  • 1. Data: 2014-09-27 11:15:11
    Temat: księga wieczysta a odnalezieni dawni właściciele
    Od: m <m...@g...com>

    Witam,

    Opinie obiegowa mówi że uważać z kupowaniem starych kamienic, bo były
    przypadki kiedy się odnajdywali dawni właściciele i nowi właściciele
    okazywali się niewłaścicielami.

    Jak się ma obiegowa opinia do rzeczywistości, w przypadku kiedy np.
    stara kamienica ma księgę wieczystą i w niej jest wpisany ten od kogo
    kupuję?

    Powiedzmy że kupiłem dom, który kiedyś był pana X, który został tego
    domu bezprawnie pozbawiony po wojnie. Teraz spadkobierca Pana X wraca i
    czy ma możliwość przywrócić wpis w księgach wieczystych, że właścicielem
    domu jest jego praszczur a potem objąć go jako spadek?

    Jeżeli tak - to do kogo mam się udawać po odszkodowanie? Mam regres do
    tego od kogo kupiłem, od tego kto zabrał panu X dom czy po prostu
    wdupiłem i tyle?

    p. m.

  • 2. Data: 2014-09-27 14:35:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Sep 2014, m wrote:

    > Jak się ma obiegowa opinia do rzeczywistości, w przypadku kiedy np. stara
    > kamienica ma księgę wieczystą i w niej jest wpisany ten od kogo kupuję?

    Jest coś takiego jak "rękojmia wiary ksiąg wieczystych".
    Pułapka tkwi w fakcie, że polskie prawo NIE PRZEWIDUJE mechnizmu
    potwierdzania stanu online, niejako "zakładania locka" przez
    operacją notarialną - wystarczyłby trójkrokowy standard,
    dość powszechny np. w protokołach sieciowych (oczywiście,
    istnieje *niewielkie* prawdopodobieństwo, że ewentualne
    "zacięcie" w komunikacji zablokuje możliwośc prowadzenia
    operacji na czas potrzebny do odkręcenia, ale to byłoby
    akceptowalne).
    Wcale nie trzeba do tego internetu i sieci, wystarczyłby
    wynalazek doskonale pokazujący "problem minut zgłoszenia" ;>
    (mam na myśli Bell - Gray, wnioski patentowe dotyczące
    telefonu wpłynęły w ten sam dzień, "wygrał wcześniejszy"
    i tyle).

    Tak, może być, że w czasie jak kupujesz mieszkanie, notariusz
    i Ty sprawdziliście stan KW, jednocześnie dokonuje się (lub
    dokonała, lecz jeszcze nie została wpisana do KW) jakaś operacja
    na mieszkaniu (typu równoległa sprzedaż albo zapadanie wyroku
    sądowego) i wtedy liczy się który dokument wpłynie do sądu wcześniej.

    Przyroda zna przypadki (głównie przy okazji oszustw), kiedy
    o "uznaniu" własności lokalu przesądzały minuty w których jeden
    z notariuszy dotarł wcześniej z papierami do wpisu.
    Kiedyś na tej grupie była dyskusja na ten temat - to samo
    mieszkanie (w Krakowie bodaj) sprzedano 8 razy (w tym
    samym dniu, u różnych notariuszy).
    Rzecz jasna sprzedający miał już w kieszeni bilet na
    samolot (co ciekawsze, kupujący o tym wiedzieli, bo
    tym uzasadniał pośpiech transakcji :>), pewnie na
    inny kontynent.

> [...]
    > i czy ma możliwość przywrócić wpis w księgach wieczystych, że właścicielem
    > domu jest jego praszczur a potem objąć go jako spadek?

    Nie można wykluczyć.
    Ale IMVHO tylko od "bezprawnie zabierającego" właściciela.
    Jak nieruchomość została sprzedana, to na mój gust (piszę z głowy
    czyli z niczego, uprzedzam) były właściciel ma roszczenie do "międzywłaściciela"
    o odszkodowanie za bezprawnie sprzedaną nieruchomość.

    > Jeżeli tak - to do kogo mam się udawać po odszkodowanie?

    A kupiłeś kiedy w KW *już* była wpisana zmiana właściciela? :>

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2014-09-27 20:23:11
    Od: m <m...@g...com>

    > Jest coś takiego jak "rękojmia wiary ksiąg wieczystych".

    Właśnie, czy to jest domniemanie które można wzruszyć czy co zostało
    wpisane to jest zaklepane?

