  • 1. Data: 2021-10-16 11:23:51
    Temat: duplikat faktury
    Od: Harpo M <p...@g...com>

    Szanowni Państwo,
    proszę o pomoc w następującej sprawie:
    instytucja finansowa w tym roku wystąpiła do mnie, że jeżeli przedstawię im faktuę
    vat od kontrahenta dokonają zworotu poniesionych kosztów, które poniosłem w 2008
    roku. Ponieważ nie posiadałem już oryginału tej faktury zwróciłem się do kontrahenta
    o wystawienie duplikatu, który mi wystawił. Kiedy przedstawiłem duplikat faktury
    wspomnianej instytucji stwierdzili, że duplikat faktury nie jest dla nich tym samym
    co oryginał i na jego podstawie nie dokonają zwrotu środków. Chcę zatem zadać pytanie
    czy w prawie istnieje zapis stwierdzający iż duplikat faktury musi być traktowany na
    prawach oryginału bądź, czy istnieje podstawa do możliwości odmowy uznania duplikatu
    faktury za torżsamy z oryginałem?

  • 2. Data: 2021-10-16 12:46:28
    Temat: Re: duplikat faktury
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Oct 2021 02:23:51 -0700 (PDT), Harpo M napisał(a):

> [...]
    prawach oryginału bądź, czy istnieje podstawa do możliwości odmowy uznania duplikatu

    art. 106l ustawy o VAT
    https://lexlege.pl/ustawa-o-podatku-od-towarow-i-usl
    ug/art-106l/

    Jeszcze cytat zze strony
    https://www.frr.pl/news/805/zasady-wystawiania-dupli
    katow-faktur-i-odliczania-podatku-vat

    "W indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z
    dnia 7 listopada 2018 r., czytamy:
    "(...) duplikat jest ponownie wystawioną fakturą, zawierającą dane zawarte
    w fakturze, która uległa zniszczeniu albo zaginęła, opatrzoną wyrazem
    wniosek nabywcy w przypadku, gdy faktura pierwotna ulegnie zniszczeniu bądź
    zaginie. Duplikat faktury i faktury korygującej ma moc prawną równą
    fakturze pierwotnej (duplikat faktury stanowi powtórzenie danych zawartych
    w fakturze pierwotnej), dokumentuje w ten sam sposób to samo zdarzenie
    gospodarcze, co faktura >>pierwotna<< i stanowi na równi z nią podstawę do
    odliczenia podatku naliczonego. (...).""

    Więc Twoja sprawa wydaje się czysta: duplikat = oryginał.

    Ponadto gwoli uzupełnienia:

    Od 1 stycznia 2013 roku napis "Oryginał/Kopia" na fakturze był
    fakultatywny, zaś od 1 stycznia 2014 roku nie istnieje już pojęcie
    "oryginału" i "kopii" - faktury powinny być jednobrzmiące. Podstawa prawna:
    dyrektywa Rady [Unii Europejskiej] 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r.
    zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od
    wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz.
    Urz. UE L 189 z 22.07.2010, str. 1)

    To oczywiście nie ma zastosowania do Twojego przypadku, poza tym, że nie
    powinno być napisu typu "DUPLIKAT ORYGINAŁ" (jak dawniej bywało), tylko
    DUPLIKAT.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2021-10-16 14:29:27
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.10.2021 o 11:23, Harpo M pisze:
> [...]
    > duplikat faktury musi być traktowany na prawach oryginału bądź, czy
    > istnieje podstawa do możliwości odmowy uznania duplikatu faktury za

    W wypadku refinansowania jakiś zakupów, nacisk na dostarczenie oryginału
    (a nie duplikatu) faktury wynika z tego, ze na owym oryginale czyni się
    wzmianki o refundacji. Chodzi o to, byś tej samej faktury nie
    przedstawił do refinansowania w dwóch różnych miejscach.

