  • 21. Data: 2018-12-14 17:00:51
    Temat: Re: frankowicze
    Od: "n" <...@...e>

    Zbadaj, jak za rządów P0 i magistra Rostowskiego złotówka straciła do głównych walut,
    a jak zyskiwała za rządów PiS (np. prof. Gilowskiej).

    -----
    > Ma pewnie tych na myśli co w 2005-2007 pomstowali że rząd/knf nie powinien nakładać
    restrykcji i że oni są dorośli i chcą decydować sami za siebie.

  • 22. Data: 2018-12-14 18:00:37
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2018-12-14 o 17:00, n pisze:
    > Zbadaj, jak za rządów P0 i magistra Rostowskiego złotówka straciła do głównych
    walut, a jak zyskiwała za rządów PiS (np. prof. Gilowskiej).

    tylko, że na to czy dana waluta traci/zyskuje na wartości jakaś
    określona partia lub osoba w naszym kraju ma niewielki wpływ

    jesteśmy częścią globalnego systemu finansowego...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 23. Data: 2018-12-14 18:12:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

    > Nie chodzi po prostu o to, że umowy kredytowe mają podlegać pod rygorem
    > nieważności temu wymienionemu wcześniej przepisowi szczególnemu?

    Któremu?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 24. Data: 2018-12-14 18:31:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > Przecież wszyscy wiedzieli, że nikt tego z zagranicy nie finansuje.
    > Jakby finansował, to mógłbyś spłacać we frankach.

    Tak, jasne. I w sytuacji spadającego przez kilka lat CHF (w połączeniu
    z niskimi stopami procentowymi) po prostu zwyczajnie, systematycznie
    dopłacały kupę kasy do interesu.

    Tym gorzej dla faktów, tak?

    > Problemem nie jest kurs, tylko to, że nie mogłeś bankowi tego oddać w
    > walucie, tylko w złotówkach po jakimś kosmicznym kursie.

    Kurs nie był kosmiczny, prowizja mogła być stosunkowo wysoka (ale nie
    kosmiczna jednak). Było to krytykowane, i od dłuższego czasu nie
    obowiązuje. Jeśli banki założyły sobie, że w taki sposób uzyskają
    dodatkowe źródło dochodów, to ich problem - podstawą kredytów powinna
    być marża na oprocentowaniu, a nie jakieś triki z kursami szóstką na
    98 stronie umowy.

    To zupełnie inna sprawa niż sama istota kredytów (i np. lokat) w CHF,
    czy w ogóle obcej walucie. To nie ma dokładnie nic do rzeczy.

    > Bo to nie kurs rośnie, to jakieś wirtualne ustalane przez banki
    > przeliczniki. W tym jest oszustwo właśnie.

    A coś konkretniej?

    > Można, ale też w zakresie prawa. Jakby w umowie było wpisane, że to
    > będzie denominowane wg widzimisię banku, to by nikt takiego czegoś nie
    > podpisał.

    A w którym banku tak było?

    > Są już prawomocne, tyle, że y nie mamy precedensów.

    Polskie prawo nie opiera się na precedensach. Aczkolwiek wyroku sądów
    nie są niestety wyznacznikiem rzeczywistości, i ostatnie ruchy także
    tego nie zmieniają.

    > Najprościej by było,
    > by ustawą to zrobili, ale wówczas banki by twierdził, że państwo
    > zmieniło prawo i z tego wynika różnica.

    Pewne rzeczy (przypadkowo akurat te, które moim i nie tylko moim zdaniem
    były złe) jednak zmieniono ustawą, i owszem - państwo zmieniło prawo
    i z tego wynika różnica, ale to jest ten właściwy kierunek różnicy.

