    From: "Jo" <jole.ro(usuń)@wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: porada prawna
    Date: Wed, 17 Sep 2003 17:34:36 +0200

    Użytkownik "tinez" <t...@s...com.pl> napisał w wiadomości .
    > 1. Tesciowa dopomina sie o zwrot pieniedzy jakie pozyczyla na samochod w
    > przeciwnym razie zagrozila ze go zabierze. W dowodzie rejestracyjnym
    > dziewczyna jest wpisana jako wspolwlasciciel (zrobiono tak ze wzgledu na
    > znizki w OC na tesciowa). Pytanie czy tesciowa moze bez wiedzy (zgody)
    > dziewczyny go sprzedac lub po prostu odebrac?

    skoro jest współwłasność to ani dziewczyna, ani tesiowa nie mogą sprzedac
    bez zgody drugiej strony. Odebrać też nie może, ma jednak prawo domagać się
    zwrotu połowy wartości (obecnej) samochodu, lub zapłacić dziewczynie tę
    połowę i zabrać samochód.

> [...]
    > jak sie dowiedziala ze dziewczyna z kims sie spotyka to stwierdzila ze ona
    > sie do niej przeprowadzi, a wogole to jej odbierze ten dom bo to jest
    > dorobek jej zycia.
    > Pytanie: jak wygladaja w tym przypadku sprawy spadkowe, czy istnieje
    > mozliwosc przeprowadzenia sprawy spadkowej w taki sposob aby wylaczyc
    punkt
    > o sluzebnosci, czy faktycznie w kazdej chwili moze sie do niej wprowadzic
    > jakie przysluguja jej prawa? Prosze pamietac o dzieciach czy im nie
    > przysluguja najwieksze prawa co do spadku?

    służebność jest wiążąca i będzie trwała do czasu śmierci teściowej. Ma ona
    prawo w każdej chwili sprowadzić się. Ma prawo mieszkać, ale nie ma żadnych
    innych praw do nieruchomości (nie może sprzedać, zapisać np. córce)
    Sprawa spadkowa po zmarłym chłopaku nie załatwi nic w kwestii służebności.
    Tu tylko dobra wola teściowej o odstąpieniu od tego prawa zwalnia z zapisu.
    Po chłopaku dziedziczy: połowę żona oraz drugą połowę dzieci. Teściowa nie
    dziedziczy.
    pozdrawiam JO