  • 231. Data: 2004-04-23 21:15:09
    Temat: Re: kanary i prosa o szyka odpowiedz
    Od: "tunek" <t...@p...onet.pl>

    > co
    >
    > podstawa nie musi byc podpis.. :-)

    jakby tak nie bylo to kanary niechcialyby wzywac policji jak nie chcesz
    podpisac przyznania sie do nieposiadania biletu :)

    w tym przypadku chlopak nie podpisal i kanar sobie poszedl bo sie pewnie
    podszywal jakby byl prawdziwy albo mial za grosz inteligencji to by go nie
    wypuscil.

    > legitke
    >
    > Argumentacja dobra, tylko watpie zeby sad w nia uwierzyl...

    Argumentacja dobra, ciekawe jak mi moze udowodnic kanar obecnosc w pojezdzie
    bez biletu np 2 tygodnie temu gdy mu nic nie podpisalem i nie zadzwonil po
    policje tylko sobie poszedl... jakby tak mozna bylo to by sobie kanarki
    dorabialy na boku w porozumieniu z kieszonkowcami co doksy z kasa kradna ;)

    Teraz w warszawce kanar to jest cie gotow pobic jak mu nie chcesz nic podpisac
    albo chcesz odejsc.

    zeby nikt sie nie czepial od 3 lat na miesiecznych jezdze ;)

    tunek

  • 232. Data: 2004-04-23 21:41:33
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    > podnosi go i chowa do kieszeni. Na nastepnym przystanku wpdada kontrola i
    > wtedy ten, ktoremu bilet wypadl mowi "Panowie, ale ja skasowalem bilet.
    > Musial mi wypasc. Czy ktos z Panstwa nie widzial mojego biletu?". Na to
    > odzywa sie ten, ktory go podniosl "Tak, ja go znalazlem. prosze oto on) i
    > wrecza go pytajacemu.
    >
    > * *
    > Zadanie:
    > Rozwaz kwestie waznosci i niewaznosci biletu jako dokumentu, w rozbiciu na
    > okresy miedzy przystankami odpowiednio argumentujac. Mile widziana

    Nie rozumiem tego rozbicia na przystanki, gdyż w podanej sytuacji kontrola
    odbywa się w bardzo konkretnym momencie.
    Przyjmując zalozenia przedstawione w ww. opisie pierwszy pasazer ma wazny
    bilet (ulgowy + dokument uprawniajacy), zas drugi go nie ma.
    Podstawa prawna? Taka sama jak zawsze ;-) Pierwszy miał ważny bilet, opłacił
    przejazd (w takiej kwocie jak powinien), drugi zaś tego biletu nie miał.

    Zaś co innego by było gdyby ten drugi nie przyznał się ze odnalazł bilet i
    okazał go jako swój. Wówczas obydwoje jadą bez ważnego biletu - pierwszy, bo
    nie posiada go wcale, drugi, bo posiada ulgowy bez prawa do zniżki.

    pdr
    Olo

  • 233. Data: 2004-04-23 22:20:43
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    > Nie rozumiem tego rozbicia na przystanki, gdyż w podanej sytuacji kontrola
    > odbywa się w bardzo konkretnym momencie.

    nie chodzi o moment kontroli.On ma drugorzedne znaczenie. Chodzi o waznosc
    biletu. a konkretnie jak wytlumaczysz cykl wazny/niewazny/wazny w swietle
    tojego toku myslenia.

> [...]
    opłacił
    > przejazd (w takiej kwocie jak powinien), drugi zaś tego biletu nie miał.

    A gdyby pierwszy darowal ten bilet drugiemu, a drugi trzeciemu ktory
    podobnie jak pierwszy ma znizke + legitymacje?

> [...]
    bo
    > nie posiada go wcale, drugi, bo posiada ulgowy bez prawa do zniżki.

    Otoz wlasnie.

    Jak mozna jechac bez "waznego" biletu nie posiadajac go wcale? A czy mozna
    jechac bez niewaznego biletu? Odp.: Jechac mozna albo z biletem, albo bez.
    Bilet moze byc wazny (prawidlowo skasowany) albo nie. Nawet jesli jedzie sie
    z waznym biletem, nie oznacza to ze mamy prawo jechac na tym wlasnie bilecie
    (mimo ze jest wazny).

