  • 1. Data: 2005-02-14 11:03:03
    Temat: kara umowna w umowach gsm
    Od: newdem <n...@w...pl>

    Witam,

    Wiekszosc umow z operatorami telefoni komorkowej zawiera kary umowne za
    rozwiazanie umowy wczesniej niz przewiduje to okres promocji (co
    sprowadza sie do niewykonania obowiazku: platnosci conajmniej 12 okresow
    abonamentowych lub 24 okresow abonamentowych).
    W istocie zobowiazanie korzytajacego z telefony jest wiec zobowiazaniem
    pienieznym (jego swiadczenie jest pieniezne).
    Dlaczego zatem kara umowna
    jest dopuszczalna (wniosek z masowosci i jej niekwestionowania)

    pozdrawiam
    newdem

  • 2. Data: 2005-02-14 16:43:38
    Temat: Re: kara umowna w umowach gsm
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    newdem napisał(a):
> [...]
    > pienieznym (jego swiadczenie jest pieniezne).
    > Dlaczego zatem kara umowna
    > jest dopuszczalna (wniosek z masowosci i jej niekwestionowania)

    Bo świadczeniem nie jest świadczenie pieniężne, a zaniechanie
    (niewypowiedzenie umowy)?

    KG

  • 3. Data: 2005-02-14 17:29:04
    Od: newdem <n...@w...pl>

    kam napisał(a):

    > Bo świadczeniem nie jest świadczenie pieniężne, a zaniechanie
    > (niewypowiedzenie umowy)?
    >
    > KG

    Zgoda. Ale nie podoba mi sie to zabardzo.
    Zaniechanie wypowiedzenia umowy ze strony uslugobiorcy sprowadza sie do
    czynienia swiadczenia pienieznego i niczego wiecej (inaczej niz
    swiadczenie uslugodawcy).

    Poza tym kazda umowa trwajaca czasie mozna by w ten sposob przedstawic
    jako opiewajaca na swiadczenia niepieniezne, choc w istocie takimi by byly.

    pozdarwiam
    newdem

  • 4. Data: 2005-02-15 12:33:24
    Od: newdem <n...@w...pl>

    newdem napisał(a):

> [...]
    > jako opiewajaca na swiadczenia niepieniezne, choc w istocie takimi by byly.

    A jakie wg Pana jest ratio legis przepisu ktory wylacza dopuszczalnosc
    kary umownej przy zobowiazaniach pienieznych ?

    Bo dla mnie jest jasne..

    pozdrawiam
    newdem

  • 5. Data: 2005-02-15 20:00:06
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    newdem napisał(a):
    > A jakie wg Pana jest ratio legis przepisu ktory wylacza dopuszczalnosc
    > kary umownej przy zobowiazaniach pienieznych ?

    A wyłącza? ;)
    Przy świadczeniach pieniężnych funkcję kary umownej pełnią odsetki.

    > Bo dla mnie jest jasne..

    Czy w prawie telekomunikacyjnym nie ma teraz samodzielnej podstawy do
    pobierania takich opłat?

    KG

  • 6. Data: 2005-02-16 21:04:18
    Od: newdem <n...@w...pl>

    kam napisał(a):

    > A wyłącza? ;)
    > Przy świadczeniach pieniężnych funkcję kary umownej pełnią odsetki.

    Odsetki umowne ;) ?

    > Czy w prawie telekomunikacyjnym nie ma teraz samodzielnej podstawy do
    > pobierania takich opłat?
    >
    > KG

    A nie wiem, popatrze, ale w starym chyba nie bylo.., zreszta casus
    dotyczy nie tylko umow telekom.

    pozdrawiam
    newdem