  • 1. Data: 2003-09-17 12:36:56
    Temat: porada prawna
    Od: "tinez" <t...@s...com.pl>

    Witam

    W skrocie przedstawie sytuacje.
    Mlode malzenstwo z kilkuletnim stazem, dwoje dzieci.
    W czasie trwania malzenstwa nie utrzymuja zazylych kontaktow z tesciowa
    (matka chlopaka). Nieszczescie chlopak umiera. Po jego smierci tesciowa
    pomaga dziewczynie (doklada polowe sumy do samochodu itp.) wogole sielanka.
    Od smierci chlopaka minely trzy lata dziewczyna kogos poznaje i w tym
    momencie zaczyna sie ciekawie ......

    Pomijam sprawe obrazania, wyzwisk rzucanych pod adresem dziewczyny.
    1. Tesciowa dopomina sie o zwrot pieniedzy jakie pozyczyla na samochod w
    przeciwnym razie zagrozila ze go zabierze. W dowodzie rejestracyjnym
    dziewczyna jest wpisana jako wspolwlasciciel (zrobiono tak ze wzgledu na
    znizki w OC na tesciowa). Pytanie czy tesciowa moze bez wiedzy (zgody)
    dziewczyny go sprzedac lub po prostu odebrac?

    2. Dom zapisany byl na chlopaka z zastrzezeniem sluzebnosci (mam nadzieje ze
    tak to sie nazywa) dla tesciowej. Tesciowa mieszka u corki ale w momencie
    jak sie dowiedziala ze dziewczyna z kims sie spotyka to stwierdzila ze ona
    sie do niej przeprowadzi, a wogole to jej odbierze ten dom bo to jest
    dorobek jej zycia.
    Pytanie: jak wygladaja w tym przypadku sprawy spadkowe, czy istnieje
    mozliwosc przeprowadzenia sprawy spadkowej w taki sposob aby wylaczyc punkt
    o sluzebnosci, czy faktycznie w kazdej chwili moze sie do niej wprowadzic i
    jakie przysluguja jej prawa? Prosze pamietac o dzieciach czy im nie
    przysluguja najwieksze prawa co do spadku?

    Tak w skrocie wyglada cala sprawa.
    Z gory dzieki za porade
    Jesli ktos mial podobna sytuacje to uwagi prosze na priva
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-09-17 15:34:36
    Temat: Re: porada prawna
    Od: "Jo" <jole.ro(usuń)@wp.pl>

    Użytkownik "tinez" <t...@s...com.pl> napisał w wiadomości .
> [...]
    > znizki w OC na tesciowa). Pytanie czy tesciowa moze bez wiedzy (zgody)
    > dziewczyny go sprzedac lub po prostu odebrac?

    skoro jest współwłasność to ani dziewczyna, ani tesiowa nie mogą sprzedac
    bez zgody drugiej strony. Odebrać też nie może, ma jednak prawo domagać się
    zwrotu połowy wartości (obecnej) samochodu, lub zapłacić dziewczynie tę
    połowę i zabrać samochód.

> [...]
    > jakie przysluguja jej prawa? Prosze pamietac o dzieciach czy im nie
    > przysluguja najwieksze prawa co do spadku?

    służebność jest wiążąca i będzie trwała do czasu śmierci teściowej. Ma ona
    prawo w każdej chwili sprowadzić się. Ma prawo mieszkać, ale nie ma żadnych
    innych praw do nieruchomości (nie może sprzedać, zapisać np. córce)
    Sprawa spadkowa po zmarłym chłopaku nie załatwi nic w kwestii służebności.
    Tu tylko dobra wola teściowej o odstąpieniu od tego prawa zwalnia z zapisu.
    Po chłopaku dziedziczy: połowę żona oraz drugą połowę dzieci. Teściowa nie
    dziedziczy.
    pozdrawiam JO

  • 3. Data: 2003-09-17 19:10:40
    Temat: Odp: porada prawna
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Jo <jole.ro(usuń)@wp.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bk9v0n$sjo$...@n...news.tpi.pl...

    > Użytkownik "tinez" <t...@s...com.pl> napisał w wiadomości .
    >
    > służebność jest wiążąca i będzie trwała do czasu śmierci teściowej. Ma ona
    > prawo w każdej chwili sprowadzić się.

