  • 1. Data: 2006-03-20 13:22:22
    Temat: instrukcja w języku polskim
    Od: MICHAŁ<k...@i...pl>

    witam
    czy można w polsce sprzedawać maszyny bez instrukcji w języku polskim
    maszyna jest używana do działalności gospoodarczej

    prosze o pomoc

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2006-03-20 16:28:09
    Temat: Re: instrukcja w języku polskim
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    MICHAŁ napisał(a):
    > witam
    > czy można w polsce sprzedawać maszyny bez instrukcji w języku polskim
    > maszyna jest używana do działalności gospoodarczej
    >
    > prosze o pomoc

    pewnie że można, ale wtedy narusza to przepisy ustawy o języku polskim i
    przepisy odnośnie sprzedaży (bo sprzedawca musi w pełni poinformować
    kupującego o sposobie używania towaru)

  • 3. Data: 2006-03-20 20:27:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    sg [###a...@s...org.pl_WITHOUT.###] napisał:
    > pewnie że można, ale wtedy narusza to przepisy ustawy o języku
    polskim i
    > przepisy odnośnie sprzedaży (bo sprzedawca musi w pełni poinformować
    > kupującego o sposobie używania towaru)

    A opisane przez Ciebie ograniczenia nie dotyczą czasem jedynie
    sprzedaży konsumentom?

  • 4. Data: 2006-03-20 21:01:56
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > polskim
    > polskim i
    >
    > A opisane przez Ciebie ograniczenia nie dotyczą czasem jedynie
    > sprzedaży konsumentom?

    Ustawa o języku polskim:

    Art. 7.

    1.

    Języka polskiego używa się w obrocie prawnym na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej pomiędzy podmiotami polskimi oraz gdy jedną ze
    stron jest podmiot polski. Dotyczy to w szczególności nazewnictwa
    towarów i usług, ofert, reklamy, instrukcji obsługi, informacji o
    właściwościach towarów i usług, warunków gwarancji, faktur, rachunków i
    pokwitowań.
    2.

    Podmiotem polskim w rozumieniu ustawy jest:

    1) osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej,

    2) osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca
    osobowości prawnej

    - prowadząca działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    3.

    Posługiwanie się w obrocie prawnym na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej wyłącznie obcojęzycznymi określeniami, z wyjątkiem nazw
    własnych, jest zakazane.
    4.

    Obcojęzyczne opisy towarów i usług oraz obcojęzyczne oferty i
    reklamy wprowadzane do obrotu prawnego, o którym mowa w ust. 1, muszą
    jednocześnie mieć polską wersję językową.
    5.

    Kontrolę wykonywania obowiązków, o których mowa w ust. 1, 3 i 4,
    sprawuje Inspekcja Handlowa oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

  • 5. Data: 2006-03-20 21:34:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    sg [###a...@s...org.pl_WITHOUT.###] napisał:

    A zatem masz faktycznie rację i instrukcja powinna być w języku
    polskim. Byle nie w stylu bazarowym, zrealizowana poprzez nalepienie
    na wieloakapitową instrukcje po chińsku nalepki z napisem "zabawka dla
    dzieci od lat 3". :-)

  • 6. Data: 2006-03-20 21:46:00
    Od: roburkov <r...@g...ciach.pl>

    sg pisze:

    > Robert Tomasik napisał(a):
    [..]

    > Ustawa o języku polskim:

    > Art. 7.[..]

    Zaktualizuje sobie lepiej ustawe. Przepis zmienil sie prawie dwa lata temu i
    obecnie obejmuje tylko konsumentow i podmioty publiczne, tak wiec Robert ma
    racje. Sprzedawca nie ma obowiazku tlumaczenia na jezyk polski instrukcji do
    rzeczy zbywanej przedsiebiorcy.

    --
    Pozdrowienia,
    roburkov

  • 7. Data: 2006-03-20 21:57:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    roburkov [###r...@g...ciach.pl.###] napisał:

> [...]
    polski
    > instrukcji do rzeczy zbywanej przedsiebiorcy.

    Coś mi się tak tłukło po głowie, ale jak gość zacytował ustawę, to nie
    przyszło mi do głowy, by sprawdzać w źródłach.

  • 8. Data: 2006-03-20 22:20:10
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "sg" <a...@s...org.pl_WITHOUT> napisał w wiadomości

    > Języka polskiego używa się w obrocie prawnym na terytorium
    > Rzeczypospolitej Polskiej pomiędzy podmiotami polskimi oraz gdy jedną
    > ze stron jest podmiot polski.

    Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić co to znaczy 'obrót prawny' i ewentualnie co
    nim nie jest (bo wtedy jak rozumiem można bezkarnie posługiwać się innymi
    językami)?