  • 21. Data: 2008-12-05 20:10:28
    Temat: Re: czy autobus ma specjalne prawa ?
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Sebcio napisał(a):

    > § 87 rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych.

    Ten paragraf jest o strzalkach kierunkowych P-8. Z pkt 2 mozna wyciagnac
    wniosek, ze strzalka kierunkowa na lewym skrajnym pasie nie zezwala na
    zawraanie jezeli jednoczesnie jest tam sygnalizator S-3. I tylko w tym
    jednym przypadku nie mozna zawracac.

    j.

    --
    Orle pióra, kaczy chód,
    i Cesarza zwalą z nóg.

  • 22. Data: 2008-12-05 20:15:17
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Artur napisał(a):

    > §72 ust. 3, oraz §87 ust. 2
    > Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i
    > Administracji z dnia 31.07.2002 r. (Dz. U. Nr 170, poz. 1393) w sprawie
    > znaków i sygnałów drogowych.

    > Wystarczające przepisy? ;)

    Nie bardzo bo w obu przypadkach S-3 jest tylko dodatkiem albo do p8 albo
    strzalki do znaku f10 lub f11 ;) Mam na mysli, ze nigdzie nie zapisano,
    ze s3 sam z siebie zabrania zawracania :)

    j.

    --
    Orle pióra, kaczy chód,
    i Cesarza zwalą z nóg.

  • 23. Data: 2008-12-05 20:28:32
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia 5 Dec 2008 21:10:28 +0100, januszek napisał(a):

> [...]
    > wniosek, ze strzalka kierunkowa na lewym skrajnym pasie nie zezwala na
    > zawraanie jezeli jednoczesnie jest tam sygnalizator S-3. I tylko w tym

    Nie tylko w tym *jednym* przypadku. Jeszcze w tym także:
    §72 ust. 3

  • 24. Data: 2008-12-05 20:33:02
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia 5 Dec 2008 21:15:17 +0100, januszek napisał(a):

    > Nie bardzo bo w obu przypadkach S-3 jest tylko dodatkiem albo do p8 albo
    > strzalki do znaku f10 lub f11 ;) Mam na mysli, ze nigdzie nie zapisano,
    > ze s3 sam z siebie zabrania zawracania :)

    Sam z siebie wskazuje kierunek jazdy. Więc skoro wskazuje w lewo - to mamy
    jechać w lewo :)
    Jeżeli dopuszcza również "zawracanie" - to można i zawrócić.
    Robisz problem tam gdzie go nie ma.
    Kiedyś widziałem gdzieś w necie że jeden gość wywodził że S-3 i zakaz
    zawracania ogranicza .. prawa konstytucyjne :))))

  • 25. Data: 2008-12-05 21:18:43
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "gfq" <g...@g...com> wrote in message news:ghalgt$676$1@news.onet.pl...
    > Witam,
    >
    > Czy w świetle prawa autobus (publiczny) jest pojazdem w jakiś sposób
    > uprzywilejowanym?
    > Mam na myśli sytuację - jadę prawym pasem a z zatoczki wyjeżdża mi pod
    > koła autobus z włączonym kierunkowskazem.

    Masz mu umożliwić właczenie się do ruchu. Aczkolwiek nie ma on pierwszeństwa
    co do zasady, aczkoliwek musisz mu ustąpić:)

  • 26. Data: 2008-12-05 22:28:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maciej Zywno" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Wyjasnijcie laikowi czy "jest obowiązany zmniejszyć prędkość" jest
    > sensowne? Czy ktos kto jedzie z predkoscia 10km/h na godzine musi
    > zwolnic? I czy ktos kto jedzie 50km/h tez musi zwolnic? Nie twierdze, ze
    > to jest bez sensu, ale intryguje mnie to nieostre sformulowanie.

    Czytaj całe zdanie. Rzecz w tym, że normalnie spowodowanie prze autobus
    zmniejszenia prędkości czy zatrzymania przejeżdżającego pojazdu stanowi
    naruszenie prawa, czyli tzw. wymuszenie pierwszeństwa przejazdu. Przywołany
    przeze mnie przepis to właśnie lex specjalis uchylający to wymuszenie.

