  • 1. Data: 2005-06-21 05:35:51
    Temat: egzekucja z nieruchomosci - rekojmia
    Od: "Tomek Sz." <t...@g...pl>

    Szanowni Listowicze,

    Stan faktyczny jest nastepujacy: wierzyciel ma wierzytelnosc w wysokosci
    200 zabezpieczona hipoteka na nieruchomosci. Sporzadzona na zlecenie
    komornika wycena wskazuje wartosc nieruchomosci na 100, w zwiazku z czym
    cena wywolania w I licytacji wynosi 75. I teraz problem - wierzyciel
    chce w toku I licytacji nabyc nieruchomosc zaliczajac na poczet ceny
    swoja wierzytelnosc. Pytanie - jaka jest wysokosc rekojmii, ktora musi
    zlozyc wierzyciel???? Patrzac zdroworozsadkowo wydaje sie, ze wierzyciel
    w ogole nie powinien skladac w takim przypadku rekojmii, natomiast z
    analizy art. 964 par. 2 kpc wychodzi mi horrendum, a mianowicie, ze
    rekojmie stanowi roznica pomiedzy wartoscia wierzytelnosci a cena
    wywolania czyli 125. A wiec wniosek jest taki, ze chcac egzekwowac swoj
    dlug wierzyciel musi dodatkowo dolozyc do interesu ponad polowe jego
    wartosci w gotowce? Czy mam racje? Czy ktos sie spotkal z tym w
    praktyce? A moze ktos dysponuje jakimis pogladami doktryny wskazujacymi
    na odmienny (korzystniejszy dla egzekwujacego wierzyciela) sposob
    interpretacji art. 964 par. 2 kpc? Bede wdzieczny za wszelka pomoc,

    T.Sz.

  • 2. Data: 2005-06-21 06:06:33
    Temat: Re: egzekucja z nieruchomosci - rekojmia
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Tomek Sz. napisał(a):
> [...]
    > analizy art. 964 par. 2 kpc wychodzi mi horrendum, a mianowicie, ze
    > rekojmie stanowi roznica pomiedzy wartoscia wierzytelnosci a cena

    A czemu nie przeczytasz paragrafu 1? Tam mowa o twojej sytuacji.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 3. Data: 2005-06-21 07:05:18
    Od: "Tomek Sz." <t...@g...pl>

    Johnson napisał(a):

    > A czemu nie przeczytasz paragrafu 1? Tam mowa o twojej sytuacji.

    Moim zdaniem par. 1 dotyczy tylko takiej sytuacji, w ktorej z ceny
    wywolania da sie pokryc calosc prawa przyslugujacego wierzycielowi oraz
    prawa z wyzszym pierwszenstwem zaspokojenia. W moim przypadku nie ma to
    zastosowania jako ze z ceny wywolania da sie pokryc tylko czesc mojego
    prawa (praw z wyzszym pierwszenstwem zaspokojenia nie ma) a nie calosc.
    Podobny poglad przedstawiony jest w komentarzu Becka do KPC Tom II. Nie
    wiem jak z tego wybrnąć...

    T.Sz.

  • 4. Data: 2005-06-21 07:13:31
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Tomek Sz. napisał(a):

> [...]
    > prawa (praw z wyzszym pierwszenstwem zaspokojenia nie ma) a nie calosc.
    > Podobny poglad przedstawiony jest w komentarzu Becka do KPC Tom II. Nie

    Moim zdaniem przepis mówi że prawo (hipoteka) ma być wyższe od rękojmi
    (JEST) i do tej wysokości (czyli wysokości rękojmi) znajduje ono
    pokrycie w cenie wywołania. Wydaje mi się że zwrot "jeżeli do tej
    wysokości znajduje ono pokrycie w cenie wywołania wraz z prawami
    stwierdzonymi w opisie i oszacowaniu, korzystającymi z pierwszeństwa
    przed jej prawem" dotyczy wysokości rękojmi, a nie ceny wywołania.

    Skoro chcesz doktryny to zerknij: w postanowienie z dnia 2 marca 2000
    roku - V CKN 201/00 - OSNC 2000/10/180 plus glosa OSP 2001/10/141