  • 11. Data: 2024-03-29 04:42:44
    Temat: Re: o Pegasusie raz jeszcze
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-03-28, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Firma może nie wiedzieć.

    No to nie jest to oficjalny backdoor. Ale też nie wiem po prawdzie jak
    miałaby nie wiedzieć.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2024-03-29 07:10:28
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> pisze:

    > No to nie jest to oficjalny backdoor. Ale też nie wiem po prawdzie jak
    > miałaby nie wiedzieć.

    Nie zostawiać śladów w dokumentach a prawnicy co najmniej przeciągną
    sprawę latami rzucając pionki (góra paru oficerów niskiego szczebla)
    prawu na pożarcie. Szanse skazania wierchuszki która wie jak obijać
    sobie dupę blachą i gmatwać tropy są "nieduże" IMHO,

    "Ameicans are quite apt at playih stupid"
    -- Orson Scott Card "Ender's Game"

    --
    A. Filip

  • 13. Data: 2024-03-29 07:16:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-03-29, A. Filip <a...@p...pl> wrote:

> [...]
    > prawu na pożarcie. Szanse skazania wierchuszki która wie jak obijać
    > sobie dupę blachą i gmatwać tropy są "nieduże" IMHO,

    Wiem jak z grubsza działają wielkie korpo na poziomie opracowywanych
    technologii. Pod tym względem nie widzę za specjalnie możliwości. To nie
    jest do końca jakby tak, że jakieś NSA przekupi jednego pracownika i on
    coś zrobi i nikt się nie zorientuje.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2024-03-29 08:00:00
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

> [...]
    > technologii. Pod tym względem nie widzę za specjalnie możliwości. To nie
    > jest do końca jakby tak, że jakieś NSA przekupi jednego pracownika i on

    Wersja oficjalna będzie że jedna sprytna+ ("nieustalona") czarna owca
    wrzuciła "detaliczek" a reszcie udowodnij że się zorientowali. No chyba
    że polecimy po odpowiedzialności nie karnej poszczególnych osób ale
    cywilnej firmy jako całości, odpowiedzialności kosztownej+ na miarę USA.

    Zresztą AFAIR parę przypadków "nie usunięcia kodu co miał być tylko do
    odpluskwiania w produkcji" było, oczywiście wyłącznie przez "przeoczenie".

    --
    A. Filip

  • 15. Data: 2024-03-29 08:17:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-03-29, A. Filip <a...@p...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Zresztą AFAIR parę przypadków "nie usunięcia kodu co miał być tylko do
    > odpluskwiania w produkcji" było, oczywiście wyłącznie przez "przeoczenie".

    Tam masz pewnie całą machinę złożoną z kilkuset osób, z których część
    pisze, część szuka podatności. Nadal nie widzę tego. Kilka oddziałów z
    min. kilkudziesięsioma osobami musiałoby być w to zamiesza. A tyle osób
    to dużo, więc i jakaś rotacja i ryzyko olbrzymie. Więcej, taka firma
    musi się liczyć, że sam z siebie jakiś pracownik mógłby chcieć podobną
    dziurę zaimplementować, więc musi mieć odpowiednie procedury
    prewencyjne/weryfikacyjne.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2024-03-29 11:16:01
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

> [...]
    > musi się liczyć, że sam z siebie jakiś pracownik mógłby chcieć podobną
    > dziurę zaimplementować, więc musi mieć odpowiednie procedury

    Ty zaledwie wyrażasz przekonanie że "nie każdy" backdoor się uchowa,
    nawet sporawo mocniej ale to i tak za mało IMHO. Jak na paręnaście
    "ścieżek eskalacji" jedna/dwie się uchowa to nie wystarczy?

    Zresztą można patrzeć na sprawę inaczej: Popatrz ile jest raportowanych
    CVE i oszacuj ile więcej/wcześniej/łatwiej powykrywa to ktoś kto ma
    dostęp do kodu źródłowego, komentarzy w kodzie i dokumentacji dla
    programistów. Wystarczy się "nie za bardzo spieszyć" z łataniem tego co
    się wykryje i bardzo ograniczać liczbę osób wiedzących na początkowych
    etapach. W tym scenariuszu wystarczy że szefostwo "nie wie" o tym że
    ktoś "całkowicie z własnej inicjatywy" przekazuje na zewnątrz albo że
    ktoś te "ułatwienia" uzyskał. BTW Coś mi się wydaje że NSA.gov ma
    dostawać _oficjalnie_ kod źródłowy wielu rzeczy. [ Swojej głowy nie za
    to nie dam ale wydaje mi się to całkiem prawdopodobne].

