  • 1. Data: 2005-02-14 07:28:38
    Temat: pośrednictwo pracy
    Od: "Marcin" <m...@s...wytnijto.waw.pl>

    To teraz z innej beczki.

    Byłem ostatnio na rozmowie kwalifikacyjnej w pewnej, powiedzmy, agencji
    pośrednictwa pracy. Zaproponowali mi, że mogą mnie wysłać na kilka rozmów
    kwalifikacyjnych, ale pod warunkiem, że podpiszę zobowiązanie, iż nie
    podpiszę z ich klientem umowy o pracę, umowy zlecenie, umowy o dzieło w
    ciągu roku po tej rozmowie bez ich pośrednictwa, w przeciwnym przypadku
    płacę wysoką karę. Czy waszym zdaniem takie zobowiązanie byłoby z ich strony
    egzekwowalne (szczególnie w przypadku umowy o pracę, bo coś mi to się wydaje
    mniej korzystne niż postanowienia KP)?

    Przed jakim sądem mogliby dochodzić roszczeń, jeśli chodzi o przypadek umowy
    o pracę?

  • 2. Data: 2005-02-14 13:41:59
    Temat: Re: pośrednictwo pracy
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > egzekwowalne (szczególnie w przypadku umowy o pracę, bo coś mi to się wydaje

    Dziwna ta firma, nie ufa swoim klientom?

    w Ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych jest zapis:

    Art. 12.
    Ustalenie między agencją pracy tymczasowej a pracodawcą użytkownikiem warunku
    niezatrudnienia pracownika tymczasowego przez pracodawcę użytkownika po
    zakończeniu wykonywania pracy tymczasowej jest nieważne.

    Czyli firma pośrednicząca i pracodawca nie mogą się umówić, że po zakończeniu
    pracy na zasadzie pośrednictwa pracownik nie może być zatrudniony bezpośrednio.

    Tym bardziej nie widzę możliwości zakazania takiego zatrudnienia się
    pracownikowi tylko dlatego, że został wysłany na rozmowę przez daną firmę. To
    firma ta powinna ustalić z pracodawcą swoje warunki, które chroniłyby jej
    interesy.

    Poza tym zgodnie z Kontytucją
    Art. 65
    1. Każdemu zapewnia się wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca
    pracy. Wyjątki określa ustawa.

    Można ograniczyć prawo do pracy za odszkodowaniem (np. zakaz konkurencji -
    ustawa kodeks pracy), ale żeby tak po prostu w umowie cywilnej pomiędzy dwoma
    osobami? Nie wyobrażam sobie :)

    > Przed jakim sądem mogliby dochodzić roszczeń, jeśli chodzi o przypadek umowy
    > o pracę?

    Pewnie przed sądem cywilnym, w końcu to roszczenie wynika ze zwykłej umowy.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl