  • 1. Data: 2002-05-05 17:42:09
    Temat: karta bankomatowa i podpis
    Od: "Łukasz K." <l...@w...pl>

    Czy ktos z Was orientuje sie jakie sa obowiazki sprzedawcy odnosnie
    sprawdzania podpisow na kart bankomatowych??? czy maja taki obowiazek?
    jezeli tak to jaki przepis to stanowi?
    pozdrawiam serdecznie

    --
    Łukasz Kuźma

  • 2. Data: 2002-05-06 00:42:01
    Temat: Re: karta bankomatowa i podpis
    Od: "kicia kocia" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Łukasz K." <l...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Czy ktos z Was orientuje sie jakie sa obowiazki sprzedawcy odnosnie
    > sprawdzania podpisow na kart bankomatowych??? czy maja taki obowiazek?
    > jezeli tak to jaki przepis to stanowi?

    Sprzedawca ma obowiazek sprawdzic podpis na rachunku (paragonie) ze wzorem
    podpisu widniejacym na karcie. Obliguje go do tego umowa (jeden z jej
    punktow) jaka podpisal z Centrum rozliczeniowym kart i czekow.
    Obecnie nie dysponuje niestety jej trescia. W Polsce sa 2 centra
    rozliczeniowe: Centrum Kart i Czekow Banku Pekao SA oraz POLCARD.

    To samo dotyczy wszystkich pracownikow firmy akceptujacej platnosc karta.
    Powinni oni byc odpowiednio przeszkoleni. Od tego zalezy bezpieczenstwo
    pieniedzy trzymanych na karcie...

    Pozdrawiam
    kicia kocia

  • 3. Data: 2002-05-06 05:33:38
    Od: "VERTRET" <v...@k...onet.pl>

    W Polsce sa 2 centra
    > rozliczeniowe: Centrum Kart i Czekow Banku Pekao SA oraz POLCARD.

    Jest ich więcej.

  • 4. Data: 2002-05-06 09:50:26
    Od: "Jacek Olbrys" <j...@a...net.pl>

    > Czy ktos z Was orientuje sie jakie sa obowiazki sprzedawcy odnosnie
    > sprawdzania podpisow na kart bankomatowych??? czy maja taki obowiazek?

    Oczywiscie - maja. Obliguje ich do tego umowa z centrum rozliczeniowym,
    ktora troche ich straszy, ze moga nie dostac pieniedzy. (Takich centrow jest
    w Polsce 5).
    To teoria.
    Praktycznie, moze tam byc dowolny bazgrolek, jesli sprzedawca wspolpracuje
    ze zlodziejem i zlodziej ma _oryginalna_ karte w rece.
    Banki sie zabezpieczyly i reklamowac mozna niezgodnosc podpisu na
    potwierdzeniu transakcji, ale _tylko_ ze wzorem podpisu znajdujacym sie na
    rewersie _oryginalnej_ karty. Nie mozna reklamowac niezgodnosci podpisu na
    rachunku, ze wzorem podpisu przechowywanym w banku.

    Jacek

  • 5. Data: 2002-05-06 11:10:47
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Jacek Olbrys"

    > Oczywiscie - maja. Obliguje ich do tego umowa z centrum rozliczeniowym,

    blad
    karta bankomatowa (jak sama nazwa wskazuje) sluzy TYLKO do wyplaty pieniedzy z
    bankomatu, ktory ma w nosie twoj podpis. Żaden sprzedawca nie sprzeda ci towaru
    na taką karte - nie dostanie autoryzacji ;-)))
    A w ogóle to w Polsce tylko Kredyt Bank wydaje obecnie kartę bankomatową cirrus.
    Prosze również nie nadużywać określenia "karty kredytowe" gdyz tych tez jest
    niewiele - zazwyczaj pytajacemu chodzi o "karty płatnicze" lub karty bankowe i
    tu wczesniejsze odpowiedzi sa poprawne
    *** blad ***

