    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 29 Sep 2014 12:26:21 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: księga wieczysta a odnalezieni dawni właściciele

    On Mon, 29 Sep 2014, ąćęłńóśźż wrote:

    > Przykład, gdy nie jest:

    [...]

> [...]
    > określonego prawa. Z tego powodu opis nieruchomości powinien odpowiadać
    > stanowi rzeczywistemu i w tym celu może być prostowany w trybie art. 626[13]
    > § 2 KPC i art. 27 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i
    > hipotece (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361 ze zm.). Jeżeli jednak
    > treść działu I - 0 nie odtwarza dokładnie rzeczywistości, jest to tylko
    > nieadekwatność odzwierciedlenia stanu faktycznego w opisie, nie wpływająca
    > na przedmiot praw. Przedmiot ten stanowi nieruchomość istniejącej w
    > przestrzeni, a nie jej opis wieczystoksięgowy.

    To opiszę co mi z tego wychodzi.
    Po polsku: jak się kupuje nieruchomość, to trzeba nie zapomnieć wziąć
    ze sobą okularów i OBEJRZEĆ tę "przestrzeń".
    Bo tekst wyżej najwyraźniej zmierza do opisania przypadku niezgodności
    "papieru" z "przestrzenią" (dla porządku, raczej nie pasuje do
    tematu wątku).
    Jak we wpisie jest nieużytek i budynek gospodarczy, a faktycznie
    stoi willa (spotykane na wsiach, i skarbówki twardo wyciągały
    konsekwencje ze "stanu prawnego" za czasów ulg budowlanych)
    to nabywca powinien siąść sobie i rozważyć, co naprawdę kupuje :>
    (a nuż natknie się na zastosowanie 231 KC, bo "wzniesienia" dokonał
    kto inny i ma na to kwity :>)

    Do tego dochodzi inna sprawa - wszelkie umowy o najem i korzystanie,
    co do których po pierwsze dopilnować należy aby poprzedni właściciel
    potwierdził na piśmie że nie ma takich obciążeń, a po drugie również
    założenie okularów jak wyżej i sprawdzenie, że nie ma "fizycznych
    objawów takich umów" (najlepiej dłużej niż przez kilka dni :>)

    > Przy takim rozumieniu
    > znaczenia działu I - 0 księgi wieczystej wpis w tym dziale nie jest objęty
    > rękojmią wiary publicznej ksiąg wieczystych, ustanowioną w art. 5 ustawy.

    Skądinąd racja.
    Druga strona medalu jest taka, że znam gościa, któremu "niezgodność"
    wyszła po paru latach, przy próbie postawienia garażu: okazało się,
    że obok niego "nie ma drogi" (która jest :>) i jeszcze jakiś cyrk
    z narożnikiem nieruchomości był: jest jakoby drogą, albo na odwrót,
    za płotem ale "w placu" :> (istotne o tyle, że stoi tam słup).

    > 2. Wpisy w dziale I - 0 księgi wieczystej nie tworzą stanu prawnego
    > nieruchomości, jednak w wypadku, kiedy - na skutek nieujawnionych zmian
    > stanu prawnego księga wieczysta obejmuje nieruchomość, do której wydzielonej
    > części w rzeczywistości prawo przysługuje innej osobie niż wpisana, przez co
    > część ta stanowi inną, odrębną nieruchomość w rozumieniu art. 46 § 1 KC -
    > wadliwość księgi wieczystej nie dotyczy danych zawartych w dziale I - 0 lecz
    > błędnego wpisu w dziale II i zastosowanie w takim wypadku rękojmi wiary
    > publicznej ksiąg wieczystych nie jest wyłączone.

    Przyznaję, że mam za mało czasu aby przebić się przez ten tekst :|

    pzdr, Gotfryd