    From: "Tomek Sz." <t...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: egzekucja z nieruchomosci - rekojmia
    Date: Tue, 21 Jun 2005 07:35:51 +0200

    Szanowni Listowicze,

    Stan faktyczny jest nastepujacy: wierzyciel ma wierzytelnosc w wysokosci
    200 zabezpieczona hipoteka na nieruchomosci. Sporzadzona na zlecenie
    komornika wycena wskazuje wartosc nieruchomosci na 100, w zwiazku z czym
    cena wywolania w I licytacji wynosi 75. I teraz problem - wierzyciel
    chce w toku I licytacji nabyc nieruchomosc zaliczajac na poczet ceny
    swoja wierzytelnosc. Pytanie - jaka jest wysokosc rekojmii, ktora musi
    zlozyc wierzyciel???? Patrzac zdroworozsadkowo wydaje sie, ze wierzyciel
    w ogole nie powinien skladac w takim przypadku rekojmii, natomiast z
    analizy art. 964 par. 2 kpc wychodzi mi horrendum, a mianowicie, ze
    rekojmie stanowi roznica pomiedzy wartoscia wierzytelnosci a cena
    wywolania czyli 125. A wiec wniosek jest taki, ze chcac egzekwowac swoj
    dlug wierzyciel musi dodatkowo dolozyc do interesu ponad polowe jego
    wartosci w gotowce? Czy mam racje? Czy ktos sie spotkal z tym w
    praktyce? A moze ktos dysponuje jakimis pogladami doktryny wskazujacymi
    na odmienny (korzystniejszy dla egzekwujacego wierzyciela) sposob
    interpretacji art. 964 par. 2 kpc? Bede wdzieczny za wszelka pomoc,

    T.Sz.