  • 6. Data: 2002-05-06 11:52:19
    Od: "Jacek Olbrys" <j...@a...net.pl>

    > blad
    > karta bankomatowa (jak sama nazwa wskazuje) sluzy TYLKO do wyplaty
    pieniedzy z
    > bankomatu,

    :)))))
    Oczywiscie masz racje - chyba wroce na p.b.b bo zaczynam tracic czujnosc:)

    Jacek

  • 7. Data: 2002-05-06 23:25:39
    Od: "kicia kocia" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    towaru
    > na taką karte - nie dostanie autoryzacji ;-)))

    Nie do konca. Nie kazda karta bankomatowa jest TYLKO karta bankomatowa.
    WIEKSZOSC kart jest równoczesnie kartami platniczymi i bankomatowymi,
    dlatego poslugujac sie skrotem myslowym uzywa sie tych nazw zamiennie.

    > Prosze również nie nadużywać określenia "karty kredytowe" gdyz tych tez
    jest
    > niewiele -

    Tu sie zgodze. Jest to specjalny rodzaj karty, ktory (poza podpisana umowa o
    kredyt, zwykle odnawialny) niczym nie rozni sie od poprzednich.

    Zdrowka
    kicia kocia

  • 8. Data: 2002-05-06 23:30:51
    Od: "kicia kocia" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "VERTRET" <v...@k...onet.pl> napisał w wiadomości
    > W Polsce sa 2 centra
    >
    > Jest ich więcej.

    Chetnie poznam inne. Na specjalistycznym szkoleniu dot. kart bankowych
    Dyrektor CKC Banku Pekao SA poinformowal nas, ze tylko 2 wymienione przeze
    mnie powyzej maja prawo podpisywac w Polsce umowy dotyczace akceptacji
    platnosci kartami. Tylko te 2 centra rozliczaja takie transakcje z bankami
    polskimi i zagranicznymi.
    Czyzby ow pan mnie oklamal?

    Zdrowka
    kicia kocia

  • 9. Data: 2002-05-07 07:16:09
    Od: s...@p...fm (sente)

    Witam,

    Ow pan na szkoleniu albo klamal, albo pral wam mozgi albo jest niedouczony.
    W Polsce działa obecnie 6 centrów rozliczeniowych:
    - wspomniany PolCard
    - CKC Pekao SA
    - Centrum Kart WBK
    - eService

    wszystkie prowadza rozliczenia i posiadaja swoje terminale w punktach
    handlowych.

    poza tym jest jeszcze
    - centrum rozliczeniowe American Express (nie posiada wlasnych terminali POS
    ale podpina sie pod juz istniejace i rozlicza sie z innymi centrami -
    rozlicza tylko transakcje dokonane wlasnymi kartami)
    - eCard - nowosc - zajmuje sie obsluga rozliczen w handlu internetowym.

    Mam nadzieje ze udzielilem pelnej odpowiedzi. Jak bedzie potrzeba to moge
    napisac cos wiecej.

    Pozdrawiam,

    Pawel

  • 10. Data: 2002-05-07 07:26:06
    Od: s...@p...fm (sente)

    co do podpisu nan karcie to niby jest obowiazek ale tak na prawde 50% ludzi
    to sprawdza (śmiecha na sali). I tutaj nie ma nic do gadania.

    Zreszta podpis to i tak jest marne zabezpieczenie - jak ktos zeskanuje ci i
    podrobi karte to wstawi wlasny podpis i po zawodach.
    Co ciekawe wiekszosc oszustw na kartach odbywa sie za porozumieniem z
    wlascicielami punktow handlowych. Wiec jezeli ktos ci ukradnie karte i przed
    zastrzezeniem (czy momentem kiedy bank przejmuje odpowiedzialnosc) dokona
    zakupow a katra sie nie odnajdzie to jestes w plecy tyle ile ktos wydal. Nie
    ma bowiem zwyczaju sprawdzania przez bank czy podpis na karcie jest zgodny z
    twoim podisem na karcie wzorow i bank nie uzna zadnej rekalmacji jezeli
    ukradzina katra sie nie odnajdzie.

    Pozdrawiam,

    Pawel