  • 1. Data: 2004-06-28 21:19:01
    Temat: +DZIENNIKARZE SA DO D...
    Od: "Mr Adzio" <h...@o...pl>

    Tak samo jak papier toaletowy!
    Juz o tym kiedys wspominalem: pare lat temu lista dziennikarska byla jedna z
    najaktwyniejszych. Dzis jest odwrotnie. O czym to moze swiadczyc? To sobie
    sami odpowiedzcie.Dlatego ten post umieszczam na znacznie, znacznie
    aktywniejszej grupie...
    Redukuja zatrudnienie w 3. gazecie w Polsce, dla jasnosci - bo wszyscy moga o
    tym nie wiedziec - w Super Expressie, 0 98 ludzi plus pieron wie o ilu tych,
    ktorym nie przedluza umowy - a tu cisza.
    Dlaczego cisza? Bo sa dziennikarze, ale nie ma srodowiska dziennikarskiego.
    Zadanie do przemyslenia:

    Włochy należą do nielicznych krajów, w których cechą charakterystyczną jest
    wysoka instytucjonalizacja zawodu dziennikarskiego - dotyczy to związków
    zawodowych, listy członków zawodu i izby dziennikarskiej. Większość
    postanowień normujących zasady dziennikarstwa zawiera ustawa nr 69 z 3 lutego
    1963 roku - Ordinamento della professione di giornalista. Ustawa ta w art. 2
    określa, że głównym prawem dziennikarzy jest prawo do informacji i krytyki, a
    prawo to może być ograniczone tylko prawami innych osób.

    Ustawa nr 69 określa, że zawód dziennikarski należy do grupy wolnych zawodów.
    W pierwszej części określa strukturę oraz zasady wyboru władz l&#8217;Ordine
    dei
    giornalisti (Izba dziennikarska, Bractwo dziennikarskie). Izba reguluje zasady
    wchodzenia do zawodu dziennikarskiego oraz przestrzegania standardów
    etycznych. W art. 1 stwierdzono, iż członkami Izby są dziennikarze zawodowi
    oraz publicyści związani odpowiednimi postanowieniami członkowskimi. Za
    dziennikarzy zawodowych uznaje się takich, którzy wykonują zawód w sposób
    stały i jest to ich wyłączne zajęcie, natomiast publicyści to ci, którzy
    wykonują działalność dziennikarską, otrzymują za nią wynagrodzenie, ale
    zajmują się także inną działalnością zawodową i mogą być zatrudnieni poza
    zawodem dziennikarskim.

    Przynależność do Izby jest niezbędna dla podjęcia pracy w mediach na pełnym
    etacie.

    Aby wykonywać zawód dziennikarski i używać tytułu dziennikarza trzeba być
    członkiem Izby spełniając następujące warunki: 1. mieć skończone 21 lat; 2.
    nie mieć wyroku w sprawie karnej, który pociąga za sobą zakaz pełnienia
    funkcji publicznej; 3. mieć przynajmniej średnie wykształcenie albo zdać
    egzamin z kultury ogólnej; 4. posiadać co najmniej 18-miesięczny staż w
    dzienniku, agencji, służbie informacyjnej, stacji radiowej lub telewizyjnej,
    gdzie pracuje co najmniej 6 osób lub ukończyć wyższą szkołę dziennikarską
    uznawaną przez Izbę; 5. nadal pracować w zawodzie dziennikarza i pomyślnie
    przejść test uzdolnień zawodowych organizowany przez Izbę.

    Izba przydziela &#8222;karty zawodowe&#8221;, zgodnie z ustawą przewidującą
    różne
    kategorie dziennikarzy (m.in. stażystów i luźnych współpracowników). Bezprawne
    używanie tytułu dziennikarza jest karane. Legitymacja zawodowego dziennikarza
    jest we Włoszech bardzo ceniona i praktycznie otwiera wszystkie drzwi w kraju.

    Dziennikarz zawiera z pracodawcą indywidualną umowę o pracę, ale zgodnie z
    ramową umową zbiorową wynegocjowaną przez syndykat dziennikarzy. Zarobki
    dziennikarzy włoskich są dość wysokie. Izba gwarantuje swoim członkom
    specjalną opiekę lekarską, a korzystne ubezpieczenia społeczne gwarantuje
    CASAGIT (Cassa d&#8217;Assistenza Giornalisti Italiani).

    Izba Dziennikarska - jako instytucja prawa publicznego - jest najważniejszym
    elementem systemu organizacji zawodowych włoskich dziennikarzy. Prowadzi
    rejestr dziennikarzy zawodowych, dba o ochronę tytułu zawodowego dziennikarza
    oraz czuwa nad etyką zawodową. 17 Izb regionalnych tworzy Radę (Izbę) Krajową.
    Władze Izby wybierane są w drodze demokratycznych wyborów w Izbach
    regionalnych i Izbie Krajowej.

    Istnieje także syndykat dziennikarzy - FNSI - Federazione Nazionale Stampa
    Italiana, stowarzyszenie o charakterze prywatnym. Należą do niego wyłącznie
    członkowie Izby (wpisani do Rejestru), ale przynależność do FNSI jest
    dobrowolna. Syndykat negocjuje z pracodawcami umowy zbiorowe pracy
    dziennikarzy. W redakcjach prasowych, w stacjach radiowych i telewizyjnych są
    wybierane komitety redakcyjne, czuwające nad przestrzeganiem prawa wobec
    dziennikarzy oraz wypowiadające się w ważnych sprawach dotyczących przyszłości
    ich macierzystej instytucji.