    Kierujący ma obowiązek zmniejszyć prędkość lub nawet się zatrzymać - ale w
    celu umożliwienia włączenia się przez autobus do ruchu. W tej sytuacji,
    jeśli przy 10 km./h będzie konieczne zwolnienie, to zwolni. Przecież nie ma
    w przepisie obligatoryjnego obowiązku zwolnienia, który - jak celnie
    zauważasz - byłby bez sensu.

  • 27. Data: 2008-12-05 22:34:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Tak dla porządku - z faktu, ze kierowcy autobusu "tak nie wolno robić"
    > nie wynika uchylenie zobowiązania kierowcy pojazdu który wtranżoli się
    > w bok wyjeżdżającego autobusu.
    >
    > Oczywiście z winą "za wypadek" j.w.
    > Winy kierowcy "za nieułatwienie wyjazdu" to nie umniejsza - acz wiąże
    > się
    > tylko z odpowiedzialnością za wykroczenie i bez odpowiedzialności
    > za szkodę.

    Zgadzam się. Za kolizję / wypadek będzie odpowiadał kierowca autobusu, ale
    faktycznie odpowiedzialność kierującego za nieułatwienie wyjazdu jest
    możliwa. W praktyce przeważnie ciężko wykazać, czy kierujący miał czas na
    to, by ustąpić autobusowi drogę i nie spotkałem się z karaniem za takie
    wykroczenie.

> [...]
    > kierujących)
    > domniemania że "skoro jemu nie wolno to ja mogę" jest błędne - na
    > przykład przed przejściem dla pieszych, z tego że pieszemu nie wolno
    > wejść "wprost pod pojazd" nie wynika prawo domniemania że "w takim
    > razie mogę jechać". Figę możesz[1], jak pieszy *znajdzie się* (już)
    > na przejściu, nawet łamiąc przepisy, to będzie *tam i wtedy* miał
    > pierwszeństwo, a winę można mu przypisać tylko o ile kierowca
    > *nie mógł* przewidzieć że (ów pieszy) *może* tam się znaleźć.
    > [1] to oczywiście nie do Ciebie :) tylko do potencjalnego kierującego

    Tu przywołałeś ogólną zasadę, która oczywiście obowiązuje zawsze.

  • 28. Data: 2008-12-06 07:17:41
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Artur napisał(a):

    > Sam z siebie wskazuje kierunek jazdy. Więc skoro wskazuje w lewo - to mamy
    > jechać w lewo :)

    To dlaczego nigdzie nie napisano, ze jest to nakaz jazdy w lewo? ;)

    > Jeżeli dopuszcza również "zawracanie" - to można i zawrócić.

    W rozporzadzeniu nie ma rysunku sygnalizatora wskazujacego zawracanie ;P

    > Robisz problem tam gdzie go nie ma.

    Problemem jest wlasnie to, ze nieprecyzyjne rozporzadzenie niby reguluje
    cos co powinno znalezc sie w PORD.

    > Kiedyś widziałem gdzieś w necie że jeden gość wywodził że S-3 i zakaz
    > zawracania ogranicza .. prawa konstytucyjne :))))

    O, podaj wiecej szczegolow bo chetnbie odszukam ten tekst.

    j.

    --
    Orle pióra, kaczy chód,
    i Cesarza zwalą z nóg.

  • 29. Data: 2008-12-06 07:41:56
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    januszek w <news:slrngjk9ok.9u0.januszek@gimli.mierzwiak.com>:

    > W rozporzadzeniu nie ma rysunku sygnalizatora wskazujacego zawracanie ;P

    Dobrze poszukaj, to znajdziesz...

    > Problemem jest wlasnie to, ze nieprecyzyjne rozporzadzenie niby reguluje
    > cos co powinno znalezc sie w PORD.

    I w PoRD się znajduje -- delegacja dla ministra.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 30. Data: 2008-12-06 10:19:47
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek 05 grudzień 2008 22:18
    (autor Piotr [trzykoty]
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <ghc5rf$pd5$1@z-news.pwr.wroc.pl>):

    > Masz mu umożliwić właczenie się do ruchu. Aczkolwiek nie ma on
    > pierwszeństwa co do zasady, aczkoliwek musisz mu ustąpić:)

    Ale trzeba mieć szansę. Autobus musi więc zasygnalizować wyjazd z zatoczki i
    chwilę odczekać. Inaczej kierowca nie ma szans na stwierdzenie, że ten
    autobus włącza się do ruchu.

    --
    Tristan