  • 21. Data: 2002-10-20 19:51:09
    Temat: Re: czy to jest ok ?
    Od: "NOWIESZ" <nowiesz(at)mail(dot)icpnet(dot)pl>

    > Haniu, przenioslas prawa autorskie na zleceniobiorce. a umowa byla zawarta
    > na wykonanie pozowania.....oni z umowy sie wywiazali... masz nikle szanse
    na
    > zrobienie czegokolwiek.
    A co z tym artykulem 44, o ktorym mowil Elita.pl?
    Na oko (moje nieprawnicze oko), to wlasnie tutaj pasuje.

    NOWIESZ

  • 22. Data: 2002-10-20 20:03:05
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    ssj5 wrote:
    > Haniu, przenioslas prawa autorskie na zleceniobiorce.

    Co Ty pleciesz!? Jakie prawa autorskie!?
    Sprawa dotyczy wizerunku osoby, a nie praw autorskich.

    > a umowa byla zawarta na wykonanie pozowania... [..]

    I dlatego nie może ich skarżyć o odszkodowanie za rozpowszechnianie
    jej wizerunku. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie by wystąpić
    z roszczeniem o odpowiednie wynagrodzenie powołując się na art. 44
    Ustawy o prawach autorskich i pokrewnych.

    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 23. Data: 2002-10-20 20:28:57
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    .

    > Co Ty pleciesz!? Jakie prawa autorskie!?
    > Sprawa dotyczy wizerunku osoby, a nie praw autorskich.

    przeliteruj sobie jeszxzce raz umowe, ktora przeslala Hania, moze w koncu
    zakumasz. poczytaj sobie tez post kachny, moze sie w koncu obudzisz z tego
    letargu.

    ssj5
    ps. pozew napisales juz? czy czekasz do wtorku?
    a film juz nakrecony?
    ps.2 ten ladnie owlosiony facet na stronie glownej
    http://www.elita.pl/arek/
    to Ty? podobasz sie mojej zonie

  • 24. Data: 2002-10-20 20:42:30
    Od: c...@p...onet.pl

    > Sprawa dotyczy wizerunku osoby, a nie praw autorskich.

    Tu akurat się zgodzę.

    > I dlatego nie może ich skarżyć o odszkodowanie za rozpowszechnianie
    > jej wizerunku.

    Art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:"Rozpowszechnianie
    wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W braku wyraźnego
    zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną
    zapłatę za pozowanie."
    Zastrzeżenia nie bylo, zapłata niska to niska, ale była, więc pod tym względem
    nic nie mozna zarzucić.

    Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie by wystąpić
    > z roszczeniem o odpowiednie wynagrodzenie powołując się na art. 44
    > Ustawy o prawach autorskich i pokrewnych.

    Tu się nie zgodzę. Na art. 44 może się powołać jedynie twórca - w tym wypadku
    autor fotografii, w stosunku do osoby, która nabyła od niego prawa autorskie i
    uzyskała z tego tytułu korzyści znacznie przewyższające (rażąco) kwotę zapłaconą
    za przeniesienie praw do utworu.

    Taka mała dygresja: zauważyłem, że jest to grupa "prawo", a mało kto powołuje
    jakiekolwiek podstawy prawne... Większość opinii brzmi - "ja myśle" itp. itd.
    Konkrety, konkrety...

    Ciacho

  • 25. Data: 2002-10-20 20:50:50
    Od: "Lukasz J." <j...@a...net.pl>

    No ok dzieki za jakies podpowiedzi
    Skontaktuje sie z jeszcze jednym prawnikiem w moim miescie w srode i podejme
    decyzje ( albo on- jesli sie tym zainteresuje)
    No bo ja sobie tak mysle ze jednak nic tam nie ma o tym ze upowazniam do
    prezentacji mojej osoby w tv czy reklamach gazet , bilbordach
    a o tych prawach to jest tylko na tym rachunku
    ze to rachunek za prawidlowe wykonanie dziela i przeniesienie praw
    autorskich
    Ale jakich praw ? do czego ? kogo ? ja uwazam ze umowa jest zle sonstruowana
    na ich niekorzysc hm.. bede walczyc
    Ja uwazam ze powinno byc tak
    Zezwalam (zgadzam sie) na umieszczenie mojego wizerunku w np 3 reklamach w
    gazecie regionalnej i bilbordzie na ul. takiej i takiej
    itp.
    A tak to nie wiadomo no ale musi ktos na te umowe spojrzec
    Pozdrawiam

    ps. polowa postow w mojej sprawie to wasze klotnie :)
    no ale moze to walka konkurencji