    Według danych z roku 1997 w Rejestrze zapisanych jest blisko 10 tys.
    dziennikarzy zawodowych, dwukrotnie więcej współpracowników nieetatowych
    (publicystów) oraz ponad 1250 stażystów. Ponad 95 % dziennikarzy jest
    członkami syndykatu FNSI.

    Załamanie się funkcjonującego przez wiele lat we Włoszech systemu
    politycznego, w połączeniu z akcją &#8222;czyste ręce&#8221; spowodowało
    wyjście na jaw
    powiązania dziennikarzy ze światem polityki, branie łapówek, uzyskiwanie
    zniżek, upominków itp. Przyjęty został nowy kodeks etyczny, który stanowczo
    zakazuje dziennikarzom uzyskiwania korzyści ekonomicznych i wszelkich innych w
    toku wykonywania zawodu oraz zobowiązuje ich do podporządkowania działań
    interesowi publicznemu i nie poddawanie się partykularnym interesom
    redakcyjnym, politycznym czy ekonomicznym.

    dr Zbigniew Bajka
    (zródlo Prasa Polska czerwiec-lipiec 2003

    Myslcie!
    Pozd.
    Mr Adzio
    www.media.prv.pl

  • 2. Data: 2004-06-28 21:25:58
    Temat: Re: +DZIENNIKARZE SA DO D...
    Od: "Marek" <p...@i...pl>

    Użytkownik "Mr Adzio" <
    > :
    >
    > Włochy należą do nielicznych krajów, w których cechą charakterystyczną
    jest
    > wysoka instytucjonalizacja zawodu dziennikarskiego -

    Mam nadzieję, że istnienie Izb dziennikarskich ogranicza pisanie bzdur na
    temat prawa i procesów sądowych.

    Pzdr. marek

  • 3. Data: 2004-06-29 05:13:37
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    User "Mr Adzio" <h...@o...pl> napisał(a)
    w news'ie: news:5c97.00000c89.40e08b45@newsgate.onet.pl

    > Tak samo jak papier toaletowy!
    > [.................]

    Co to ma wspólnego z tematyką grupy.?

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Nigdy nie kłóć się z głupcem gdyż ludzie

  • 4. Data: 2004-06-29 16:51:42
    Od: "Mr Adzio" <h...@o...pl>

> [...]
    >
    > --
    > Pozdrawiam - Andy_K.
    > "Nigdy nie kłóć się z głupcem gdyż ludzie

    Panie Andy K.
    Co to ma wspolnego. A co to jest prawny system funkcjonowania grup zawodowych?
    Co to sa uklady zbiorowe pracy? Pikus?
    Pozd.
    Mr Adzio
    www.media.prv.pl

  • 5. Data: 2004-06-29 18:48:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mr Adzio" <h...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Co to ma wspolnego. A co to jest prawny system funkcjonowania grup
    zawodowych?
    > Co to sa uklady zbiorowe pracy? Pikus?

    Popieram pytanie Andrzeja. Napisałeś całą masę tekstu. Tylko co z tego
    wynika? Żadnego pytania prawnego. Jeśli oczekujesz dyskusji na temat
    Waszego środowiska, to udaj się na odpowiednią grupę. A jeśli pomocy
    prawnej, to zadaj jakieś konkretne pytanie.

  • 6. Data: 2004-06-29 19:21:11
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    User "Mr Adzio" h...@o...pl napisał(a)
    w news'ie: news:2920.0000032a.40e19e1e@newsgate.onet.pl

    > [..............]
    > Panie Andy K.

    Onieśmielasz mnie. ;-) Mów mi Andrzej.

    > Co to ma wspolnego. A co to jest prawny system funkcjonowania grup
    > zawodowych? Co to sa uklady zbiorowe pracy? Pikus?

    Nadal nie rozumiem co grupa ma wspólnego (jaki wpływ)
    na to, że jakiś pracodawca ogranicza zatrudnienie.? Co
    kogoś obchodzi ilu dziennikarzy jest we Włoszech.?
    Może udaj się na grupę "pl.listserv.dziennikarz" i tam
    kogoś te dane statystyczne zainteresują bo tu...?

    > Pozd.
    > Mr Adzio
    > www.media.prv.pl

    To umieść pod delimiterem i nigdy nie cytuj cudzych
    sygnaturek.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Pisanie programu komputerowego jest rozkoszą, uruchamianie jest zmorą."

  • 7. Data: 2004-06-29 23:36:10
    Temat: Re: +DZIENNIKARZE SA DO D... [OT] spamer
    Od: "Jaszyn" <n...@l...idiotow.org>

    Badacze zadadzą sobie pewnie pytanie, jakim cudem user *Mr Adzio*, klepiąc
    jak opętany w klawiaturę, stworzył taki tekst:

    > Panie Andy K.
    > Co to ma wspolnego.

    no własnie nie ma, spamerze. zasmiecasz tym gównianym postem grupy pl.

    > A co to jest prawny system funkcjonowania grup
    > zawodowych?

    a kogo to obchodzi? tutaj? to wasz, 4d-zwiazkowy problem.

    > Co to sa uklady zbiorowe pracy? Pikus?

    tak. komuszy wynalazek...

    --
    komuchów z założenia nie pozdrawiam,