  • 1. Data: 2004-02-16 12:00:02
    Temat: Karne odsetki w spółdzielni mieszkaniowej
    Od: "jankowski.miroslaw" <j...@e...com.pl>

    Moja sytuacja:
    W lutym i marcu 2003 nie zapłaciłem części czynszu za mieszkanie(wydzielona
    część eksploatacja i remonty)
    Łączna kwota zadłużenia która powstała to 335 zł.
    Po roku tj.w lutym 2004 otrzymałem pismo ze spółdzielni, że mam do zapłaty
    kwotę zaległości tj. ww 335 zł oraz odsetki karne drugie tyle tj.335 zł.
    Razem 670 zł.
    Zadzwoniłem do spółdzielni z pytaniem dlaczego odsetki są takie wysokie
    (100%).
    Odpowiedziano mi, że odsetki karne zapisane w statucie spółdzielni wynoszą
    5% za spóźnienie choćby o 1 dzień za każdy miesiąc od kwoty zadłużenia. Za
    każdy następny miesiąc to już 10%.
    Moje pytanie jest: Czy spółdzielnia mieszkaniowa może naliczać tak duże
    odsetki karne, mimo,że odsetki ustawowe w tej chwili wynoszą ok.18% na rok.
    Czy jest jakaś podstawa prawna która nie pozwala na takie praktyki SM wobec
    jej członków.

    --
    tel.2089435

    Pozdrawiam
    Mirek Jankowski

  • 2. Data: 2004-02-16 15:25:33
    Temat: Re: Karne odsetki w spółdzielni mieszkaniowej
    Od: "Funia" <e...@k...pl>

    > Moje pytanie jest: Czy spółdzielnia mieszkaniowa może naliczać tak duże
    > odsetki karne, mimo,że odsetki ustawowe w tej chwili wynoszą ok.18% na
    rok.

    ustawowe 12,5 %

    Funia

  • 3. Data: 2004-02-16 16:00:11
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Jeśli w Twojej S.M. obowiązuje taki Statut to niestety mogą Jeśli się nie
    godzisz z taką decyzją przy takich przepisach wewnątrz spółdzielczych to gdzie
    byłeś jak takowy statut uchwalano. A może liczyłeś, że takie zapisy nigdy ciebie
    dotyczyć nie będą?? Upsss to raczej się pomyliłeś.
    Teraz proponuje Byś poszedł do zarządu i spróbował wyjaśnić od kiedy takowe
    przepisy wprowadzono ( Znaczy kiedy uchwalono statut i kiedy zarejestrowano)
    Może wówczas będziesz mógł powiedzieć że prawo nie działa wstecz i należą się
    odsetki ustawowe.

    --
    Stan_Z
    GG 491282

  • 4. Data: 2004-02-16 16:09:20
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Funia" <e...@k...pl> napisał w wiadomości

    > rok.
    >

    > ustawowe 12,5 %

    dokładnie 12,25%

    RF

  • 5. Data: 2004-02-16 20:16:01
    Od: "Cheniu" <o...@m...pl>

> [...]
    > tj.335 zł. Razem 670 zł.
    > Czy jest jakaś podstawa prawna która nie pozwala na

    Nie znam się, ale się wypowiem :)
    Kodeks cywilny mówi, że można ustalić odsetki wyższe niż ustawowe (art.
    481).
    A więc spółdzielnia ma prawo ustalić 100%. Z drugiej strony
    wydają się to odsetki "bardzo karne". Gdzieś zapewne istnieje granica,
    nazwijmy to, zasad współżycia społecznego. Ale to musiałby rozstrzygnąć sąd
    na podstawie jakiejś ogólnej zasady np. art. 5 KC.
    Pytanie dodatkowe. Czy przez ten rok płaciłeś czynsz i te opłaty były
    zaliczane na poczet należności głównej a nie odsetek? Ciekawy jestem czy nie
    ma tu zastosowania:
    Art. 466. Z pokwitowania zapłaty dłużnej sumy wynika domniemanie zapłaty
    należności ubocznych. Z pokwitowania świadczenia okresowego wynika
    domniemanie, że spełnione zostały również świadczenia okresowe wymagalne
    wcześniej.
    ?

    Myślę, że dodatkowo powinieneś zerknąć do prawa spółdzielczego i jak już Ci
    radzono statutu spółdzielni itp.
    Może też uda Ci się rozłożyć tę płatność na raty.

    Cheniu

  • 6. Data: 2004-02-16 21:00:49
    Od: "Funia" <e...@k...pl>

    > dokładnie 12,25%