  • 1. Data: 2009-05-05 18:01:19
    Temat: legalność przepuszczania klientów sieci przez smtp-gated
    Od: K <...@...c>

    witam,

    dziś zadzwonił do mnie oburzony klient który wykrył spisek,
    transparentnego skanowania jego poczty pod kątem spamu/wirusów. twierdzi
    że jest to _nielegalne_. czy jest paragraf za lub przeciw takiemu
    działaniu (z mojej strony) ?

    na naszej stronie w dziale czesto zadawane pytania, od x czasu widnieje
    informacja:

    "Pytanie: Podczas wysyłania poczty z programu Outlook / Bat /
    Thunderbird, otrzymuje komunikat: "Dostęp do SMTP automatycznie
    zablokowany na 30 minut. Zobacz czym jest SPAM i dlaczego Twój komputer
    go rozsyła" O co chodzi, przecież ja nic nie wysyłam ?

    Odp: Cała poczta wychodząca z naszej sieci jest filtrowana przez skanery
    antywirusowe oraz antyspamowe. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami:
    - rozsyłanie spamu i wirusów jest w Polsce karalne: "Ustawa o
    świadczeniu usług drogą elektroniczną" (Dz.U. Nr 144, poz 1204)
    - brak filtracji spamu i wirusów, prowadzi w krótkim czasie do
    całkowitej blokady poczty wysyłanej z Państwa komputera (komputer trafia
    na czarne listy na całym świecie).
    - w dzisiejszych czasach wirusy komputerowe nie niszczą danych, tylko
    służą do rozsyłania z Twojego komputera spamu.

    Jednocześnie pragniemy poinformować, że cały proces odbywa się
    automatycznie i nie ma to wpływu na treść wysyłanych maili. Tak więc
    warto zaopatrzyć się w program antywirusowy (najlepiej inny niż Norton
    :) oraz dbać o aktualizacje systemu Windows."

    pozdrawiam.

  • 2. Data: 2009-05-05 18:10:17
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości:
    rnetia.pl
    użytkownik *K* napisał(a):

    [...]

> [...]
    > warto zaopatrzyć się w program antywirusowy (najlepiej inny niż Norton
    > :) oraz dbać o aktualizacje systemu Windows."

    Tzn, _wszystkie_ maile choćby z opoźnieniem dochodzą/wychodzą w takiej
    postaci (załączniki) w jakiej zostały wysłane? Chciałem zauważyć, że są
    programy identyfikowane przez niektóre anywirusy, mam tu na myśli skanery w
    sieci, jako wirusy, choć nimi nie są.

    --
    Big Jack
    //////

  • 3. Data: 2009-05-05 18:24:01
    Od: K <...@...c>

    Big Jack pisze:
> [...]
    > programy identyfikowane przez niektóre anywirusy, mam tu na myśli
    > skanery w sieci, jako wirusy, choć nimi nie są.

    tak, nie ingerujemy w tresc. calosc skanowana jest w locie i owszem
    zdarzaja sie pomylki, tzw false positives, ale wtedy karmimy filtry
    takimi wiadomosciami jako 'dobre'. niemniej jednak chodzi mi o legalnosc
    badz nielegalnosc tego rozwiazania.

  • 4. Data: 2009-05-05 18:58:01
    Od: "Piotr C." <k...@...m.a.i.l.c.om>

    K wrote:
> [...]
    > zdarzaja sie pomylki, tzw false positives, ale wtedy karmimy filtry
    > takimi wiadomosciami jako 'dobre'. niemniej jednak chodzi mi o legalnosc

    I skąd wiecie o takich przypadkach? Chyba jedynie przeglądając taką
    zablokowaną korespondencję, a to już podpada.

    Nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu. Proponuję uprościć sprawdzanie do
    np. zliczania połączeń smtp (np. wysłanie w ciągu minuty 20 maili jest
    mało prawdopodobne a można wtedy łatwo zablokować ruch i to w sposób
    zapewne bardziej trafny).

    P.

  • 5. Data: 2009-05-05 18:59:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    K wrote:
    > witam,
    >
    > dziś zadzwonił do mnie oburzony klient który wykrył spisek,
    > transparentnego skanowania jego poczty pod kątem spamu/wirusów. twierdzi
    > że jest to _nielegalne_.

    Hmm, skoro tak twierdzi, to niech ci podrzuci jakis paragraf na podparcie.

  • 6. Data: 2009-05-05 19:03:15
    Od: K <...@...c>

    Piotr C. pisze:

    > I skąd wiecie o takich przypadkach? Chyba jedynie przeglądając taką
    > zablokowaną korespondencję, a to już podpada.

    jak klient zglasza taki problem, to wtedy zapisujemy takiego maila i
    karmimy nim filtry.

> [...]
    > np. zliczania połączeń smtp (np. wysłanie w ciągu minuty 20 maili jest
    > mało prawdopodobne a można wtedy łatwo zablokować ruch i to w sposób

    szczegolnie, gdy odbiorca jest firma ktora ma 40 kompow. nie to nie jest
    dobre wyjscie.

  • 7. Data: 2009-05-05 19:24:55
    Od: K <...@...c>

    witek pisze:

    > Hmm, skoro tak twierdzi, to niech ci podrzuci jakis paragraf na podparcie.

    heh, szukam raczej podstawy prawnej niz dobrych rad ;]

  • 8. Data: 2009-05-05 19:29:49
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    K wrote:

    > heh, szukam raczej podstawy prawnej niz dobrych rad ;]

    no to ci ciezko bedzie cos znalezc.
    Bo niby czego szukasz, podstawy prawnej, ze to jest legalne?
    Równie dobrze gosciu moglby oprotestowac routery, bo tez grzebia w jego
    poczcie.
    Jak długo nie zapoznajesz sie z informacja zawarta w poczcie tak dlugo
    nie ma sie czego przyczepic.
    Dla tych co zaczna protestowac proponuje zaczac do definicji co to jest
    informacja i czym rozni sie od danych.

    W ostatecznosci wyslij mu aneks do umowy, ze wyraza zgode na skanowanie
    poczty wychodzacej programem antywirusowym i juz.

  • 9. Data: 2009-05-05 19:31:46
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    witek w <news:gtq29s$5j3$1@inews.gazeta.pl>:

    > Hmm, skoro tak twierdzi, to niech ci podrzuci jakis paragraf na podparcie.

    Ciekawe co umowa o świadczenie usługi mówi -- pewnie powołuje sie na
    regulamin... Tylko, że K nic o regulaminie nie wspomniał, pisze cos o
    jakimś FAQ...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2009-05-05 19:45:30
    Od: "Piotr C." <k...@...m.a.i.l.c.om>

    K wrote:

    > szczegolnie, gdy odbiorca jest firma ktora ma 40 kompow. nie to nie jest
    > dobre wyjscie.

    Jesteś pewny, że dokładnie wiesz jak działa smtp? Wysłanie jednego maila
    do 40 odbiorców to jedna sesja smtp - w normalnych warunkach, gdy klient
    wysyła przez zewnętrzny serwer pocztowy. Osobne sesje smtp generowane są
    gdy wasz klient ma uruchomiony własny serwer pocztowy, co jest mniej
    prawdopodobne. No ale to wykracza poza temat grupy - tak czy inaczej
    robicie źle, choć niekoniecznie nielegalnie.

    P.