  • 1. Data: 2004-02-16 12:53:06
    Temat: jaka powinna być temepratura w mieszkaniu?
    Od: "Asia Kopiczyńska" <a...@i...pl>

    Witam wszystkich,

    Moi rodzice mieszkaja w 40-letnim wieżowcu. Od jakiegoś czasu (od momentu
    założenia podzilników ciepła na kaloryfery) pojawiły się problemy z
    możliwością odpowiedniego dogrzania ich mieszkania.
    Mają założone podzielniki ciepła, ale mimo nastawiania ogrzewania na IV w
    mieszkaniu jest wciąż zimno. Przy nastwieniu na IV rogrzewa się nie do końca
    cały kaloryfer.
    Wzywali kilka razy specjalistow ze spółdzielni, ktorzy stwierdzają, że nie
    moga nic wiecej zrobic z grzejnikami.
    Przychodziła też komisja (zatwierdzająca wymianę grzejnika na nowy, wtedy
    spółdzielnia ponosi częściowy koszt wymiany grzejnika), kłada termometr w
    pokoju i stwierdzają, że w miejscu gdzie połozyli termometr jest 18 C i nie
    powino byc wymiany.
    Od czasu problemów z ogrzewaniem co roku zaczyna rodzicom wychodzic grzyb na
    ścianie. Blok oczywiście nie jest ocieplony. Po woli staje sie to dość
    uciążliwe.

    1. Jaka powinna być temeparatura w mieszkaniu?
    2. Czy mozna coś zrobić, żeby jednak została dokonana wymiana?

    Pozdrawiam
    Aśka

  • 2. Data: 2004-02-16 22:28:52
    Temat: Re: jaka powinna być temepratura w mieszkaniu?
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Użytkownik "Asia Kopiczyńska" <a...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:c0qek7$q74$1@nemesis.news.tpi.pl...
    [.........]

    > 1. Jaka powinna być temeparatura w mieszkaniu?

    PN - 83 / B - 02402 Temperatury ogrzewanych pomieszczeń w budynkach.

    Marek

  • 3. Data: 2004-02-16 23:12:38
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Użytkownik "Marek" <d...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > [.........]

    > PN - 83 / B - 02402 Temperatury ogrzewanych pomieszczeń w budynkach.

    Jeszcze jedno:
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
    z dnia 12 kwietnia 2002 r.
    w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
    usytuowanie.
    (Dz. U. Nr 75, poz. 690)

    § 134. 1. Instalacje i urządzenia do ogrzewania budynku powinny mieć
    szczytową moc cieplną określoną zgodnie z Polskimi Normami dotyczącymi
    obliczania zapotrzebowania na ciepło pomieszczeń, a także obliczania oporu
    cieplnego i współczynnika przenikania ciepła przegród budowlanych.
    2. Do obliczania szczytowej mocy cieplnej należy przyjmować temperatury
    obliczeniowe zewnętrzne zgodnie z Polską Normą dotyczącą obliczeniowych
    temperatur zewnętrznych, a temperatury obliczeniowe ogrzewanych
    pomieszczeń - zgodnie z poniższą tabelą:

    +20°C
    - przeznaczone na stały pobyt ludzi bez okryć zewnętrznych, niewykonujących
    w sposób ciągły pracy fizycznej
    pokoje mieszkalne, przedpokoje, kuchnie indywidualne wyposażone w paleniska
    gazowe lub elektryczne, pokoje biurowe, sale posiedzeń

    +24°C
    - przeznaczone do rozbierania, - przeznaczone na pobyt ludzi bez odzieży
    łazienki, rozbieralnie-szatnie, umywalnie, natryskownie, hale pływalni,
    gabinety lekarskie z rozbieraniem pacjentów, sale niemowląt i sale dziecięce
    w żłobkach, sale operacyjne

    *) Dopuszcza się przyjmowanie innych temperatur obliczeniowych dla
    ogrzewanych pomieszczeń niż jest to określone w tabeli, jeżeli wynika to z
    wymagań technologicznych.

    3. Urządzenia zastosowane w instalacji ogrzewczej, o których mowa w
    przepisie odrębnym dotyczącym efektywności energetycznej, powinny odpowiadać
    wymaganiom określonym w tym przepisie.

    4. Grzejniki oraz inne urządzenia odbierające ciepło z instalacji ogrzewczej
    powinny być zaopatrzone w regulatory dopływu ciepła. Wymaganie to nie
    dotyczy instalacji ogrzewczej w budynkach zakwaterowania w zakładach karnych
    i aresztach śledczych.

    5. W budynku zasilanym z sieci ciepłowniczej oraz w budynku z własnym
    (indywidualnym) źródłem ciepła na olej opałowy, paliwo gazowe lub energię
    elektryczną, regulatory dopływu ciepła do grzejników powinny działać
    automatycznie, w zależności od zmian temperatury wewnętrznej w
    pomieszczeniach, w których są zainstalowane. Wymaganie to nie dotyczy
    budynków jednorodzinnych, mieszkalnych w zabudowie zagrodowej i rekreacji
    indywidualnej, a także poszczególnych mieszkań oraz lokali użytkowych
    wyposażonych we własne instalacje ogrzewcze.

    6. Urządzenia, o których mowa w ust. 5, powinny umożliwiać użytkownikom
    uzyskanie w pomieszczeniach temperatury niższej od obliczeniowej, przy czym
    nie niższej niż 16°C w pomieszczeniach o temperaturze obliczeniowej 20°C i
    wyższej.

    Jeśli nie będzie można dotrzeć do Polskiej Normy to ciekawą możliwość daje §
    134 ust.6 powyższego rozporządzenia.
    Otóż wynika z niego że grzejnik i regulatory mają być tak ustawione
    (dobrane) aby nie dało się ustawić temperatury niższej niż 16 stopni :-).
    Tzn. przy całkowitym zakręceniu grzejnika termostat powinien otworzyć zawór
    przy obniżeniu temperatury w pokoju poniżej 16 stopni.

    Marek