  • 1. Data: 2004-06-28 21:09:36
    Temat: odpowiedzialność majątkowa małżonków
    Od: "AnnaF" <annpom1@WYTNIJ_TO.wp.pl>

    Witam!

    Mam pytanie odnosnie wspolnoty majatkowej i odpowiedzialnosci cywilnej w
    zwiazku z wykonywaniem zawodu lekarza. Ale po kolei.
    Jestem lekarzem. Wkrotce wychodze za maz. Przyszly maz buduje dom - jest on
    obecnie w stanie surowym zamknietym.
    W związku z wykonywanym zawodem wiadomo, ze ponosze duze ryzyko zawodowe
    ewentualnych skutkow bledu lekarskiego i zwiazanych z tym rowniez roszczen
    materialnych. Nie chcialabym, zeby w wypadku ewentualnych roszczen wzgledem
    mnie maz ponosil rowniez tego konsekwencje w postaci utraty domu, ktory
    stawia wlasnymi rekami.
    Czy ten dom staje sie po slubie majatkiem wspolnym i tym samym moze stac sie
    przedmiotem odpowiedzialnosci majatkowej?
    Jezeli tak, to czy mozna go jakos wylaczyc z tej wspolnoty, tak zeby byl
    tylko wlasnoscia meza?
    Jezeli jest w stanie surowym, to czy juz istnieje w sensie prawnym?

  • 2. Data: 2004-06-28 21:31:06
    Temat: Re: odpowiedzialność majątkowa małżonków
    Od: "Marek" <p...@i...pl>

    Użytkownik "AnnaF"

> [...]
    > tylko wlasnoscia meza?
    > Jezeli jest w stanie surowym, to czy juz istnieje w sensie prawnym?

    Jest to nieruchomość, przypuszczam, że narzeczony jest jej właścicielem,
    więc ta nieruchomość nie wejdzie do wspólności majątkowej, będzie majątkiem
    odrębnym przyszłego męża. No chyba, że umownie (akt notarialny wspólność
    majątkowa zostanie rozszerzona).
    A jeżeli istnieją obawy przed ewentualną przyszłą odpowiedzialnością
    cywilną, to racjonalne byłoby zawarcie tzw. intercyzy, wyłączającej
    wspólność majątkową.

    Pzdr.

    Marek

  • 3. Data: 2004-06-28 22:07:25
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 28 Jun 2004 23:09:36 +0200, AnnaF naskrobał(a):

> [...]
    > tylko wlasnoscia meza?
    > Jezeli jest w stanie surowym, to czy juz istnieje w sensie prawnym?

    Proponuje najpierw rozglądnąć sie z dobrą polisą ubezpieczeniową - bo po to
    ona jest. Następnie moża zdecydować sie na rozdzielność majątkową - choć
    dla wierzyciela jest ona bez znaczenia bo musiałby przed odwiedzinami
    lekarskimi sie o tym wcześniej dowiedzieć. Najlepiej na recepcie bić
    pieczątke - Rozdzielność majątkowa ( ale nie wiem czy inne przepisy np MZ
    nie zabraniają dodatkowych adnotacji na receptach).
    Majątek powstały przed małżeństwem będzie rozdzielny choć co do jego
    wykończenia to moża sie kłócić :D

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 4. Data: 2004-06-29 12:25:26
    Od: "AnnaF" <annpom1@WYTNIJ_TO.wp.pl>

    Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w wiadomości

    > Majątek powstały przed małżeństwem będzie rozdzielny choć co do jego
    > wykończenia to moża sie kłócić :D

    Czyli na przykład ściany i dach nie są objęte wspólnotą, jeżeli już
    istnieją, a schody i szambo, tynki etc. będą stanowiły majątek wspólny skoro
    powstaną po ślubie? ;)

  • 5. Data: 2004-06-29 14:24:47
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 29 Jun 2004 14:25:26 +0200, AnnaF naskrobał(a):

> [...]
    >>

    > Czyli na przykład ściany i dach nie są objęte wspólnotą, jeżeli już
    > istnieją, a schody i szambo, tynki etc. będą stanowiły majątek wspólny skoro

    uparty wierzyciel może dowodzić że dom został wyposażony z majątku
    wspólnego tj. meble, TV, wyposażenie itd. IMO jest to karkołomne ale i
    kłopotliwe. Poza tym w książce budowy będą daty a inspektor budowlany chyba
    musi dom przyjąć do zamieszkania tak wiec w ogole przed tą datą może być
    rożnie z tym majątkiem wspólnym. Ale generalnie szanse nikłe.