    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: duplikat faktury
    Date: Sat, 16 Oct 2021 12:46:28 +0200

    Dnia Sat, 16 Oct 2021 02:23:51 -0700 (PDT), Harpo M napisał(a):

    > Szanowni Państwo,
    > proszę o pomoc w następującej sprawie:
    > instytucja finansowa w tym roku wystąpiła do mnie, że jeżeli przedstawię im faktuę
    vat od kontrahenta dokonają zworotu poniesionych kosztów, które poniosłem w 2008
    roku. Ponieważ nie posiadałem już oryginału tej faktury zwróciłem się do kontrahenta
    o wystawienie duplikatu, który mi wystawił. Kiedy przedstawiłem duplikat faktury
    wspomnianej instytucji stwierdzili, że duplikat faktury nie jest dla nich tym samym
    co oryginał i na jego podstawie nie dokonają zwrotu środków. Chcę zatem zadać pytanie
    czy w prawie istnieje zapis stwierdzający iż duplikat faktury musi być traktowany na
    prawach oryginału bądź, czy istnieje podstawa do możliwości odmowy uznania duplikatu
    faktury za torżsamy z oryginałem?

    art. 106l ustawy o VAT
    https://lexlege.pl/ustawa-o-podatku-od-towarow-i-usl
    ug/art-106l/

    Jeszcze cytat zze strony
    https://www.frr.pl/news/805/zasady-wystawiania-dupli
    katow-faktur-i-odliczania-podatku-vat

    "W indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z
    dnia 7 listopada 2018 r., czytamy:
    "(...) duplikat jest ponownie wystawioną fakturą, zawierającą dane zawarte
    w fakturze, która uległa zniszczeniu albo zaginęła, opatrzoną wyrazem
    wniosek nabywcy w przypadku, gdy faktura pierwotna ulegnie zniszczeniu bądź
    zaginie. Duplikat faktury i faktury korygującej ma moc prawną równą
    fakturze pierwotnej (duplikat faktury stanowi powtórzenie danych zawartych
    w fakturze pierwotnej), dokumentuje w ten sam sposób to samo zdarzenie
    gospodarcze, co faktura >>pierwotna<< i stanowi na równi z nią podstawę do
    odliczenia podatku naliczonego. (...).""

    Więc Twoja sprawa wydaje się czysta: duplikat = oryginał.

    Ponadto gwoli uzupełnienia:

    Od 1 stycznia 2013 roku napis "Oryginał/Kopia" na fakturze był
    fakultatywny, zaś od 1 stycznia 2014 roku nie istnieje już pojęcie
    "oryginału" i "kopii" - faktury powinny być jednobrzmiące. Podstawa prawna:
    dyrektywa Rady [Unii Europejskiej] 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r.
    zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od
    wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz.
    Urz. UE L 189 z 22.07.2010, str. 1)

    To oczywiście nie ma zastosowania do Twojego przypadku, poza tym, że nie
    powinno być napisu typu "DUPLIKAT ORYGINAŁ" (jak dawniej bywało), tylko
    DUPLIKAT.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam