  • 1. Data: 2004-07-14 19:30:18
    Temat: kara smierci vs UE
    Od: Arek <s...@o...pl>

    Jak to jest, czy czlonkostwo w UE wyklucza stosowanie kary smierci? Mamy
    szanse na jej wprowadzenie u nas?
    Tylko prosze bez dyskusji ideologiczno-swiatopogladowych ;)

    pozdrawiam
    Arek
    --
    Aways look on the bright side of life!

  • 2. Data: 2004-07-14 19:53:37
    Temat: Re: kara smierci vs UE
    Od: "Pawel" <p...@g...pl>

    Arek <s...@o...pl> napisał(a):

    > Jak to jest, czy czlonkostwo w UE wyklucza stosowanie kary smierci? Mamy
    > szanse na jej wprowadzenie u nas?
    > Tylko prosze bez dyskusji ideologiczno-swiatopogladowych ;)

    UE nie ma nic do gadania (przynajmniej narazie) w kwestiach typu aborcja,kara
    śmierci,małżeństwa homoseksualne itp kwestie, które dotyczą bardziej kwestii
    światopoglądowych niż gospodarczych.Parlament UE może sobie uchwalać jakieś
    rezolucje,uchwały etcetera ale nie mają one wiążącego charakteru. Żeby
    wprowadzić kare smierci na nowo trzeba by było wypowiedzieć jeden z
    protokołów do Konwencji Praw Człowieka o ile sie nie myle czyli zastosowac
    ogolne reguly wypowiadania umów międzynarodowych w Konwencji Wiedenskiej o
    prawie traktatów.
    PS
    Sam nie wiem czy trzeba by było wypowiadać tylko protokół czy całą
    Konwencję...

    pzdr

  • 3. Data: 2004-07-14 20:12:54
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Arek wyskrobał(a):
    > Jak to jest, czy czlonkostwo w UE wyklucza stosowanie kary smierci? Mamy
    > szanse na jej wprowadzenie u nas?
    > Tylko prosze bez dyskusji ideologiczno-swiatopogladowych ;)

    Członkostwo w UE chyba nie (przynajmniej nie stricte), ale w Radzie Europy
    to na pewno.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 4. Data: 2004-07-14 20:32:36
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    Użytkownik "Arek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > szanse na jej wprowadzenie u nas?
    > Tylko prosze bez dyskusji ideologiczno-swiatopogladowych ;)

    Karę śmierci wyklucza art. 40 naszej własnej konstytucji

    --
    JOHNSON :)

  • 5. Data: 2004-07-14 21:18:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > szanse na jej wprowadzenie u nas?
    > Tylko prosze bez dyskusji ideologiczno-swiatopogladowych ;)

    Polska już wcześniej ratyfikowała jakąś tam konwencję, która nakazywał
    wycofanie takiej kary. Wydaje mi się, że ze wstąpienie do UE nie ma to
    akurat wiele wspólnego. Choć nie wykluczam, że gdzieś tam w aktach UE jest
    również taki zakaz.

  • 6. Data: 2004-07-15 06:03:14
    Od: Piotr Zawadzki <p...@f...pl>

    Arek napisał:

    > Jak to jest, czy czlonkostwo w UE wyklucza stosowanie kary smierci? Mamy
    > szanse na jej wprowadzenie u nas?
    > Tylko prosze bez dyskusji ideologiczno-swiatopogladowych ;)

    Nie członkostwo w UE, ale w Radzie Europy. Dokładniej - mówi o tym
    Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 1950 r. (a
    jeszcze dokładniej - jej Protokół nr 6 z 1983 r.), która zakazuje kary
    śmierci.
    Szczegóły i tekst tych dokumentów: http://www.coe.int/

    Pzdr
    PWZ

  • 7. Data: 2004-07-15 13:26:00
    Od: "misiu" <m...@N...pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości

    > Karę śmierci wyklucza art. 40 naszej własnej konstytucji

    Ściślej biorąc, Twoja swobodna interpretacja tegoż artykułu.
    Pozdr.
    misiu

  • 8. Data: 2004-07-15 13:38:33
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik misiu napisał:

    > Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości

    > Ściślej biorąc, Twoja swobodna interpretacja tegoż artykułu.

    Ja bym obstawiała raczej art. 38.
    Nie zawiera wyjątków, tak samo jak przykazanie "nie zabijaj"* a od
    konstytucyjnego prawa ustawa zwykła wyjątków czynić nie może.

    *to akurat pierwotnie brzmiało mniej więcej tak: "nie zabijaj dorosłego
    mezczyzny ze swojego plemienia" ale kto to dzis pamięta ;-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2004-07-15 14:20:01
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    Użytkownik "misiu" <m...@N...pl> napisał w wiadomości

    > Ściślej biorąc, Twoja swobodna interpretacja tegoż artykułu.
    > Pozdr.
    > misiu

    Tak Ci się tylko wydaje, ze to jest moja interpretacja.
    Przykładowo:
    Zoll A. artykuł P Cz.PKiNP 1997/2/97 - t.3

    Nowa kodyfikacja karna w świetle Konstytucji.

    Z art. 38 Konstytucji, zapewniającemu każdemu prawną ochronę życia, wynika
    zakaz wprowadzenia do ustawodawstwa zwykłego kary śmierci. Wniosek ten
    wzmocniony jest treścią art. 40 zd. 2 Konstytucji. Ta ostatnia norma
    zakazuje stosowania kar cielesnych. Kara śmierci niewątpliwie do tego typu
    kar należy.

    --
    JOHNSON :)

  • 10. Data: 2004-07-15 14:22:04