    Natomiast likwidowanie (w szczególności wsteczne, ale nawet tylko "na
    przyszłość") możliwości zaciągania kredytów w walucie obcej to jest
    niestety niewłaściwy kierunek zmian (i piszę to będąc przeciwnikiem
    kredytów, choć w najmniejszym stopniu kredytów hipotecznych).
    Taki kierunek mógłby być właściwy w krajach RWPG, tam ludzie mieli
    nie interesować się obcymi walutami.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 25. Data: 2018-12-14 18:39:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Problem byl inny - oddac nie mogles, bo nie miales z czego. Po cos ten
    > kredyt brales.

    Moim zdaniem w takich przypadkach powinna być możliwość uwolnienia od
    długu poprzez zwrot bankowi zabezpieczenia (nieruchomości - w stanie
    "normalnego zużycia", nie np. spalonej itp). Wtedy ryzyko i ew.
    "dolegliwości" takiego zwrotu znajdowałyby się nieco bardziej
    "pośrodku", bank miałby większą motywację do rzetelnej oceny
    kredytobiorcy itd.
    Ale nie jest to raczej popularny pomysł. Unieważnianie sensownych umów
    jest bardziej popularne.

    > A chyba i we wszystkich innych bylo cos podobnego wpisane, tylko ze
    > "niech pan sie nie boi, to jest kurs ogolny, musimy miec konkurencyjny
    > jesli chcemy handlowac walutami".

    Akurat wiadomo było, że kursy nie były konkurencyjne w żaden sposób.
    Kilka lat wcześniej było jeszcze trochę lepiej (mniej źle).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 26. Data: 2018-12-14 18:59:56
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > Ma pewnie tych na myśli co w 2005-2007 pomstowali że rząd/knf
    > nie powinien nakładać restrykcji i że oni są dorośli i chcą
    > decydować sami za siebie.

    Przyznaje ze uroniłem łezkę na mysl o tych biednych urzednikach ktorzy
    nie umiejac skutecznie wyartykułować swoich racji postanawiaja nie
    przeszkadzac bankom wsadzac ludzi na miny...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jak dostać się zdalnie na komputer podłączony do sieci Windows ?

  • 27. Data: 2018-12-14 20:14:41
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-12-13 o 08:05, J.F. pisze:

    > https://prnews.pl/biegly-sadowy-waloryzacja-i-indeks
    acja-kredytu-kursem-franka-dziala-tak-jak-instrument
    -finansowy-361160

    > "Sąd Okręgowy w Toruniu w wyroku z dnia 13 lipca 2016 roku (Sygn. akt
    > I C 916/16) zauważył, że umowa kredytu denominowanego ma tyle
    > odstępstw od instytucji kredytu uregulowanej w art. 69 ust. 1 prawa
    > bankowego, że należy ją uznać za nieważną."

    To można już dalej nie spłacać :-)

    A może raczej należy oddać od razu całą kasę ;-)

  • 28. Data: 2018-12-14 21:40:41
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-12-14 o 20:14, Poldek pisze:
    > To można już dalej nie spłacać :-)
    >
    > A może raczej należy oddać od razu całą kasę ;-)

    To by było śmiesznie ale jest gorzej dla banków.

    Otóż są różne okresy przedawnienia i może się skończyć tym że bank musi
    zwrócić raty a mieszkanie zostanie w rękach frankowicza.

    Zdziwieni?.
    Są rzeczy o których nam się nie śniło a są zapisane w prawie bankowym
    oraz rzeczy których nie spodziewalibyśmy się po instytucji zaufania
    publicznego a ona jak najgorsza szuja _kradnie_ na lewo i prawo

  • 29. Data: 2018-12-15 00:42:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-12-14, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Któremu?

    Pierwszy post JF, Prawo Bankowe.

  • 30. Data: 2018-12-15 00:51:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 14 Dec 2018 17:00:51 +0100, n napisał(a):

    > Zbadaj, jak za rządów P0 i magistra Rostowskiego złotówka straciła do głównych
    walut, a jak zyskiwała za rządów PiS (np. prof. Gilowskiej).

    To nie rzady po czy pis - po prostu PIS mial szczescie i trafil w
    okres koniunktury, a w PO trafil swiatowy/amerykanski kryzys.