    A zatem:
    Pierwszy jedzie bez biletu w ogole (a nie bez waznego biletu).
    Ten drugi posiada wazny bilet ulgowy ale bez prawa do znizki. I za to nalezy
    mu sie oplata dodatkowa. Za przejazd "z uzyciem waznego ale w tym wypadku
    niewlasciwego" dla niego biletu.

    NoMAD

  • 234. Data: 2004-04-23 22:38:33
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "tunek" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > jakby tak nie bylo to kanary niechcialyby wzywac policji jak nie chcesz
    > podpisac przyznania sie do nieposiadania biletu :)

    Policja nie jest wzywana z racji tego ze ktos nie chce podpisac protokolu.
    Nikt nie ma obowiazku podpisywania takiego.

> [...]
    > policje tylko sobie poszedl... jakby tak mozna bylo to by sobie kanarki

    Przeciez stwierdzilem ze dobrze zrobil ze nie podpisal...
    Lecz tozsamosc osoby w takich wypadkach nie zawsze musi byc stwierdzana jej
    podpisem. Sadowi w wiekszosci wypadkow przy tych sprawach (a jest ich
    mnostwo - i schemat postepowania jest w 95% ten sam) wystarcza dane z np
    jakiegokolwiek dowodu tozsamosci. Zreszta ten kto sie nie zgadza zawsze moze
    sie odwolac albo udowodnic ze bylo inaczej. Tylko pytanie jak? Samo
    stwierdzenie ze nie jechales w tym dniu nie wystarczy.

    > dorabialy na boku w porozumieniu z kieszonkowcami

    Ale tu musisz udowodnic ze ci ja skradziono albo ze zgubiles. Jak to
    zrobisz? Pamietaj ze stoisz przed sadem, on zadaje ci pytania, a ty bez
    wachania musisz odpowiadac. Poza tym sad bierze pod uwage nie tylko tresc
    twojej wypowiedzi, ale i sposob w jaki to robisz, tzn. czy sie jakasz,
    czerwienisz, wpadasz w zaklopotanie, klamiesz, odpowiadasz wymijajaco,
    zastanawiasz sie albo wrecz przeciwnie za szybko odpowiadasz na pytania
    ktore - w ocenie sadu - powinny wymagac chwili zastanowienia, itp.... -
    takie rzeczy szybko mozna wychwycic.

    NoMAD

  • 235. Data: 2004-04-23 23:47:52
    Od: poilkj <u...@d...invalid>

    Marcin 'Radmar' Wasilewski wrote:

> [...]
    > obronić tezę, że pojazd został zatrzymany z powodu braku posiadania biletu
    > przez podróżnego. To kontrolerzy spowodowali jego postój wzywając policję, a
    > nie pasażer nieokazując dokumenty.
    > b) jeśli wezwanie jest uzasadnione wg kanara, to nie powinien zapłacić nikt
    > :)
    >
    > Podsumowując - nie widzę możliwości aby na podstawie tego przepisu, wezwać
    > policję celem ustalenia danych, po czym obciążyć tą opłatą pasażera.
    > Nawiedzony Kwaśniak na pewno jest innego zdania, ale na szczęście bogiem nie

    Gdybasz i na dodatek błędnie.

  • 236. Data: 2004-04-23 23:57:37
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > nie chodzi o moment kontroli.On ma drugorzedne znaczenie. Chodzi o waznosc
    > biletu. a konkretnie jak wytlumaczysz cykl wazny/niewazny/wazny w swietle
    > tojego toku myslenia.

    No tak jak go tłumacze od samego początku - bilet ulgowy jest wazny w rekach
    osoby posiadajacej uprawnienie do ulgi, zas nie jest wazny w rekach
    pozostalych osob.

    > A gdyby pierwszy darowal ten bilet drugiemu, a drugi trzeciemu ktory
    > podobnie jak pierwszy ma znizke + legitymacje?

    Wówczas trzeci miałby bilet, a dwaj pozostali nie.

    > Jak mozna jechac bez "waznego" biletu nie posiadajac go wcale?

    Tzn. generalnie całe to wykroczenie nazywa się "przejazd bez ważnego biletu"
    i obejmuje przejazd w ogóle bez biletu oraz z biletem nieważnym - i tu cały
    szereg możliwosci: bilet imienny niewypełniony, bilet nieskasowany,
    skasowany wielokrotnie badz w innym pojezdzie, brak dokumentu uprawniajacego
    do ulgi, bilet innego przewoznika itd.

    > A czy mozna
    > jechac bez niewaznego biletu?

    Heh no mozna jechac bez biletu wcale...
    "Podać wodę z sokiem czy bez? A jeśli bez, to bez jakiego?" ;-))

> [...]
    sie
    > z waznym biletem, nie oznacza to ze mamy prawo jechac na tym wlasnie

    Ehh no niebardzo - jesli mamy wazny bilet to stanowi on dla nas wazny
    dokument przejazdowy i mozemy na jego podstawie jechac. Raz jeszcze
    podkreslam iz w moim mniemaniu nie ma sensu rozpatrywanie biletu jako tak
    czy inaczej skasowanego kawałka papieru w oderwaniu od osoby pasażera.

    > Ten drugi posiada wazny bilet ulgowy ale bez prawa do znizki.

    No czyli jest on w jego przypadku niewazny, bo zbyt tani.

    A jak wyjasnisz sytuacje jesli pasazer przekracza granice gminy z biletem na
    jedno miasto? Tez uwazasz ze bilet jest wazny, gdyz jest prawidłowo
    skasowany?

    Moim zdaniem w ocenie waznosci biletu (jak juz koniecznie chcesz go oceniac
    w oderwaniu od posiadacza) nalezy brac pod uwage nie tylko prawidlowosc
    kasowania / wypełnienia, ale tez nominał.
    Zatem ważny bilet jednorazowy to taki, który jest prawidłowo skasowany (nie
    więcej razy niz to wynika z jego rodzaju) oraz nominał biletu odpowiada
    faktycznemu kosztowi przejazdu danego pasażera. W tym momencie dochodzimy do
    konkluzji, ze nasz pasazer bez prawa do znizki ma bilet niewazny, gdyz jego
    nominal opiewa jedynie na połowe kwoty, którą powinien był uiścić (bądź na
    całą kwotę ale jest nieprawidłowo, bo z jednej strony skasowany - w
    przypadku biletów dwukrotnego kasowania).

    > Za przejazd "z uzyciem waznego ale w tym wypadku
    > niewlasciwego" dla niego biletu.

    No niewłaściwego czyli dla niego nieważnego - jak dla mnie to pojęcia
    równorzędne.

    pdr
    Olo

  • 237. Data: 2004-04-24 00:58:30
    Od: "Marcin 'Radmar' Wasilewski" <r...@o...pl>

    Użytkownik "poilkj" <u...@d...invalid> napisał w wiadomości

    > Gdybasz i na dodatek błędnie.

