  • 1. Data: 2004-07-14 18:14:52
    Temat: oskarżenie prywatne a przedawnienie
    Od: "Tibia" <n...@n...com>

    Witam Grupę,

    Mam takie pytanie, czy osoba wnoszaca oskarżenie prywatne tuż przed upływem
    rocznego terminu przedawnienia wszczyna postępowanie gdy oskarżony nie
    otrzymał oskarżenia?
    Osoba złożyła pismo i ponformowała mnie o tym ...mailem już po upływie roku.
    Wniesienie przeze mnie oskarżenia (riposty) byłoby juz przedawnione.

    Czy jednak oskarżenie wniesione przeciwko mnie będzie skuteczne, dotychczas
    nie otrzymałem żadnego pisma z Sadu (nie to że nie obierałem).

    Co decyduje (jaka czynność) o tym że postępowanie ma bieg, czy wystaczy że
    ta osoba złożyłą oskarżenie w rocznym terminie, czy jakaś czynność Sądu, czy
    poinformowanie przez Sąd oskarżonego?

    Wielkie dzięki za odpowiedź

    Tibia

  • 2. Data: 2004-07-14 18:42:05
    Temat: Re: oskarżenie prywatne a przedawnienie
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tibia" napisał w wiadomości:

> [...]
    że
    > ta osoba złożyłą oskarżenie w rocznym terminie, czy jakaś czynność Sądu,

    Decyduje wniesienie pisma do Sadu, nawet poprzez wyslanie go poczta. Jesli
    zostalo wyslane przed uplywem terminu, to juz nie ma znaczenia kiedy Sad
    otzyma to pismo. Termin jest zachowany.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 3. Data: 2004-07-14 19:21:07
    Od: "Tibia" <n...@n...com>

    "treneros" <t...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > zostalo wyslane przed uplywem terminu, to juz nie ma znaczenia kiedy Sad

    Dzięki

    To ci heca. Tyle że gosciu nie znal nawet mojego adresu, a to chyba
    podstawa, napisał "oskarżenie wraz z żądaniem ścigania". Czy to wystarczy
    jeżeli nie ustalił adresu ? (zresztą też nie znam jego adresu - tylko
    emailowy).

    Pozdrawiam
    Tibia

  • 4. Data: 2004-07-14 21:28:22
    Od: Dredd<...@...pl>

    Czy chodzi o przestępstwo, czy o wykroczenie?
    Poza tym: jeśłi chodzi o przestępstwo prywatnoskargowe to czy osoba
    ta wniosła może oskarżenie w ostatnim dniu rocznego terminu, a jeśłi
    tak to o której godzinie i jak to się ma do godziny czynu stanowiącego
    podstawę oskarżenia?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2004-07-14 22:20:57
    Od: "Tibia" <n...@n...com>

    "Dredd" <...@...pl> wrote in message news:cd48hl$sh1$1@fargo.cgs.pl...
> [...]
    > ta wniosła może oskarżenie w ostatnim dniu rocznego terminu, a jeśłi
    > tak to o której godzinie i jak to się ma do godziny czynu stanowiącego

    pomówienie, a wniesione zapewne kilka dni przed terminem.

    Pozdrawiam
    Tibia

  • 6. Data: 2004-07-15 05:31:49
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Dredd wrote:

> [...]
    > ta wniosła może oskarżenie w ostatnim dniu rocznego terminu, a jeśłi
    > tak to o której godzinie i jak to się ma do godziny czynu stanowiącego

    A jakie to ma znaczeni? Nie chcesz chyba napisać, że liczymy godziny?

    KG

  • 7. Data: 2004-07-15 05:58:33
    Od: Dredd<...@...pl>

    > A jakie to ma znaczeni? Nie chcesz chyba napisać, że liczymy
    godziny?

    > KG

    Hej Kam!
    Liczymy godziny :)
    I to nie mój pomysł tylko uznanych procesualistów.
    Wynika to z tego że art. 101 § 2 k.k. posługuje się zwrotem "z
    upływem roku od czasu..." (a nie "od dnia")
    Bodaj według K. Marszała to nie przypadkowa różnica terminologiczna i
    termin liczy się "od czasu", czyli od godziny zdarzenia (tzw. computatio
    naturalis)
    Widziałem na własne oczy sprawę, w której Sąd przyjął takie właśnie
    stanowisko (czyn był rankiem a oskarżyciel prywatny wniósł skargę w
    ostatni dzień terminu przedawnienia ale w godzinach popołudniowych)
    no i potraktowane to zostało jako przedawnione

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 8. Data: 2004-07-15 09:25:27
    Od: "Tibia" <n...@n...com>

    "Dredd" <...@...pl> wrote in message news:cd56e9$dkb$1@fargo.cgs.pl...

> [...]
    > ostatni dzień terminu przedawnienia ale w godzinach popołudniowych)
    > no i potraktowane to zostało jako przedawnione

    W takim razie jak liczy się przedawnienie? Czy rok to 360 dni czy ten sam
    dzień kalendarzowy+1?
    O ile dobrze pamietam sa terminy zawite i niezawite i z tego wynika różnica
    w obliczeniach wynosząca 1 dzień. Mógłby Ktoś wyjaśnić co to jest :)?

    Proszę tez o konkretną odpowiedź, gdy czyn z 24 czerwca 2003 r. Od kiedy
    termin przedawnienia (jeżeli termin jest roczny)?

    Tibia

  • 9. Data: 2004-07-15 14:26:18
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Proszę tez o konkretną odpowiedź, gdy czyn z 24 czerwca 2003 r.
    Od kiedy
    > termin przedawnienia (jeżeli termin jest roczny)?

    Wg mnie 24 czerwca 2004 r.

    Kodeks postępowania karnego:
    Art. 123. § 1. Do biegu terminu nie wlicza się dnia, od którego liczy się
    dany termin.
    § 2. Jeżeli termin jest oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach,
    koniec terminu przypada na ten dzień tygodnia lub miesiąca, który
    odpowiada początkowi terminu; jeżeli w danym miesiącu nie ma
    takiego dnia, koniec terminu przypada na ostatni dzień tego miesiąca.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 10. Data: 2004-07-15 16:34:02
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Dredd wrote:
> [...]
    > ostatni dzień terminu przedawnienia ale w godzinach popołudniowych)
    > no i potraktowane to zostało jako przedawnione

    Ciekawe...
    Tyle że widzę pewien problem - co będzie jeśli będzie tylko data nadania
    przesyłki?

    KG