Bo to, że JEŚLI umowę zawrze, to zleceniodawca MUSI o ów NIP
    zadbać wiemy.
    *Jeśli*.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-11-12 22:29:44
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Jakby to miał być pracodawca, to pracownika chroniłby zapis o zakazie
    > dyskryminacji jak sądzę. A i tak pewnie nie do końca, bo domaganie

    Niniejszym jednak uznaję, ze pracodawca może wymagać NIPu. Oznacza to
    ni mniej, ni więcej, ze wymaga, aby pracownik miał już jakiekolwiek
    doświadczenie zawodowe - wolno mu. Miejsce byłej pracy nieważne, ważne
    aby była umowa o pracę.

  • 10. Data: 2007-11-13 00:44:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Niniejszym jednak uznaję, ze pracodawca może wymagać NIPu. Oznacza to
    > ni mniej, ni więcej, ze wymaga, aby pracownik miał już jakiekolwiek
    > doświadczenie zawodowe - wolno mu.

    Nie wolno mu.
    Jeśli chodzi mu o doświadczenie to ma napisać, że wymaga doświadczenia,
    a nie nip.