    Wydaje mi sie, ze patrzac na funkcje sluzebnosci (zabezpieczenie mieszkania
    dla osoby -
    ktora, w domysle, nie ma innego miejsca zamieszkania) mozna kombinowac z
    zastosowaniem
    art. 295 w zwiazku z art. 297 kodeksu cywilnego. Ale tu trzeba sie wglebic w
    sytuacje matki itd.

    pozdrawiam
    mdr

  • 4. Data: 2003-09-17 22:19:04
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > Po chłopaku dziedziczy: połowę żona  oraz drugą połowę dzieci. Teściowa nie

    Niezupełnie - po chłopaku dziedziczą żona i dzieci w częściach równych, z tym
    że udział żony nie może być mniejszy niż 1/4
    Ben

  • 5. Data: 2003-09-18 08:02:30
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    Ben <b...@o...pl> wrote:
    > Niezupełnie - po chłopaku dziedziczą żona i dzieci w częściach równych, z tym
    > że udział żony nie może być mniejszy niż 1/4
    czy również jeśli dzieci są niepełnoletnie?

    Artur Górniak

  • 6. Data: 2003-09-18 10:48:57
    Od: "Mateusz Dr praca" <n...@w...pl>

    Użytkownik Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:m...@d...ists.pwr.wroc.pl...
    > czy również jeśli dzieci są niepełnoletnie?
    >
    > Artur Górniak

    to nie ma znaczenia.

    Zona w zbiegu z krewnymi dalszego stopnia np. rodzenstwem dostaje min. 1/2.

    pozdrawiam
    mdr

  • 7. Data: 2003-09-18 13:13:52
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Ben <b...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:5...@n...onet.pl...

    > Niezupełnie - po chłopaku dziedziczą żona i dzieci w częściach równych, z
    tym
    > że udział żony nie może być mniejszy niż 1/4
    > Ben

    IMHO nalezy wziac pod uwage ustanie malzenskiej wspolnoty majatkowej i to,
    ze z tej wspolnoty zona dziedziczy 1/2 i dzieci czesc ojca (1/2) w
    odpowiednich czesciach
    Natomiast odrebny majatek ojca (np. rzeczy ktore otrzymal on w spadku,
    narzedzia pracy itp)
    dziedzicza dzieci i zona w czesciach rownych (zona nie moze mniej niz 1/4)

    pozdrawiam mdr

  • 8. Data: 2003-09-18 17:36:53
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > narzedzia pracy itp)
    > dziedzicza dzieci i zona w czesciach rownych (zona nie moze mniej niz 1/4)

    Niestety znów nie tak... :)
    To co stanowiło wspólność małżeńską z chwilą śmierci jedengo z małżonków staje
    się współwłasnością w równych częściach (o ile nie zostaną ustalone nierówne
    udziały). A więc 1/2 tego majątku podlega dziedziczeniu - pomiędzy WSZYSTKICH
    spadkobierców, a więc i dzieci i żony - wszyscy w częściach równych
    Ben

  • 9. Data: 2003-09-18 19:01:44
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    Ben <b...@o...pl> wrote:
    > To co stanowiło wspólność małżeńską z chwilą śmierci jedengo z małżonków staje
    co to znaczy wspólność małżeńska?

    czy jeśli nie istniała intercyza między małżonkami, a akt notarialny
    stanowił o własności żony to mimo tego budynek był wspólnością
    małżeńską? czy też stanowił majątek żony i nie podlegał prawu
    spadkowemu?

    acha w chwili śmierci w moim przypadku męża byli oni pełnoprawny
    małżeństwem. czyli nie istniały jakiekolwiek sprawy o separacje itp.

    Artur Górniak

  • 10. Data: 2003-09-18 19:29:40
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl> wrote:
> [...]
    > stanowił o własności żony to mimo tego budynek był wspólnością
    > małżeńską? czy też stanowił majątek żony i nie podlegał prawu
    gwoli wyjaśnienia..

    akt notarialny był spisany na żonę ale budowa piętra była przeprowadzana
    przez oboje małżonków ze środków ich obojga.

    dokonywało się to w całości po ślubie.

    znalazłem nieco informacji o wspólnocie małżeńskiej, rozszerzonej
    wspólnocie i intercyzie.

    według tego co znalazłem jeśli małżonkowie oboje uczestnicztli w zakupie
    mieszkania/domu to jest to ich wspólny majątek.. ale nie znalazłem
    dokładnego potwierdzenia czy jest tak również w sytuacji gdy prawa akt
    notarialny był spisany tylko na jednego z nich.

    na pewno byłby to majątek rozdzielny gdyby żona była własnością jego
    przed ślubem lub był to jej spadek.

    a jak jest w przypadku gdy nie było intercyzy, a małżonkowie wspólnie
    budowali piętro, które aktem notarialnym należy do żony?

    Artur Górniak