    Argumenty? Gdzie widzisz związek pomiędzy nieposiadaniem biletu, a
    nieuzasadnionym zatrzymaniem pojazdu? Policję wzywa kontroler, także on
    nakazuje kierowcy zatrzymanie pojazdu. Dlaczego ma za to płacić pasażer,
    który wcale nie chce spowodować tego nieuzasadnionego zatrzymania? To tak
    samo jakby analogicznie zatrzymała Cię policja do kontroli, po czym
    wystawiła mandat, gdyż w tym miejscu jest zakaz postoju i zatrzymywania się.
    Czyli opłata za jazdę bez ważnego biletu jak najbardziej tak, ale o ile nie
    jest to wyraźnie powiedziane w regulaminie (np. zapis "pasażer jadący bez
    ważnego biletu ponosi koszty zatrzymania pojazdu spowodowane koniecznością
    potwierdzenia jego danych osobowych") to zapis o karze za spowodowanie
    nieuzasadnionego zatrzymania wcale nie jest taki prosty do wyegzekwowania.
    Można też się uprzeć i rozpatrzeć to z drugiej strony, jeśli kontroler
    stwierdza, że w celu potwierdzenia danych, musi zatrzymać pojazd, to już
    jest to jak najbardziej uzasadnione zatrzymanie (przynajmniej z punktu
    widzenia kanara), jeśli MPK uważa inaczej, to niech się sądzi z kanarem, a
    nie z pasażerem. Poza tym, jest pewien zapis, że w przypadku niejasności w
    regulaminach/umowach wszelkie wątpliwości rostrzygane są na korzyść strony
    słabszej, a stroną słabszą zawsze jest pasażer, gdyż on nie może negocjować
    umowy, lecz może ją albo przyjąć, albo odrzucić w całości.
    I nie mów mi, że gdybam bo w sądach się różne rzeczy dzieją, tam liczą
    się paragrafy, regulaminy, umowy, jeśli te zapisy są niejasne, to bardzo
    łatwo je podważyć. A zwróć uwagę, że dowody i niezbite argumenty musi
    dostarczyć strona chcąca osiągnąć zysk.
    Jakiś czas temu TEPSA też się wkopała umieszczając zapis w regulaminie
    neostrady, że "umowę można rozwiązać bez wypowiedzenia, jeśli usługa nie
    działa bez przerwy, przez 30 dni", pech w tym, że można to zrozumieć na 2
    sposoby, czyli albo:

    - warunek jest spełniony gdy przerwa w działaniu wynosi minimum 30 dni
    - warunek jest spełniony gdy w przeciągu 30 dni jest jakaś przerwa w
    działaniu

    I co z tego, że intencje TEPSY są raczej jasne, a przynajmniej można na
    99% przyjąć co miała na myśli, jak zapis w umowie jest niejednoznaczny i
    wiele ludzi skorzystało z tego zapisu zrywając umowę... Regulaminy to nie
    lekcja polskiego i temat pt. "co autor miał na myśli?" Zapisy
    regulaminu/umowy mają być jasne, a jeśli nie są, to zawsze istnieje wielkie
    prawdopodobieństwo, że zostaną rozpatrzone z korzyścią dla strony słabszej.
    W końcu TPSA miała wpływ na swój regulamin w odróżnieniu od klienta i jeśli
    umieściła tam tak niejasne zapisy, to ona poniesie tego konsekwencje.

    --
    Marcin "Radmar" Wasilewski
    http://www.ostbahn.net

  • 238. Data: 2004-04-24 06:52:59
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Adam Sito wrote:
    > Po to masz w takiej sytuacji kasować bilet ulgowy, żeby przewoźnik otrzymał
    > należną mu dopłate do całego biletu.

    Należną?

    > W tym przypadku dwie dopłaty.
    > Jeśli np. cały bilet kosztuje 2 zeta, a ulgowy 1 zł, to jeśliby 2 osoby z
    > uprawnieniami do ulgi jechały na całym, to przewoźnik byłby stratny 2 zł.
    > Rozumiesz już?

    Czyli za bilet normalny dwóch ulgowych skasować też nie można? A może
    jak to państwo będzie stratne, a nie przewoźnik, to już mozna? ;)

    KG

  • 239. Data: 2004-04-24 06:55:37
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Olo Kwasniak wrote:
    > Mylisz się - przepisy przewidują opłatę za "nieuzasadnione zatrzymanie lub
    > zmiane trasy środka transportowego" - zupełnie niezależnie od tego czy i
    > kogo trzeba było identyfikowac. Ta sama oplata nalezy sie np. za
    > nieuzasadnione wyciagniecie hamulca bezpieczenstwa w tramwaju...

    A widzisz i rozumiesz słowo _nieuzasadnione_?

    KG

  • 240. Data: 2004-04-24 08:38:32
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > Czyli za bilet normalny dwóch ulgowych skasować też nie można? A może
    > jak to państwo będzie stratne, a nie przewoźnik, to już mozna? ;)

    A to też prawda - tak to przewoźnicy skonstruowali, żeby mieć większą ilość
    takich dopłat. To prawda, że też nie jest to do końca uczciwe.
    AS