    Ja bym niespecjalnie szarżował z tym upieraniem się przy refinansowaniu
    na podstawie duplikatu, bo zacznie się sprawdzanie, na jakiej podstawie
    ów duplikat po 13 latach wystawiono. W razie wątpliwości grozi
    odpowiedzialność karna z art. 297 kk.

    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2021-10-16 16:33:23
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Oct 2021 14:29:27 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > na podstawie duplikatu, bo zacznie się sprawdzanie, na jakiej podstawie
    > ów duplikat po 13 latach wystawiono. W razie wątpliwości grozi

    A jak to wygląda wtedy, jeśli np. w ogóle nie było dokumentów papierowych,
    tylko transmisja przykładowo przez system EDI?

    Albo (od roku 2014) jeśli tylko wymiana PDF-ów w mailach?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2021-10-16 19:09:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.10.2021 o 16:33, Adam pisze:
    > A jak to wygląda wtedy, jeśli np. w ogóle nie było dokumentów papierowych,
    > tylko transmisja przykładowo przez system EDI?
    >
    > Albo (od roku 2014) jeśli tylko wymiana PDF-ów w mailach?

    Nie mam zielonego pojęcia. Może do rozliczenia wymagana jest mimo
    wszystko faktura papierowa.

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2021-10-16 21:31:09
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Oct 2021 19:09:30 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Nie mam zielonego pojęcia. Może do rozliczenia wymagana jest mimo
    > wszystko faktura papierowa.

    Ok, dzięki.
    Czyli zasada może być w tym przypadku analogiczna do podpisów na fakturze:
    oficjalnie (i w praktyce) nie ma, ale czasem na przelewowych chcą, aby
    odbiorca podpisał - ale jedynie jako "dupochron" do ewentualnego sądu, w
    razie, gdyby nie zapłacił.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2021-10-16 21:51:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.10.2021 o 21:31, Adam pisze:
> [...]
    > oficjalnie (i w praktyce) nie ma, ale czasem na przelewowych chcą, aby
    > odbiorca podpisał - ale jedynie jako "dupochron" do ewentualnego sądu, w

    No mniej więcej. Skoro chcesz coś od kogoś dostać, to po prostu musisz
    się dostosować do jego warunków. Jak sobie wymyślą, że refundują tylko
    faktury wypisane na różowym papierze, no to oczywiście możemy się
    dziwić, ale albo trzeba się dostosować, albo nie zawracać sobie tym głowy.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2021-10-17 07:05:33
    Od: Henryk Hajdan <g...@r...com>

> [...]
    > faktury wypisane na różowym papierze, no to oczywiście możemy się
    > dziwić, ale albo trzeba się dostosować, albo nie zawracać sobie tym głowy.

    To nie jest śmieszne, znam firme, która wszystkie faktury wystawia na
    https://www.google.com/search?q=kolorowy+papier+xero
    +a4
    i nawet pdfy są tego samego koloru.
    Tak osobiście uważam, że nawet ma to sens własnie z powodu m.in. takiego
    jak ten w tym wątku.

  • 9. Data: 2021-10-17 13:33:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Oct 2021 07:05:33 +0200, Henryk Hajdan napisał(a):

> [...]
    +a4
    > i nawet pdfy są tego samego koloru.
    > Tak osobiście uważam, że nawet ma to sens własnie z powodu m.in. takiego

    To jest często zagranie marketingowe.
    Klient pamięta: "a, to ci od różowej faktury".

    Sam jakieś trzydzieści lat temu wystawiałem faktury na atramentowym Epsonie
    w czystym kolorze cyan. Wtedy (znaczy w tamtych latach) w trybie tekstowym.
    Ale klienci zauważali te faktury i lepiej mnie pamiętali, niż konkurencję.

    Teraz, od ponad dwudziestu lat, też klientom projektuję faktury graficzne,
    z logiem albo tłem, albo choćby z kolorami w niektórych miejscach (nazwa
    wystawcy, nagłówki kolumn itp).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam