    From: "Marcin 'Radmar' Wasilewski" <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kanary i prosa o szyka odpowiedz
    Date: Sat, 24 Apr 2004 02:58:30 +0200
    Sender: r...@a...pl@host-62-141-208-185.gorzow.mm.pl
    <c63r00$qeh$1@atlantis.news.tpi.pl> <c63rcr$s9s$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <c63t9k$7sv$1@atlantis.news.tpi.pl> <c63tjc$96l$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <c641h8$jag$1@nemesis.news.tpi.pl> <c643t2$gj8$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <c647u4$fvh$1@nemesis.news.tpi.pl> <c65bri$amr$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <c65e4p$itt$1@nemesis.news.tpi.pl> <c6651m$ajl$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <40869ab0$1_1@news.home.net.pl> <c667qc$115$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <4...@n...home.net.pl> <c66b0p$svi$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <c66bd0$so$1@nemesis.news.tpi.pl> <c66ci4$4di$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <c671cc$fio$1@nemesis.news.tpi.pl> <c674kk$9ek$1@inews.gazeta.pl>
    <c683rc$840$1@nemesis.news.tpi.pl> <c68ua3$gtr$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <c69m58$8qe$1@atlantis.news.tpi.pl> <c6ann1$erf$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <P...@a...portezjan.zabrze.pl>
    <c6bqug$8e9$1@atlantis.news.tpi.pl> <c6bt63$gev$1@news.onet.pl>
    <c6ca1i$8t9$1@inews.gazeta.pl>

    Użytkownik "poilkj" <u...@d...invalid> napisał w wiadomości
    news:c6ca1i$8t9$1@inews.gazeta.pl...

    > Gdybasz i na dodatek błędnie.

    Argumenty? Gdzie widzisz związek pomiędzy nieposiadaniem biletu, a
    nieuzasadnionym zatrzymaniem pojazdu? Policję wzywa kontroler, także on
    nakazuje kierowcy zatrzymanie pojazdu. Dlaczego ma za to płacić pasażer,
    który wcale nie chce spowodować tego nieuzasadnionego zatrzymania? To tak
    samo jakby analogicznie zatrzymała Cię policja do kontroli, po czym
    wystawiła mandat, gdyż w tym miejscu jest zakaz postoju i zatrzymywania się.
    Czyli opłata za jazdę bez ważnego biletu jak najbardziej tak, ale o ile nie
    jest to wyraźnie powiedziane w regulaminie (np. zapis "pasażer jadący bez
    ważnego biletu ponosi koszty zatrzymania pojazdu spowodowane koniecznością
    potwierdzenia jego danych osobowych") to zapis o karze za spowodowanie
    nieuzasadnionego zatrzymania wcale nie jest taki prosty do wyegzekwowania.
    Można też się uprzeć i rozpatrzeć to z drugiej strony, jeśli kontroler
    stwierdza, że w celu potwierdzenia danych, musi zatrzymać pojazd, to już
    jest to jak najbardziej uzasadnione zatrzymanie (przynajmniej z punktu
    widzenia kanara), jeśli MPK uważa inaczej, to niech się sądzi z kanarem, a
    nie z pasażerem. Poza tym, jest pewien zapis, że w przypadku niejasności w
    regulaminach/umowach wszelkie wątpliwości rostrzygane są na korzyść strony
    słabszej, a stroną słabszą zawsze jest pasażer, gdyż on nie może negocjować
    umowy, lecz może ją albo przyjąć, albo odrzucić w całości.
    I nie mów mi, że gdybam bo w sądach się różne rzeczy dzieją, tam liczą
    się paragrafy, regulaminy, umowy, jeśli te zapisy są niejasne, to bardzo
    łatwo je podważyć. A zwróć uwagę, że dowody i niezbite argumenty musi
    dostarczyć strona chcąca osiągnąć zysk.
    Jakiś czas temu TEPSA też się wkopała umieszczając zapis w regulaminie
    neostrady, że "umowę można rozwiązać bez wypowiedzenia, jeśli usługa nie
    działa bez przerwy, przez 30 dni", pech w tym, że można to zrozumieć na 2
    sposoby, czyli albo:

    - warunek jest spełniony gdy przerwa w działaniu wynosi minimum 30 dni
    - warunek jest spełniony gdy w przeciągu 30 dni jest jakaś przerwa w
    działaniu

    I co z tego, że intencje TEPSY są raczej jasne, a przynajmniej można na
    99% przyjąć co miała na myśli, jak zapis w umowie jest niejednoznaczny i
    wiele ludzi skorzystało z tego zapisu zrywając umowę... Regulaminy to nie
    lekcja polskiego i temat pt. "co autor miał na myśli?" Zapisy
    regulaminu/umowy mają być jasne, a jeśli nie są, to zawsze istnieje wielkie
    prawdopodobieństwo, że zostaną rozpatrzone z korzyścią dla strony słabszej.
    W końcu TPSA miała wpływ na swój regulamin w odróżnieniu od klienta i jeśli
    umieściła tam tak niejasne zapisy, to ona poniesie tego konsekwencje.

    --
    Marcin "Radmar" Wasilewski
    http://www.ostbahn.net