    [...]
> [...]
    > Kiedyś na tej grupie była dyskusja na ten temat - to samo
    > mieszkanie (w Krakowie bodaj) sprzedano 8 razy (w tym

    Nie chodzi o taką sytuację, tylko kiedy kupię mieszkanie w kamienicy a
    po roku/dwóch/pięciu po tą kamienicę się ktoś zgłosi.
    [...]

> [...]
    > o odszkodowanie za bezprawnie sprzedaną nieruchomość.

    > A kupiłeś kiedy w KW *już* była wpisana zmiana właściciela? :>

    Nie kupiłem, ale myślowo się przymierzam, zakładam że wszystko co mogę
    zrobić, to upewnić się że ten od kogo kupuję jest wpisany w KW.

    Czy to mnie 100% zabezpiecza przed potomkami dawnych właścicieli
    pojawiających się po swoje jakiś czas po kupieniu ale nie tyle późno
    żeby była mowa o zasiedzeniu?

    p. m.

  • 4. Data: 2014-09-27 21:19:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Sep 2014, m wrote:

    > Właśnie, czy to jest domniemanie które można wzruszyć czy co zostało wpisane
    > to jest zaklepane?

    http://www.edukacjaprawnicza.pl/artykuly/artykul/a/p
    okaz/c/artykul/art/rekojmia-wiary-publicznej-ksiag-w
    ieczystych-nabycie-wlasnosci-od-nieuprawnionego.html
    Tekst od:
    "- Rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych, art. 5–9 KWU"
    IMVHO część bezpłatna starczy, ale jak kupujesz dom to te 6 zł
    może wyskrobiesz ;)

> [...]
    > Nie kupiłem, ale myślowo się przymierzam, zakładam że wszystko co mogę
    > zrobić, to upewnić się że ten od kogo kupuję jest wpisany w KW.

    Z dokładnością do "takiej sytuacji" (znaczy że równolegle odbywa się
    inny proces prawny).

    > Czy to mnie 100% zabezpiecza przed potomkami dawnych właścicieli
    > pojawiających się po swoje jakiś czas po kupieniu ale nie tyle późno żeby
    > była mowa o zasiedzeniu?

    A to zostało "zabrane" po 1984 roku? (30 lat)
    IMVHO, zasiedzeniu nic do tego.
    Właściciel nie może zasiedzieć swojej własności.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2014-09-28 10:27:24
    Od: m <m...@g...com>

> [...]

    > A to zostało "zabrane" po 1984 roku? (30 lat)
    > IMVHO, zasiedzeniu nic do tego.
    > Właściciel nie może zasiedzieć swojej własności.

    Mój tok rozumowania jest taki, że nawet jakby się okazało że kupiłem od
    kogoś kto nie jest właścicielem, to jak mieszkam tam 20 lat to i tak
    moje bo zasiedziałem. Źle myślę?

    Ale tak czy inaczej chodziło mi o sytuację kiedy te 20 lat nie minęło.

    Z linku wynika że jestem zabezpieczony. Wobec tego muszę poszukać w
    prasie konkretnych przypadków które sa kanwą obiegowej opinii i z
    ciekawości spróbować dowiedzie się/wywnioskować co w ich przypadku były
    przyczyną że nowi właściciele utracili dom na rzecz dawnych właścicieli.

    p. m.

  • 6. Data: 2014-09-29 08:42:11
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    Przypomnijcie, które działy KW objęte są (bo nie wszystkie są) rękojmią
    wiary publicznej?
    Czy Dział III także jest / nie jest?

    -----

  • 7. Data: 2014-09-29 09:09:14
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    Przykład, gdy nie jest:

    Zakres przedmiotowy rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych - Uchwała
    Sądu Najwyższego III CZP 13/89 - Rękojmią wiary publicznej ksiąg wieczystych
    nie jest objęty obszar nieruchomości.

    I powiązane:

    Uchwała Sądu Najwyższego III CZP 15/94 - Teza:

    Wpis w dziale I - 0 księgi wieczystej nie jest objęty rękojmią wiary
    publicznej ksiąg wieczystych z art. 5 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o
    księgach wieczystych i hipotece (Dz.U. Nr 19 poz. 147 ze zm.).

    Stan prawny nieruchomości w rozumieniu ustawy o księgach wieczystych i
    hipotece - Postanowienie Sądu Najwyższego IV CSK 272/11 - Teza:

    1. Stan prawny nieruchomości rozumieć należy jako stan praw do niej. Prawa
    odnoszące się do nieruchomości ujęte są w działach II - IV księgi
    wieczystej. Nie można jednak ustalić ich pełnej treści bez uwzględnienia
    opisu nieruchomości zawartego w dziale I. Opis ten określa cechy fizyczne
    nieruchomości, które identyfikują i umieszczają nieruchomość w przestrzeni.
    O ile więc same cechy fizyczne nie mieszczą się w pojęciu stanu prawnego,
    ponieważ opisują tylko, dla jakiej nieruchomości księga jest prowadzona, o
    tyle - w połączeniu z wynikającymi z dalszych działów prawami do
    nieruchomości - nabierają znaczenia prawnego jako wyznacznik przedmiotu
    określonego prawa. Z tego powodu opis nieruchomości powinien odpowiadać
    stanowi rzeczywistemu i w tym celu może być prostowany w trybie art. 626[13]
    § 2 KPC i art. 27 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i
    hipotece (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361 ze zm.). Jeżeli jednak
    treść działu I - 0 nie odtwarza dokładnie rzeczywistości, jest to tylko
    nieadekwatność odzwierciedlenia stanu faktycznego w opisie, nie wpływająca
    na przedmiot praw. Przedmiot ten stanowi nieruchomość istniejącej w
    przestrzeni, a nie jej opis wieczystoksięgowy. Przy takim rozumieniu
    znaczenia działu I - 0 księgi wieczystej wpis w tym dziale nie jest objęty
    rękojmią wiary publicznej ksiąg wieczystych, ustanowioną w art. 5 ustawy.

    2. Wpisy w dziale I - 0 księgi wieczystej nie tworzą stanu prawnego
    nieruchomości, jednak w wypadku, kiedy - na skutek nieujawnionych zmian
    stanu prawnego księga wieczysta obejmuje nieruchomość, do której wydzielonej
    części w rzeczywistości prawo przysługuje innej osobie niż wpisana, przez co
    część ta stanowi inną, odrębną nieruchomość w rozumieniu art. 46 § 1 KC -
    wadliwość księgi wieczystej nie dotyczy danych zawartych w dziale I - 0 lecz
    błędnego wpisu w dziale II i zastosowanie w takim wypadku rękojmi wiary
    publicznej ksiąg wieczystych nie jest wyłączone.

    -----

  • 8. Data: 2014-09-29 12:26:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Sep 2014, ąćęłńóśźż wrote:

    > Przykład, gdy nie jest:

    [...]

> [...]
    > na przedmiot praw. Przedmiot ten stanowi nieruchomość istniejącej w
    > przestrzeni, a nie jej opis wieczystoksięgowy.

    To opiszę co mi z tego wychodzi.
    Po polsku: jak się kupuje nieruchomość, to trzeba nie zapomnieć wziąć
    ze sobą okularów i OBEJRZEĆ tę "przestrzeń".
    Bo tekst wyżej najwyraźniej zmierza do opisania przypadku niezgodności
    "papieru" z "przestrzenią" (dla porządku, raczej nie pasuje do
    tematu wątku).
    Jak we wpisie jest nieużytek i budynek gospodarczy, a faktycznie
    stoi willa (spotykane na wsiach, i skarbówki twardo wyciągały
    konsekwencje ze "stanu prawnego" za czasów ulg budowlanych)
    to nabywca powinien siąść sobie i rozważyć, co naprawdę kupuje :>
    (a nuż natknie się na zastosowanie 231 KC, bo "wzniesienia" dokonał
    kto inny i ma na to kwity :>)

    Do tego dochodzi inna sprawa - wszelkie umowy o najem i korzystanie,
    co do których po pierwsze dopilnować należy aby poprzedni właściciel
    potwierdził na piśmie że nie ma takich obciążeń, a po drugie również
    założenie okularów jak wyżej i sprawdzenie, że nie ma "fizycznych
    objawów takich umów" (najlepiej dłużej niż przez kilka dni :>)

    > Przy takim rozumieniu
    > znaczenia działu I - 0 księgi wieczystej wpis w tym dziale nie jest objęty
    > rękojmią wiary publicznej ksiąg wieczystych, ustanowioną w art. 5 ustawy.

    Skądinąd racja.
    Druga strona medalu jest taka, że znam gościa, któremu "niezgodność"
    wyszła po paru latach, przy próbie postawienia garażu: okazało się,
    że obok niego "nie ma drogi" (która jest :>) i jeszcze jakiś cyrk
    z narożnikiem nieruchomości był: jest jakoby drogą, albo na odwrót,
    za płotem ale "w placu" :> (istotne o tyle, że stoi tam słup).

> [...]
    > błędnego wpisu w dziale II i zastosowanie w takim wypadku rękojmi wiary
    > publicznej ksiąg wieczystych nie jest wyłączone.

    Przyznaję, że mam za mało czasu aby przebić się przez ten tekst :|

    pzdr, Gotfryd