    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy autobus ma specjalne prawa ?
    Date: Fri, 5 Dec 2008 23:34:48 +0100

    > Tak dla porządku - z faktu, ze kierowcy autobusu "tak nie wolno robić"
    > nie wynika uchylenie zobowiązania kierowcy pojazdu który wtranżoli się
    > w bok wyjeżdżającego autobusu.
    >
    > Oczywiście z winą "za wypadek" j.w.
    > Winy kierowcy "za nieułatwienie wyjazdu" to nie umniejsza - acz wiąże
    > się
    > tylko z odpowiedzialnością za wykroczenie i bez odpowiedzialności
    > za szkodę.

    Zgadzam się. Za kolizję / wypadek będzie odpowiadał kierowca autobusu, ale
    faktycznie odpowiedzialność kierującego za nieułatwienie wyjazdu jest
    możliwa. W praktyce przeważnie ciężko wykazać, czy kierujący miał czas na
    to, by ustąpić autobusowi drogę i nie spotkałem się z karaniem za takie
    wykroczenie.

> [...]
    > kierujących)
    > domniemania że "skoro jemu nie wolno to ja mogę" jest błędne - na
    > przykład przed przejściem dla pieszych, z tego że pieszemu nie wolno
    > wejść "wprost pod pojazd" nie wynika prawo domniemania że "w takim
    > razie mogę jechać". Figę możesz[1], jak pieszy *znajdzie się* (już)
    > na przejściu, nawet łamiąc przepisy, to będzie *tam i wtedy* miał
    > pierwszeństwo, a winę można mu przypisać tylko o ile kierowca
    > *nie mógł* przewidzieć że (ów pieszy) *może* tam się znaleźć.
    > [1] to oczywiście nie do Ciebie :) tylko do potencjalnego kierującego

    Tu przywołałeś ogólną zasadę, która oczywiście obowiązuje zawsze.