    Przekonanie że z dziur skorzysta tylko dobre NSA.gov ale nie źli
    rosjanie/chińczycy jest obstawianiem _bilansu_ czyli tego kto
    będzie miał z tego (wyraźnie) więcej. Wiary w to że nie za wiele
    "wrogowie" wyzyskają zanim się zauważy że wykorzystują i załata.

    Dla mnie jako użytkownika nie ma fundamentalnej różnicy czy z dziury
    skorzysta NSA.gov(.us) czy indywidualny haker z Polski/Rosji/Chin.

    --
    A. Filip

  • 17. Data: 2024-03-29 13:40:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-03-29, A. Filip <a...@p...pl> wrote:

    > Ty zaledwie wyrażasz przekonanie że "nie każdy" backdoor się uchowa,
    > nawet sporawo mocniej ale to i tak za mało IMHO. Jak na paręnaście
    > "ścieżek eskalacji" jedna/dwie się uchowa to nie wystarczy?

    Nie, ja wiem jak bardzo sformalizowane i proceduralne są wszystkie
    czynności związane z opracowaniem produktu w wielkim korpo. Próbujesz
    dopasować pewien model rzeczywistości do takiej organizacji, a on do
    niej nie za bardzo pasuje. Wszelkie próby kombinowania kończą się zwykle
    źle, bez względu na to kto kombinuje.

> [...]
    >
    > Dla mnie jako użytkownika nie ma fundamentalnej różnicy czy z dziury
    > skorzysta NSA.gov(.us) czy indywidualny haker z Polski/Rosji/Chin.

    NSA to tylko przykład wynikający z tego, że wymieniny był Apple.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2024-03-29 13:54:13
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

> [...]
    > dopasować pewien model rzeczywistości do takiej organizacji, a on do
    > niej nie za bardzo pasuje. Wszelkie próby kombinowania kończą się zwykle

    Ty patrzysz z perspektywy "jak być powinno" IMHO. Ja patrze z perspektywy
    tego ile "dziur" w oprogramowaniu jest raportowanych publicznie.
    Jak jasno widać to z której strony się patrzy znacznie wpływa na perspektywę.

    > NSA to tylko przykład wynikający z tego, że wymieniny był Apple.

    NSA.gov(.us) to przykład tego kto z dziur bardzo prawdopodobnie [*1]
    korzysta a się nie przyznaje bo go przyłapać tak że się nie wykręci
    "nie łatwo".

    Prawo USA *ciebie* nie chroni przed Wielkim Bratem NSA.gov(.us).
    Mylę się? [Nie zapominaj o Merkel]

    [*1] to "bardzo prawdopodobnie" to w wersji na grupę prawo
    Na inne grupy by było coś ala jakie to byłyby ostatnie fujary gdyby
    przenigdy przenigdzie nie wykorzystali (w ramach USA fedów).

    --
    A. Filip

  • 19. Data: 2024-03-29 15:02:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie, ja wiem jak bardzo sformalizowane i proceduralne są wszystkie
    > czynności związane z opracowaniem produktu w wielkim korpo.

    I tak i nie. Masz przykład boeinga, gdzie teoretycznie nie dało się
    zrobić mcas-a na jednym czujniku konta natarcia a nie dość że zrobiono
    to jeszcze certyfikowano. Masz bigpharmę, w której każdy rozsądny
    wiedział, że szansa na znalezienie szczepionki o skuteczności znacząco
    różnej od tej na grypę jest iluzoryczna a mimo to wynaleziono taką
    stuprocentową a każdy kto chociażby wspominał o podobieństwie cowida do
    grypy stawał się personą non grata. Ba - nawet mówiene że kowid jest
    chorobą sezonową było szurstwem. Więc co z tego że ktoś wie? Snołden też
    wiedział i nawet dowody przedstawił. I co z tego? Będzie jak ze
    wszystkim co nagle ujawniono. Dawni ci co twierdzili że to niemożliwe,
    będą mówić że przecież od zawsze było wiadomo:P

    Procedury są regularnie omijane w każdej strukturze - im większa tym
    częściej:P Zwykle za wiedzą kierownictwa... które je wymyśla:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 20. Data: 2024-03-29 15:16:54
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Shrek <...@w...pl> pisze:

> [...]
    >

    > Procedury są regularnie omijane w każdej strukturze - im większa tym
    > częściej:P Zwykle za wiedzą kierownictwa... które je wymyśla:P

    I to się IMHO gówno a nie zmieni aż będzie bardzo szybki, bardzo masowy
    i bardzo głęboki Blitzhack oczywiście w z podłych Rosji/Chin
    (tych co zwykle podejrzanych). Ja obstawiam że tego dożyje ale nie
    planuje szybkiego zejścia.

    --
    A. Filip