  • 26. Data: 2002-10-20 21:54:10
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lukasz J." <j...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    > Umowa Ta brzmi tak ( w skrocie) :
    (ciach)

    Mysle, ze w Twojej sprawie kluczowy jest art. 81.1 ustawy o prawie autorskim
    i prawach pokrewnych:
    "Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej.
    W BRAKU WYRAZNEGO ZASTRZEZENIA zezwolenie NIE JEST wymagane, jezeli osoba ta
    otrzymala umowiona zaplate za pozowanie."

    Ponoc dosc czesto modelki sa w ten sposob oszukiwane. Dlatego nastepnym
    razem, jak firma bedzie Cie zapewniac, ze wykorzysta Twoje zdjecia tylko na
    malenkim plakaciku, to popros, zeby Ci to napisali na umowie.Chocby
    dlugopisem, ale na wszystkich tych egzemplarzach umowy, ktore podpisujesz.
    Ewentualnie, jak podloza Ci wzorcowa umowe do podpisania, to sama, na
    wszystkich egzemplarzach dopisz kolejny artykul, w ktorym to dodasz. Skoro
    tak zamierzaja, to nie maja powodu, zeby tego nie zaznaczyc.

    Pozdrawiam,
    MArta
    Ps. Ten zapis o przekazaniu praw autorskich jest nie na temat, choc
    rozumiem,
    ze bylo im trudno skontaktowac sie ze Stworca ;-)

  • 27. Data: 2002-10-20 22:40:31
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Jeszcze cos. Oczywiscie gdyby Twoim problemem bylo nie tyle to, ze Ci za
    malo zaplacili, ile ze wykorzystali Twoj wizerunek w sposob np. obrazliwy
    (widzialam kiedys reklame bodaj kopiarki, gdzie obok stala sobie normalna,
    delikatnie usmiechnieta dziewczyna w sukience, a napis glosil cos w stylu
    "wsadz mi".Wiec, jesli spotkaloby Cie cos takiego, wowczas, niezaleznie od
    zaplaty za pozowanie, mialabys jeszcze prawo do ochrony wizerunku wg.
    kodeksu cywilnego.
    Chodziloby bowiem nie tyle o upublicznienie wizerunku, ile o upublicznienie
    go w szczegolny sposob, rzucajacy na Ciebie zle swiatlo.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 28. Data: 2002-10-20 22:51:45
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    c...@p...onet.pl wrote:
    [..]
> [...]
    > uzyskała z tego tytułu korzyści znacznie przewyższające (rażąco) kwotę zapłaconą

    Teraz ja się nie zgodzę. Tak fotograf, jako twórca zdjęcia, jak i modelka
    jako osoba na nim przedstawiona podlega ochronie tej samej ustawy i ma te same
    prawa.
    Gdybyś miał wątpliwości co do słuszności mojego podejścia polecam Twojej uwadze
    tantiemy płacone aktorom za każde pole eksploatacji filmu, w którym występują.
    A przecież pieniądze za grę w filmie już dostali, prawda?
    Dostają te tantiemy osobno za każde pole eksploatacji filmu, płacą je kina,
    telewizja, kablówki, tłocznie płyt, producenci kaset wideo.

    Dlatego też Hanna ma prawo do otrzymania godziwego wynagrodzenia - tantiemy -
    za każde pole eksploatacji jej osoby, czyli bilboardy, gazety, telewizję.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 29. Data: 2002-10-20 22:53:12
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    "Elita.pl" wrote:
    [..]
    > za każde pole eksploatacji jej osoby, czyli bilboardy, gazety, telewizję.

    Przepraszam za niefortunny zwrot.
    Oczywiście powinno być: "eksploatacji wizerunku jej osoby".

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 30. Data: 2002-10-20 22:54:25
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    ssj5 wrote:
    > ps. pozew napisales juz? czy czekasz do wtorku?
    > a film juz nakrecony?
    > ps.2 ten ladnie owlosiony facet na stronie glownej
    > http://www.elita.pl/arek/
    > to Ty? podobasz sie mojej zonie

    Ile Ty masz? Bo zachowujesz się gorzej niż niejeden dzieciuch.

    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm