  • 11. Data: 2003-09-18 20:06:28
    Temat: Odp: porada prawna
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Ben <b...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:5...@n...onet.pl...

    Ma
    Teściowa

    > Niestety znów nie tak... :)
    > To co stanowiło wspólność małżeńską z chwilą śmierci jedengo z małżonków
    staje
    > się współwłasnością w równych częściach (o ile nie zostaną ustalone
    nierówne
    > udziały). A więc 1/2 tego majątku podlega dziedziczeniu - pomiędzy
    WSZYSTKICH
    > spadkobierców, a więc i dzieci i żony - wszyscy w częściach równych
    > Ben

    Racja racja, oczywiscie...za szybko pisalem :)

    pozdraiwam
    mdr

  • 12. Data: 2003-09-18 20:08:42
    Temat: Re: porada prawna
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > wspólnocie i intercyzie.
    >
    > według tego co znalazłem jeśli małżonkowie oboje uczestnicztli w zakupie
    > mieszkania/domu to jest to ich wspólny majątek.. ale nie znalazłem
    > dokładnego potwierdzenia czy jest tak również w sytuacji gdy prawa akt
    > notarialny był spisany tylko na jednego z nich.
    >
    > na pewno byłby to majątek rozdzielny gdyby żona była własnością jego
    > przed ślubem lub był to jej spadek.
    >
    > a jak jest w przypadku gdy nie było intercyzy, a małżonkowie wspólnie
    > budowali piętro, które aktem notarialnym należy do żony?

    nawet jeśli w księdze wieczystej jest wpisany tylko jeden małżonek to w
    rzeczywistości oboje są współwłaścicielami na zasadach małżeńskiej wspólności
    majatkowej

    Ben

  • 13. Data: 2003-09-18 20:42:48
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    Ben <b...@o...pl> wrote:
    > nawet jeśli w księdze wieczystej jest wpisany tylko jeden małżonek to w
    > rzeczywistości oboje są współwłaścicielami na zasadach małżeńskiej wspólności
    > majatkowej
    dziękuję bardzo..

    a) gdzie mogę znaleźć stosowne przepisy?

    b) czy w takim razie mimo upływu kilkunastu lat mogę dochodzić swoich
    praw do spadku po moim ojcu współwłaścicielu?
    pełnoletność osiągnąłem około 10 lat po jego śmierci.

    Artur Górniak

  • 14. Data: 2003-09-18 21:25:19
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

> [...]
    > >
    > nawet jeśli w księdze wieczystej jest wpisany tylko jeden małżonek to w
    > rzeczywistości oboje są współwłaścicielami na zasadach małżeńskiej

    Czy aby nie zmieni tu nic fakt gdyby np. dom zostal kupiony za pieniadze
    jednego
    z malzonkow pochodzace ze spadku?

    W danej sytuacji faktycznej (tak zarysowanej) zgadzam sie z B.

    pozdrawiam
    mdr

  • 15. Data: 2003-09-18 21:42:15
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    Mateusz Dr <n...@w...pl> wrote:
    > Czy aby nie zmieni tu nic fakt gdyby np. dom zostal kupiony za pieniadze
    > jednego
    > z malzonkow pochodzace ze spadku?
    zmieni.

    ale tutaj była dokonana rozbudowa domu piętrowego + dobudowane
    pomieszczenia m.in. garaż za pieniądze obu małżonków. w dużej mierze
    przeprowadzana zresztą przez mojego ojca. np. cała elektryka na piętrze
    była robiona przez niego z moją pomocą zresztą.

    na dodatek sam jako dziecko uczestniczyłem w budowie..
    dlatego z przyjemnością słyszę, że po śmierci mojego ojca mogę dochodzić
    do praw własności do tego co budowałem.. mam nadzieję, że nie zbyt
    późno.

    Artur Górniak

  • 16. Data: 2003-09-19 10:03:24
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    no dobrze... teraz mogę już całość sytuacji nakreślić.

    moi rodzice mieszkali w domu, którego właścicielem była moja babcia
    (spadek) czyli była to jej własność, a dziadek (od kilku lat nieżyjący)
    w tym przypadku nie miał podstaw do tych terenów.

    moi rodzice dokonali rozbudowy z domu parterowego na piętrowy +
    dobudowali garaż i kilka pomieszczeń warsztatowych. + zrobili pełny
    remont poprzedniego domu m.in. założenie centralnego ogrzewania itd.
    przebudowa była więc na dobrą sprawę całkowita całkowita. Przy czym jako
    dziecko uczesnitczyłem w tym procesie dosyć intensywnie.

    mój ojciec umarł gdy miałem 13 lat i postępowania spadkowego na moje
    rozeznanie nie było.. gdyż moja matka była pewna, że dom jest jej
    własnością i mojej babci, zrsztą ja i moja siostra byliśmy wtedy
    niepełnoletni czyli faktycznie moja matka przejęła prawnie całość
    majątku mojego ojca.

    od tego czasu majątek mojej babci został przepisany na moją siostrę..
    mniej więcej w czasie gdy rozpoczęła studia. przy czym nie znam
    dokładnych szczegółów gdyż nie uczestniczyłem w tym procesie.

    z informacji podanych tutaj wynika, że oficjalnie piętro w połowie
    powinno przejść proces spadkowy i ja z moją siostrą powinniśmy otrzymać
    po 1/6 przy czym majątkiem tym zarządzałaby wtedy i tak moja matka.

    obecnie chciałbym spróbować odzyskać 1/6 piętra co przekłada się na
    dobrą sprawę na prawo własności do pokoju z możliwością korzystania z
    urządzeń sanitarnych i kuchni.. podejrzewam, że można bowiem dokonać przy
    okazji przeniesienia praw z części domu na własność lokalową co tak właśnie
    by się skończyło..

    lub mógłbym dochodzić wynagrodzenia finansowego pewnie w okolicach
    20tys. zł. przy czym nie wiem na ile sam mogę zadecydować o sposobie
    rozdziału majątku i ewentualnym wynagrodzeniu w sytuacji gdy według mnie
    można dokonać podziału.

    acha od śmieci ojca do ukończenia bodajże 25 roku życia przysługiwała mi
    renta (najpierw wraz z siostrą, a później wyłącznie), którą zarządzała moja
    matka, również po uzyskaniu mojej pełnoletności.

    w tej chwili mam potwierdzenie, że mogę rozpocząć proces spadkowy. w takim
    przypadku czas nie ma znaczenia.
    może mi ktoś nakreślić jaki będzie koszt całości takiego procesu?
    i kto będzie go pokrywać? moja matka na pewno nie będzie zainteresowana,
    a siostra trudno mi w tej chwili przewidzieć.
    jakie mam podstawy prawne żeby przenieść koszt procesu sądowego na pozostałych
    spadkobierców?

    Artur Górniak

  • 17. Data: 2003-09-20 17:49:44
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:c...@d...ists.pwr.wroc.pl...
> [...]
    > a siostra trudno mi w tej chwili przewidzieć.
    > jakie mam podstawy prawne żeby przenieść koszt procesu sądowego na

    Postepowanie bedzie tzw. "nieprocesowe", koszty, nie pamietam w tej chwili
    dokladnie, moga byc rozlozone
    na wnioskodawce i uczestnikow ( a wiec Ciebie i pozostalych spadkobiercow) w
    stosunku do ich udzialu w sprawie.
    Jesli jednak interesy sa sprzeczne sad moze zdecydowac o tym, ze koszty
    poniesie stosunkowo rozdzielic koszty
    lub obarczyc nimi 1 uczestnika (np. Ciebie), jesli jego wnoski zostaly
    oddalone lub odrzucone lub jesli dziala
    niesumiennie (podstawa to kod postep. cyw.)

    pozdrawiam
    mdr

  • 18. Data: 2003-09-20 18:11:55
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    Mateusz Dr <n...@w...pl> wrote:
    > lub obarczyc nimi 1 uczestnika (np. Ciebie), jesli jego wnoski zostaly
    > oddalone lub odrzucone lub jesli dziala
    > niesumiennie (podstawa to kod postep. cyw.)
    acha...

    dzięki..

    już wiem, że będę musiał robić wyciągi wszystkich dokumentów.
    tzn. moja matka skończyła współpracować gdy się dowiedziała po co
    chciałem wiedzieć kto był właścicielem piętra i czy była między nimi
    intercyza.

    w sumie bez różnicy..
    będę mieć zabawę na następne pół roku.

    Artur Górniak